«Третє око» директора
Міносвіти пропонує школам установлювати відеоспостереження
Для керівництва навчальних закладів літо — це пора клопоту, зокрема, щорічного ремонту. І не тільки. Навесні цього року Міністерство освіти та науки запропонувало директорам шкіл та ВНЗ застосовувати технічне нововведення — встановлювати в закладах відеоспостереження. Про це йшлося в листі з рекомендацією від 11.04.2011, за Підписом першого заступника Міністра освіти Є. М. Суліми, до керівників загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладів усіх рівнів акредитації.
«Міністерство освіти і науки, молоді та спорту стурбоване інформацією, що надходить від правоохоронних органів щодо подальшого поширення наркоманії серед молоді. Епідемія наркоманії в Україні набуває все більшого розмаху: за даними експертів нині кількість споживачів психоактивних речовин сягає понад 500 тисяч осіб, переважно молодого віку», — йдеться у листі за МОНу.
Справді, наркоманія та алкоголізм в Україні має молоде обличчя. Як правило, все починається з 12—13 років — і в хлопців, і в дівчат. Дані Міносвіти підтверджують і в Міністерстві охорони здоров’я, де уточнюють, що 500 тисяч — це тільки споживачі ін’єкційних наркотиків. При цьому кількість наркозалежних людей у нас та різновидів наркотиків постійно зростають. Це не просто цифра, це тисячі смертей внаслідок передозувань, зростання поширеності ВІЛ-інфекції, гепатитів та інших небезпечних захворювань.
У щорічному посланні у Верховній Раді два місяці тому Віктор Янукович назвав наркоманію «національною загрозою» і зажадав від правоохоронних органів терміново розробити програму боротьби з наркоманією і наркоторгівлею. «Минулий рік ми оголосили війну наркоманії і наркоторгівлі. У найкоротші терміни чекаю від Служби безпеки України і Міністерства внутрішніх справ відповідних пропозицій і програм дій», — заявив він. Але конкретними кроками найперше відзначилися в Міносвіти.
Встановлювати відео нагляд — це лише рекомендація. Потрібне фінансування, оскільки «національна безпека» знову ляже на плечі батьків. Але чи можуть відеокамери допомогти, наприклад, зменшити кількість бійок та крадіжок в школах, запобігти непедагогічній поведінці вчителів чи провокаціям з боку дітей? Чи може відеоспостереження допомогти у створенні безпечного середовища в закладах освіти?
Встановлення відеокамер в школах — поширена практика в США та Європі. В Україні поки можна казати лише про окремі випадки застосування відеонагляду в школах.
— Півроку тому ми встановили в колегіумі системи відеоспостереження для того, щоб підвищити загальний рівень дисципліни учнів та вирішити деякі специфічні ситуації, — говорить директор колегіуму «Олімп», Світлана Юссеф-Селезньова. — Зараз вчителі використовують дані записи, аби проаналізувати свою роботу . Бійки чи крадіжки у нас не трапляються. Але нещодавно довелося переглядати відеозаписи, аби знайти загублені ученицею дорогі речі. Виявилося, що дитина забула їх в роздягальні, один з вчителів помітив її майно і забрав звідти, щоб не загубилося. Завдяки відеозапису вдалося швидко зрозуміти, хто може повернути власниці її речі. Хоч ми і не часто звертаємося до відеозаписів, але головна превентивна мета була досягнута одразу після встановлення системи. Адже коли діти розуміють, що за школою ведеться спостереження, вони стають більш дисциплінованими і пунктуальними. Причому такий спосіб контролю не принижує людської гідності, на відміну від нагляду охоронців.
Як відзначають освітяни, вони потребують використання відео з метою внутрішнього вирішення проблемних ситуацій. Допомогти розібратися в непростих технічних питаннях щодо відеоспостереження ми попросили Дмитра Данильченка, експерта в галузі відеонагляду.
— Система відеоспостереження складається з певної кількості відеокамер, записуючого пристрою — відеореєстратора і монітора, — розповідає пан Дмитро Данильченко, виконавчий директор компанії «Дата Лінк», яка є одним з лідерів на ринку систем відеоспостереження в Україні. — Залежно від розмірів школи, система відеоспостереження включає в себе 4, 8 або 16 камер. Відповідно, вуличні камери встановлюються біля входів у школу або місць, де збираються учні під час перерв і перед заняттями. Внутрішні камери переглядають холи, коридори, їдальню. Перегляд відеоподій ведеться співробітником охорони на моніторі. Дані відеокамер записуються відеореєстратором, що зберігає відеоархів не менше 2 тижнів. Спеціальне програмне забезпечення відеореєстратора Partizan дозволяє налаштувати параметри запису, оптимізуючи запис відеоархіву під розклад занять. Функція «шкільний дзвінок» дозволяє після дзвінка на перерву вести постійний запис з усіх камер, а при дзвінку на урок — по руху в полі зору тієї чи іншої камери. Керівництво шкіл звертається до нашої компанії не часто, тому що для встановлення відеоспостереження у державних закладах освіти необхідна державна програма і фінансування з держбюджету. Як правило, звертаються приватні школи та освітні заклади».
Але якщо держава не виділяє грошей на це, то, можливо, самі батьки змогли б фінансувати встановлення відеокамер, щоб зробити місце навчання своїх дітей більш безпечним?
— Збирати гроші з батьків заборонено законом, — розповідає директор спеціалізованої школи № 207 м. Києва Оксана Бєлкіна. — Бували випадки, коли незадоволені батьки писали гнівні листи у вищі інстанції або телефонували в кол-центри зі скаргами про те, що з них збирають гроші на потреби школи. Хоча з року в рік в школі виникають певні потреби, яких не передбачає державне фінансування, тому директори змушені просити батьків по можливості фінансово допомагати школі. Масове впровадження відеоспостереження в школах можливе лише у випадку державного фінансування. Але ідея відеоспостереження в школах хороша. Якщо комусь закортить з однокласником побитися, кран скрутити або ввечері вікна в школі розбити, розуміння того, що за приміщенням і територією навчального закладу ведеться спостереження, утримає від таких вчинків.
Саме тому Україні варто було б задуматися над державною програмою «Безпечна освіта», яка б передбачала обов’язкове встановлення систем відеонагляду в школах та вищих навчальних закладах. Звичайно, можна нарікати на нижчий рівень життя, але доки ми будемо чекати підвищення добробуту в нашій країні, ми можемо втратити не одне покоління.