В ім’я смартфона
Українцям пропонують змінювати паспортні дані заради нового гаджета. «Це провокація легкої аморальності», — соціальний психолог
Цього тижня одна з торговельних мереж супермаркетів електроніки розпочала без перебільшення безпрецедентну акцію. Громадянам України пропонують змінити прізвище на «Айфон» та ім’я на «Сім», а потім — сфотографуватися з паспортом і відправити цей знімок на спеціальну електронну адресу. Після цього представники компанії мають зв’язатися з учасниками акції, і перші п’ять з них, які звернуться до будь-якого магазину мережі й пред’являть документ на підтвердження зазначених імені та прізвища, отримають смартфон iPhone 7 black за 1 гривню. Акція триватиме, доки не визначать переможців.
Навіть після рекламних пропозицій типу прийти до магазину голим, щоб піти одягненим (тобто скупитися на розпродажі), або отримати повний бак бензину за фото на заправці в купальнику, — спочатку все це сприймалося як розіграш. Втім, на сайті компанії справді є інформація про акцію, і користувачі Інтернету жваво її обговорюють. На сторінці організаторів у Facebook багато хто риторично запитує: «Що за абсурд?» — і хоче подивитися на «йолопів», які виконають акційні умови. Дехто напівжартома-напівсерйозно зауважує, що ніхто не завадить змінити прізвище назад після отримання подарунка, хтось дорікає, що треба прибрати з оголошення слово «гарантовано» — якщо смартфон дістанеться лише першим п’яти особам з «гаджетовим» іменем. Хтось навіть підписується на коментарі по темі, щоб стежити за дотепами людей.
«Це і несподівана новина, і очікувана. Така акція відображає загальний стан не тільки нашого суспільства, а й у багатьох інших країнах, — каже Вадим ВАСЮТИНСЬКИЙ, доктор психологічних наук, професор, головний науковий співробітник лабораторії психології мас і спільнот Інституту соціальної та політичної психології НАПН України. — Відбувається така дифузія цінностей, тут пригадується гасло: «Все — на продаж!». До цього можна приписати не тільки гібридну війну, а й гібридизацію суспільства, коли розмиваються традиційні цінності, норми і вже ніщо не має сенсу, навіть збагачення. Адже тут не просто пропонують розбагатіти «на шару» — людей заохочують дивитися на все, що відбувається навколо, крізь пальці. Це до певної міри навіть корисно, бо коли люди надміру обмежені умовностями, це зупиняє прогрес, ускладнює стосунки, невротизує. Тому корисно змінюватися, звільнятися від умовностей. З іншого боку, ніхто не знає точно, наскільки далеко може зайти цей процес. Якщо занадто далеко, неминучим стане такий висновок: ніщо не має сенсу — людське життя або смерть, людські ідеали. Будь-яка віра знецінюється. Не мають значення людські стосунки, повага, любов — все це стає смішним та обтяжливим».
На думку соціального психолога, такі акції мають шанс бути успішними лише до певної міри. Тобто це не призведе до того, що люди масово кинуться змінювати паспортні дані. «Оскільки для зміни прізвища треба докласти чимало зусиль, навряд чи багато людей піде цим шляхом. Але кілька сотень таких охочих по всій Україні знайдуться, — продовжує Вадим Васютинський. — У масовій свідомості завжди є невелика ніша, де ці акції можуть бути популярними. Майже напевно можна сказати, що люди, які таке вигадують, є навіть аморальними, але не в тому розумінні, що діють свідомо проти людської моралі як такої, а в тому, що мораль для них не має значення. Ті самі норми, цінності, про які я вже казав. У цьому сенсі їх навіть не можна засуджувати — ось вони є такими, так бачать світ. Тут можна йти далі і згадати війну, зраду, всілякі підлості, які нерідко роблять навіть не задля вигоди, а задля азарту, щоб було цікавіше жити. Як психолог зауважу, що не готовий категорично їх засуджувати, бо якщо людині в межах усталених соціальних норм нудно, чому маємо позбавити її права шукати собі щось нестандартне? Але далі постає інша соціальна норма: можеш робити все, що хочеш, доки це не порушує інтересів інших».
Соціальний психолог додає, що якби хтось подав до суду на компанію, яка проводить згадану акцію, то його думка як експерта є такою: справді, такі ініціативи порушують певні норми моралі, оскільки спонукають людей із, умовно кажучи, «групи ризику» мимоволі, без свідомого бажання щось змінювати в житті. «Тут є сильна провокація легкої аморальності», — резюмує Вадим Васютинський. Втім, експерт запевняє, що сягнути цілковитого абсурду суспільство не може, бо коли воно заходить досить далеко, неминуче починають діяти протилежні механізми. Ці механізми примушують людей шукати острівці цінностей і намагатися їх зберегти.