Випив і сів за кермо? Заплати 5900 гривень
«День» — про нові Правила дорожнього руху та нові штрафи для порушників
Цього року очікується внесення змін до Правил дорожнього руху. Відповідний урядовий проект постанови від 10 жовтня 2001 року нещодавно погодила Державна служба України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва. Парламент також має розглянути два законопроекти (№1125 та №0890), які стосуються ПДР. Деякі нововведення змусять автовласників збільшити свої витрати.
Зокрема, Державна автомобільна інспекція пропонує зобов’язати водіїв у разі вимушеної зупинки в темний час доби та в умовах недостатньої видимості застосовувати світловідбивні оранжеві жилети. Подібні жилети носять у Європі. Щоправда, на українській території вони мають відповідати вимогам ДСТУ 4050-2001, нині придбати такий жилет можна приблизно від 40 гривень. Пішоходи, які рухаються уздовж трас, повинні мати на одязі світловідбивні елементи, тоді водії зможуть побачити їх за 400 метрів і встигнуть загальмувати. Критики зауважують: якщо не передбачити часового проміжку для того, щоб водій міг вдягнути поза салоном машини жилет, то це дасть співробітникам ДАІ привід для зловживання. Мовляв, у машині жилет вдягнути важко, а якщо ти стоїш біля машини без нього, то нібито вже порушуєш правила.
Водіїв хочуть зобов’язати у світлий час доби з 1 жовтня по 1 травня за межами населених пунктів їхати з увімкненими денними ходовими вогнями або ближнім світлом фар. Такі норми є в багатьох європейських країнах — одні за порушення штрафують, інші це просто рекомендують. Щоправда, в Греції вдень їхати з увімкненими фарами взагалі не можна. Українська ДАІ стверджує, що світло фар вдень збільшує відстань упевненого виявлення до кілометра. Це також дещо збільшить витрати водія, адже, як стверджують спеціалісти, увімкнені фари — це ще додаткових 0,2 літра бензину на 100 кілометрів пробігу.
Автоінспекція також хоче змусити автовласників більш відповідально ставитися до сезонної зміни шин. Тих, хто вчасно не поміняє літню гуму на зимову й навпаки, штрафуватимуть. Із одного боку, багато водіїв і справді наражають на небезпеку себе та інших учасників дорожнього руху, коли затягують із «перевзуванням» машини. Дехто пробує зекономити, міняючи лише одну пару шин. Із другого боку, сумніви в ефективності нововведення викликає те, що часові рамки сезону визначити важко. А погодні умови з року в рік змінюються — то зима затримається, то весна раніше настане. Навіть протягом певного сезону водіям доводиться зіштовхуватися з «несезонною» погодою. І тоді зимова гума замість зменшення гальмівного шляху його збільшує. А для Криму, де погода взимку значно тепліша, ніж на іншій території України, й сніг не так часто буває, таке зобов’язання лише створює додаткові складнощі.
БІЛЬШІ ШТРАФИ — БІЛЬША ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ?
Нові правила передбачають і обмеження швидкості. Так, її необхідно знизити в разі, якщо проїжджаєш повз транспортний засіб із розпізнавальним знаком «Діти». Йдеться про транспортний засіб, який здійснює посадку чи висадку дітей і сигналізує про це увімкненими проблисковими маячками або «аварійкою». Також запроваджено обов’язкове зниження швидкості транспорту водіями, які рухаються суміжною смугою.
Якщо ж парламент підтримає відповідний законопроект, штраф за водіння в нетверезому стані збільшать із 3400 гривень до 5900 гривень, а термін позбавлення права на керування автомобілем — із одного до двох років.
Більш жорстко каратимуть і за перевищення швидкісного режиму. Якщо нині водій може собі дозволити (умовно) безкарно перевищити швидкість на 20 км, то в майбутньому цю планку збираються знизити до 10 км/год. Штраф за таке перевищення встановлених обмежень швидкості становитиме 15 — 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (250 — 340 гривень); більш ніж на 20 км/год — 20 — 30 мінімумів (340 — 510 гривень), на 30 км/год — 30 — 40 мінімумів (510 — 680 гривень), більш ніж на 50 км/год — 50 неоподатковуваних мінімумів (680 — 850 гривень) або громадські роботи на строк від тридцяти до сорока годин.
Для порівняння: в Китаї з нового року посилюється покарання за перевищення швидкості та водіння автомобіля в нетверезому стані. У деяких випадках подібні порушення тягнуть позбавлення прав від п’яти років до довічного терміну. Тож українські водії мають менше причин обурюватися нововведенням.
ПОЗИТИВНІ МОМЕНТИ
ДЛЯ ВОДІЇВ
Нова редакція ПДР не лише ставить водіїв у більш жорсткі умови, а й вирішує певні наболілі питання. Так дорожні знаки встановлюватимуться не тільки збоку від дороги. Якщо траса має більше ніж дві смуги руху в одному напрямку, то знак повинен бути продубльований або на розділовій смузі, або над проїзною частиною. Адже буває, що знак на правому узбіччі з лівої смуги побачити неможливо через те, що його закрила собою інша машина.
Дорожні знаки відповідного змісту мають встановлюватися й на ділянках доріг, де розмітка дороги може бути прихованою снігом тощо. Загальна ж вимога для знаків — вони мають бути розташовані так, щоб їх було добре видно учасникам руху вдень і вночі, й не повинні частково або повністю закриватися деревами, рекламними щитами тощо.
До того ж МВС обіцяє, що водіїв не змушуватимуть складати іспити для відновлення втраченого водійського посвідчення. Не потрібно буде проводити обов’язкового експертного дослідження транспортних засобів при реєстрації або перереєстрації у зв’язку зі зміною місця проживання власника або при відновленні втрачених документів. Та й саму процедуру отримання послуг спрощують, і будь-який водій, незалежно від його місця проживання або місця реєстрації його транспортного засобу, зможе отримати необхідні послуги в одному з реєстраційно-екзаменаційних підрозділів Державтоінспекції України.