Водійське щастя підстрахував кожен 10-й автовласник
Щороку на автошляхах України трапляється до 150 тисяч ДТП
...На моїх очах міцний задок «Москвича», що здавав назад, аби поступитись трамваю, зім’яв бампер та фару стареньких «Жигулів». А ще за кілька секунд, навіть не оглянувшись, водій-винуватець рвонув з місця пригоди. Зовсім іншу картину, свідком якої він став в одній з європейських країн, змалював голова Спілки міжнародних перевізників, член профільного комітету ВР України Анатолій Хмільовий. Там теж зіткнулися двоє водіїв. Вийшли з автомобілів, розписалися у страхових полісах і роз’їхались. Про ДТП нагадувало лише розбите скло на дорозі. Чим не бальзам на душу українського водія?
Принагідно нагадаємо, що постановою Кабміну у червні до правил дорожнього руху (ПДР) було внесено зміни, за якими автовласники мали б гордо демонструвати на вимогу працівників ДАІ договір обов’язкового цивільного страхування. Проте поспішливе впровадження новації, яку немало водіїв сприйняли як чергову безцеремонну спробу залізти до їхніх кишень, було призупинене. А 2 листопада парламентарії порекомендували уряду вилучити з ПДР «проблемний» пункт та зобов’язали його внести законопроект про обов’язкове страхування на розгляд ВР України до кінця цього року.
Більшість народних депутатів поки що за добровільність автострахування, констатував А.Хмільовий. Проте держава не має коштів на відшкодування дорожніх майнових збитків, котрі за неофіційними даними складають 1,5 млрд. грн. на рік, не кажучи вже про шкоду, завдану здоров’ю та життю громадян. Адже щороку на автошляхах держави відбувається до 150 тис. ДТП, близько 5 тис. співвітчизників гине у неоголошеній «війні». Тож все одно доведеться, запевнив народний депутат, врегульовувати цивілізовані стосунки між суб’єктами дорожнього руху.
Як не прикро, страховим «автобальзамом» вітчизняного розливу з 6 млн. його потенційних споживачів, за словами голови Моторного (транспортного) страхового бюро України (МТСБУ) Миколи Лутака, нині скористалось лише понад 600 тис. осіб, або кожен 10-й автовласник. За результатами діяльності страхових компаній, сума страхових виплат склала у вересні в середньому 3600 грн. В одному з випадків, що закінчився смертю постраждалого, страховою компанією було виплачено рекордну суму у 85 тис. грн. На жаль, засвідчив Микола Лутак, ми зафіксували нерозуміння закону та дуже слабку правову культуру автовласників. Одну з причин несприйняття водіями нововведення голова МТСБУ вбачає у тому, що «ми не роз’яснили людям правові колізії та їх гарантії, а постанову Кабміну вони не читали». Зокрема, багато хто поняття регресу, тобто, повернення страховій компанії її витрат, застосовує до всіх ДТП, тоді як мова йде лише про окремі випадки, скажімо, коли водій був нетверезий, не мав права на керування або вчинив ДТП на викраденому автомобілі.
Через рік діяльності автострахових компаній (з часу прийняття кабмінівської постанови) МТСБУ, яке виступає гарантом їх платоспроможності, обіцяє проаналізувати ситуацію з тим, щоб вдосконалити механізм страхування, зробити його більш прозорим, гнучким, зрозумілим і навіть відкорегувати суми страхових внесків. Чи не спровокують страхові поліси їх щасливих власників до надто розкутої поведінки на автошляхах? У всьому світі, запевнив голова МТСБУ, є добрі ліки проти цього — жорсткі адміністративні штрафи і система пільг для зразкових водіїв. А страховий поліс возити з собою нашим водіям, можливо, й не доведеться, висловив він надію. Адже в Україні діє єдина серед країн СНД комп’ютерна система реєстрації автомобілів, в яку паралельно можна було б занести відомості про наявність у їх власників страхового договору.