ЦЕРКВИ СВIТУ
Готувався замах на Вселенського патріарха
Газета «День» раніше інформувала своїх читачів про те, що офіційна Туреччина не визнає вселенських титулів і прав Константинопольського патріарха Варфоломея I. Як повідомляє польський Portal/wiara.ru, з рішеннями турецької влади негайно солідаризувався Московський патріархат, амбіції якого не можуть змириться з першістю Вселенського патріарха.
Як повідомляє газета Aksam, турецькі органи безпеки запобігли спробі замаху на патріарха Варфоломея I, який готувала група відставних офіцерів збройних сил Туреччини; в їхньому комп’ютері знайдено проект замаху й на Вірменського патріарха Мессропа. Як вважають аналітики, тісна співпраця відставних військових з націоналістичними групами вказує на складність політичної ситуації в Туреччині, на загрозу демократії в країні, не кажучи вже про релігійні свободи.
Влада Китаю переписує буддизм
У Китаї видано постанову, згідно з якою буддійським ламам заборонено «самостійно» (без контролю влади) визначати істинність реінкарнації (чергового втілення) Панчен-лам (у вченні тибетського буддизму Панчен-лама — друга особа після Далай-лами). Протягом століть Панчен-ламу обирав, відповідно до певного священного ритуалу, діючий Далай-лама. Однак декілька років тому між Далай-ламою XIV і китайським керівництвом виник конфлікт, пов’язаний з розходженнями у поглядах на нового Панчен-ламу XI. 1995 року Далай-лама оголосив нинішнім Панчен-ламою XI шестирічного Гедуна Чокі Ньїма. Однак уряд Китаю не визнав законність цього вибору й наполягав на своїй кандидатурі. Зауважимо, що після смерті Далай-лами саме Панчен-лама обиратиме («розшукуватиме») його наступника. Тому для китайського уряду вибір Панчен-лами — політична акція, а нове правило спрямоване на упорядкування інституту реінкарнації живих будд: остаточне рішення щодо істинності чергового втілення прийматиме відомство у справах релігії. (Чергове втілення Далай-лами шукають серед хлопчиків, що народилися не раніше 49 днів після смерті останнього Далай-лами й не пізніше двох років від дня його смерті, за певними ознаками. Тепер усе це проходитиме під контролем китайських чиновників.) (Інтерфакс- Релігія)
Мусульмани виступають проти еротики в ЗМІ
Глава Духовного управління мусульман Поволжя Мукаддас Бібарсов вважає, що еротику слід повністю прибрати з телевізійних каналів: «Еротику не те що скоротити, її необхідно повністю прибрати з каналів. Хочете «полунички» — підключайтеся на кабельний канал. Нехай там крутять «порнуху» для охочих хоч усю ніч», — сказав він у зв’язку з ініціативою депутатів ухвалити закон про обмеження еротики в ЗМІ. Бібарсов також заявив: «На щастя, в мене дуже мало вільного часу, тому дивитися на ТБ різні шоу й передачі, де рівень гумору нижчий за плінтус, але набагато вищий за міні-спідниці, мені просто ніколи. Зате в інших, зокрема в молоді, цей час є, й він витрачається найгіршим чином з усіма випливаючими звідси наслідками». На його думку, «російське суспільство щодня й щогодини напихають розпустою: нетрадиційною орієнтацією, сексуальною розпустою, несмаком», що не сприяє поліпшенню демографічної ситуації в країні. А на думку заступника голови релігійного товариства мусульман Калінінграда Заура Аббасова, еротика й порнографія — «в принципі, одне й те саме», а популяризація цього явища в електронних і друкованих ЗМІ набуває загрозливих масштабів. «Неможливо дивитися жоден канал — стає соромно від вульгарності й вседозволеності. Теми на кшталт «Хто з ким переспав і на скільки грошей попутно кинув сексуального партнера» стають питанням обговорення широкої аудиторії Першого каналу, «Росії», НТВ. Це жах й ганьба!» (Ислам.ru)
Після смерті Румунського патріарха
Після смерті Румунського патріарха Феоктиста в Румунській церкві набирає обертів боротьба за патріарший престол, за владу між двома головними церковними «таборами» — традиціоналістами та реформаторами. Як пише французька газета Le Monde, смерть Патріарха Феоктиста може поставити православне співтовариство Румунії на межу розколу. Лідером реформістського табору вважається митрополит Молдавський і Буковинський Даниїл. Днями його затвердили синодальним рішенням патріаршим місцеблюстителем — до обрання нового предстоятеля. За правилами Румунської церкви, в тих випадках, коли престол Патріарха виявляється вакантним, місцеблюстителем призначається найстаріший по хіротонії архієрей. Сьогодні таким є митрополит Банатський Ніколай. У зв’язку з цим у церкві можуть виникнути серйозні протистояння.
Митрополит Даниїл має непогані шанси на обрання патріархом Румунської церкви, однак має потужну опозицію в консервативній частині єпископату, яку очолює відомий румунський церковний лідер, глава митрополичої кафедри в Клужі (Центральна Румунія) Варфоломей Ананія, якому виповнилося 86 років. Однак позицію митрополита Варфоломея у боротьбі за патріарший престол також не можна назвати стійкою. Останнім часом його противники поширюють чутки про те, що в період Другої світової війни він підтримував румунський фашистський «Рух легіонерів». Внутрішня боротьба за місце наступника Патріарха Феоктиста почалася в Румунській церкві ще 2005 року, коли рішенням Синоду в Клужі була створена нова митрополича кафедра, главою якої став Клузький єпископ Варфоломей. Частина румунського суспільства сприйняла створення самостійної кафедри в Клужі, де проживає багато угорського населення, як перший крок до «федералізації Румунії» шляхом розчленування Трансильванії та надання автономії румунським угорцям. Тоді єпископа Ананія проголосили інструментом у руках сил, зацікавлених у створенні в Румунії угорської автономії. Як бачимо, політика торкнулася не лише православних церков України та Росії. (Інтерфакс)
Новий підручник історії в Греції
Нещодавно в Греції — за наполяганням академічного співтовариства й Церкви — складено новий підручник історії для шостого класу середніх шкіл. Як повідомило журналістам міністерство освіти, «головною турботою авторів було відображення історичної правди». Підручник, однак, негайно зазнав жорсткої критики суспільства — як з боку академічного співтовариства, так і Елладської православної церкви (обидві групи мають свої причини для протестів). У грецькому суспільстві почалася серйозна дискусія, присвячена тому, як слід вчити дітей історії країни. Авторів звинувачують передусім у надмірній політкоректності та в «лакуванні» важких сторінок новітньої грецької історії.
Ліберальні вчені та ієрархи Церкви вважають, зокрема, що в книзі дуже розпливчасто описані події грецько-турецької війни 1922 року, коли за розгромом експедиційної грецької армії в Малій Азії почався дуже болючий процес обміну населенням між Туреччиною та Грецією — тоді з Туреччини втекло близько півтора мільйона греків, зокрема й з Ізміра (Смірна). Ці події називають у Греції «Малоазійською катастрофою». Тим часом, автори підручника обійшли багато трагічних фактів — тяжкі бої на підступах до Смірни, масова загибель мирного населення, пожежа в місті.
Грецька Церква, зі свого боку, заявила, що в підручнику замовчується роль Церкви в національно-визвольному повстанні 1821 року, коли греки почали боротьбу за свою незалежність з Османською імперією. Церква наполягає на тому, щоб у підручнику були відображені істинні події — те, що священики не були опортуністами, не йшли на компроміс з оттоманською владою, а воювали в перших рядах повсталих. Проблеми підручника історії виникли й на Кіпрі, де школи категорично відмовилися користуватися ним. Наприклад, автори підручника називають нинішній стан розділеного між греками й турками острова Кіпр «кіпрським питанням» замість загальноприйнятого вислову «кіпрська проблема».
Дискусія триває. За всіма ознаками, Міністерство освіти оголосить новий конкурс на написання підручника історії для шостого класу середньої школи. (Патриархия.ru)