Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

ЦЕРКВИ СВIТУ

08 серпня, 00:00

Готувався замах на Вселенського патріарха

Газета «День» раніше інформувала своїх читачів про те, що офіційна Туреччина не визнає вселенських титулів і прав Константинопольського патріарха Варфоломея I. Як повідомляє польський Portal/wiara.ru, з рішеннями турецької влади негайно солідаризувався Московський патріархат, амбіції якого не можуть змириться з першістю Вселенського патріарха.

Як повідомляє газета Aksam, турецькі органи безпеки запобігли спробі замаху на патріарха Варфоломея I, який готувала група відставних офіцерів збройних сил Туреччини; в їхньому комп’ютері знайдено проект замаху й на Вірменського патріарха Мессропа. Як вважають аналітики, тісна співпраця відставних військових з націоналістичними групами вказує на складність політичної ситуації в Туреччині, на загрозу демократії в країні, не кажучи вже про релігійні свободи.

Влада Китаю переписує буддизм

У Китаї видано постанову, згідно з якою буддійським ламам заборонено «самостійно» (без контролю влади) визначати істинність реінкарнації (чергового втілення) Панчен-лам (у вченні тибетського буддизму Панчен-лама — друга особа після Далай-лами). Протягом століть Панчен-ламу обирав, відповідно до певного священного ритуалу, діючий Далай-лама. Однак декілька років тому між Далай-ламою XIV і китайським керівництвом виник конфлікт, пов’язаний з розходженнями у поглядах на нового Панчен-ламу XI. 1995 року Далай-лама оголосив нинішнім Панчен-ламою XI шестирічного Гедуна Чокі Ньїма. Однак уряд Китаю не визнав законність цього вибору й наполягав на своїй кандидатурі. Зауважимо, що після смерті Далай-лами саме Панчен-лама обиратиме («розшукуватиме») його наступника. Тому для китайського уряду вибір Панчен-лами — політична акція, а нове правило спрямоване на упорядкування інституту реінкарнації живих будд: остаточне рішення щодо істинності чергового втілення прийматиме відомство у справах релігії. (Чергове втілення Далай-лами шукають серед хлопчиків, що народилися не раніше 49 днів після смерті останнього Далай-лами й не пізніше двох років від дня його смерті, за певними ознаками. Тепер усе це проходитиме під контролем китайських чиновників.) (Інтерфакс- Релігія)

Мусульмани виступають проти еротики в ЗМІ

Глава Духовного управління мусульман Поволжя Мукаддас Бібарсов вважає, що еротику слід повністю прибрати з телевізійних каналів: «Еротику не те що скоротити, її необхідно повністю прибрати з каналів. Хочете «полунички» — підключайтеся на кабельний канал. Нехай там крутять «порнуху» для охочих хоч усю ніч», — сказав він у зв’язку з ініціативою депутатів ухвалити закон про обмеження еротики в ЗМІ. Бібарсов також заявив: «На щастя, в мене дуже мало вільного часу, тому дивитися на ТБ різні шоу й передачі, де рівень гумору нижчий за плінтус, але набагато вищий за міні-спідниці, мені просто ніколи. Зате в інших, зокрема в молоді, цей час є, й він витрачається найгіршим чином з усіма випливаючими звідси наслідками». На його думку, «російське суспільство щодня й щогодини напихають розпустою: нетрадиційною орієнтацією, сексуальною розпустою, несмаком», що не сприяє поліпшенню демографічної ситуації в країні. А на думку заступника голови релігійного товариства мусульман Калінінграда Заура Аббасова, еротика й порнографія — «в принципі, одне й те саме», а популяризація цього явища в електронних і друкованих ЗМІ набуває загрозливих масштабів. «Неможливо дивитися жоден канал — стає соромно від вульгарності й вседозволеності. Теми на кшталт «Хто з ким переспав і на скільки грошей попутно кинув сексуального партнера» стають питанням обговорення широкої аудиторії Першого каналу, «Росії», НТВ. Це жах й ганьба!» (Ислам.ru)

