«Укрпошта» хоче підвищити тарифи на доставку преси
Асоціація видавців періодики та Спілка журналістів — протестуютьМіністерство інфраструктури України розмістило на своєму сайті проект наказу «Про затвердження тарифів на приймання та доставку вітчизняних періодичних друкованих видань за передплатою», який ініціювала «Укрпошта». Цей документ одразу ж викликав масове обговорення та протести у середовищі журналістів та видавців періодики. Суть його зводиться до одного — підвищення тарифів на доставку з 1 січня 2016 року. В «Укрпошті» запевняють, що «Оновлення тарифів у ціні видання становитиме в середньому 10%». Але ціна, звісно, залежить від кожного окремого видання. Підвищення тарифів закономірно змусить видавців підвищувати ціну на свою продукцію, і страждатимуть від цього саме споживачі. І якщо для великих видань це може створити певні незручності, то невеликі регіональні газети чи журнали ризикують взагалі зникнути. Виграватимуть від цього лише дешеві (які часто не є якісними) або безкоштовні видання. Чи цього хоче добитися державне підприємство «Укрпошта» та Міністерство інфраструктури України?
А тим часом в «Укрпошті» заявляють, що підприємство «має на меті встановити справедливу вартість послуг зв’язку відповідно до сучасних ринкових умов». Хоча минулого року у цей же період комерційний директор «Укрпошти» Василь Веселий говорив про доставку преси у зовсім інший спосіб. «Доставка залишається нашою соціальною функцією — часто ми є єдиним зв’язком для людей із найвіддаленіших куточків країни із зовнішнім світом. Зважаючи на суспільно-політичну ситуацію, позиція і Міністра інфраструктури, і підприємства така: тарифи на доставку преси не піднімати», — зазначив пан Веселий.
Українська асоціація видавців періодичної преси та Національна спілка журналістів України вже звернулися до міністра інфраструктури Андрія Пивоварського, наполягаючи переглянути проект наказу та протестуючи проти можливого підвищення вартості доставки преси. Поки що проект наказу — на стадії публічного обговорення. Остаточне рішення щодо підвищення тарифів на доставку преси буде прийнято після 8 серпня.
— «Укрпошта» протягом останніх, принаймні десяти, років надає цей вид послуг собі у збиток, і ніхто їй цього не компенсує, — коментує «Дню» Йосип ВІНСЬКИЙ, колишній міністр транспорту та зв’язку України. — Ще й сплачує податки. Тому якщо держава хоче підтримати видання, вона може компенсувати «Укрпошті» збитки за доставку. А такої компенсації немає.
Цей вид послуг має працювати з мінімальною рентабельністю. Тому не можна вирішувати проблеми читачів газет чи журналів за рахунок «Укрпошти». Для неї — це один із видів діяльності. Якщо вона хоче не збанкрутувати — а якщо це станеться, то взагалі нікому буде здійснювати доставку, — то потрібно, щоб кожен вид діяльності, а не лише доставка пошти, давав рентабельність 5—10%.
Сьогодні доставка в села, у віддалені регіони — це доволі затратний процес. Це бензин, який подорожчав, це заробітна плата працівникам тощо. Безумовно, саме по собі підвищення тарифів на послуги доставки друкованих видань не вирішує проблеми «Укрпошти». Але потрібно хоча б цей напрям зробити рентабельним.