Після смерті Румунського патріарха

Після смерті Румунського патріарха Феоктиста в Румунській церкві набирає обертів боротьба за патріарший престол, за владу між двома головними церковними «таборами» — традиціоналістами та реформаторами. Як пише французька газета Le Monde, смерть Патріарха Феоктиста може поставити православне співтовариство Румунії на межу розколу. Лідером реформістського табору вважається митрополит Молдавський і Буковинський Даниїл. Днями його затвердили синодальним рішенням патріаршим місцеблюстителем — до обрання нового предстоятеля. За правилами Румунської церкви, в тих випадках, коли престол Патріарха виявляється вакантним, місцеблюстителем призначається найстаріший по хіротонії архієрей. Сьогодні таким є митрополит Банатський Ніколай. У зв’язку з цим у церкві можуть виникнути серйозні протистояння.

Митрополит Даниїл має непогані шанси на обрання патріархом Румунської церкви, однак має потужну опозицію в консервативній частині єпископату, яку очолює відомий румунський церковний лідер, глава митрополичої кафедри в Клужі (Центральна Румунія) Варфоломей Ананія, якому виповнилося 86 років. Однак позицію митрополита Варфоломея у боротьбі за патріарший престол також не можна назвати стійкою. Останнім часом його противники поширюють чутки про те, що в період Другої світової війни він підтримував румунський фашистський «Рух легіонерів». Внутрішня боротьба за місце наступника Патріарха Феоктиста почалася в Румунській церкві ще 2005 року, коли рішенням Синоду в Клужі була створена нова митрополича кафедра, главою якої став Клузький єпископ Варфоломей. Частина румунського суспільства сприйняла створення самостійної кафедри в Клужі, де проживає багато угорського населення, як перший крок до «федералізації Румунії» шляхом розчленування Трансильванії та надання автономії румунським угорцям. Тоді єпископа Ананія проголосили інструментом у руках сил, зацікавлених у створенні в Румунії угорської автономії. Як бачимо, політика торкнулася не лише православних церков України та Росії. (Інтерфакс)

Новий підручник історії в Греції

Нещодавно в Греції — за наполяганням академічного співтовариства й Церкви — складено новий підручник історії для шостого класу середніх шкіл. Як повідомило журналістам міністерство освіти, «головною турботою авторів було відображення історичної правди». Підручник, однак, негайно зазнав жорсткої критики суспільства — як з боку академічного співтовариства, так і Елладської православної церкви (обидві групи мають свої причини для протестів). У грецькому суспільстві почалася серйозна дискусія, присвячена тому, як слід вчити дітей історії країни. Авторів звинувачують передусім у надмірній політкоректності та в «лакуванні» важких сторінок новітньої грецької історії.

Ліберальні вчені та ієрархи Церкви вважають, зокрема, що в книзі дуже розпливчасто описані події грецько-турецької війни 1922 року, коли за розгромом експедиційної грецької армії в Малій Азії почався дуже болючий процес обміну населенням між Туреччиною та Грецією — тоді з Туреччини втекло близько півтора мільйона греків, зокрема й з Ізміра (Смірна). Ці події називають у Греції «Малоазійською катастрофою». Тим часом, автори підручника обійшли багато трагічних фактів — тяжкі бої на підступах до Смірни, масова загибель мирного населення, пожежа в місті.

Грецька Церква, зі свого боку, заявила, що в підручнику замовчується роль Церкви в національно-визвольному повстанні 1821 року, коли греки почали боротьбу за свою незалежність з Османською імперією. Церква наполягає на тому, щоб у підручнику були відображені істинні події — те, що священики не були опортуністами, не йшли на компроміс з оттоманською владою, а воювали в перших рядах повсталих. Проблеми підручника історії виникли й на Кіпрі, де школи категорично відмовилися користуватися ним. Наприклад, автори підручника називають нинішній стан розділеного між греками й турками острова Кіпр «кіпрським питанням» замість загальноприйнятого вислову «кіпрська проблема».

Дискусія триває. За всіма ознаками, Міністерство освіти оголосить новий конкурс на написання підручника історії для шостого класу середньої школи. (Патриархия.ru)

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати