Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

За принципами універсального дизайну...

Чим унікальний новий корпус Національного університету «Острозька академія»
24 грудня, 11:30

Новий корпус Національного університету «Острозька академія», який нещодавно відкрили до 25-річчя відродження вишу, споруджений відповідно до концепції Універсального Дизайну.

Під час проєктування нового корпусу університету поставили пріоритетну мету — зробити його максимально зручним для кожної людини, розповідає помічник ректора Острозької академії з адміністративно-господарської діяльності, архітектор Наталія МЕЛЬНИЧУК. Те, що в більш розвиненому світі вже давно стало нормою, в Україні лише починає реалізовуватися, незважаючи на те що принципи Універсального Дизайну задекларовані новими Державними будівельними нормами. Також до них апелює Закон України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні». Втім, часто, на жаль, виконання цих вимог залишається лише на папері.

«Своїм прикладом ми продемонстрували, що в Україні спільними зусиллями також можна побудувати надсучасну будівлю за принципами Універсального Дизайну. Так, до будь-якого приміщення нової споруди Острозької академії людина, що користується візком, може безперешкодно потрапити за допомогою пандусів, зокрема на перший і другий поверхи адміністративного корпусу, де розташована зала засідань ученої ради. Також пандусами оснащені навчальний корпус і підвальне приміщення, в якому функціонує АРТ-кластер Острозької академії. Крім цього, комфортне пересування для людей з інвалідністю забезпечує вантажно-пасажирський ліфт, у який можна заїхати візком», — розповідає Наталія Мельничук. І все це здійснили українські фахівці-будівельники за проєктом архітектора з Рівного Мирослава ЧАБАКА.

«Останнім часом замовлень на такі проєкти майже немає, принаймні в нашому регіоні. Фактично, всі будівельні матеріали, які використовувалися для спорудження корпусу, є вітчизняного виробництва. Для мене, як архітектора, Острог — це особливе місто з низкою історичних і культурних пам’яток. Мені дуже пощастило працювати над проєктуванням не лише нового корпусу, а й наукової бібліотеки та інших будівель Острозької академії. Це надзвичайний університет на чолі з ректором Ігорем Пасічником, якого я називаю Мойсеєм вищої освіти Великої Волині», — зауважує Мирослав Чабак.

Для незрячих та осіб із порушенням зору встановлені спеціальні таблиці, на яких розміщена необхідна інформація шрифтом Брайля. А наклейки на перилах із цим шрифтом інформують людей про номер поверху, напрямок руху, початок і закінчення сходового маршу. На підлозі, перед вхідними дверима в авдиторії, розміщені тактильні плитки і смуги жовтого кольору, які допомагають орієнтуватися в просторі. Ліфти оснащені авдіосупроводом та об’ємними кнопками зі шрифтом Брайля, розташованими на зручній висоті. На кожному поверсі наявні санвузли, спроєктовані таким чином, щоб люди з інвалідністю могли самостійно ними скористатися.

Відповідно до принципів Універсального Дизайну, приміщення на всіх поверхах розташовані на одному рівні з відсутністю порогів. Для зручності пересування адміністративна і навчальна частини нового корпусу Острозької академії з’єднані між собою, а графічні позначки контрастних кольорів допомагають максимально швидко зорієнтуватися в просторі. Подбали і про відповідну ширину всіх дверей, яка сприяє безперешкодному пересуванню людей різних категорій незалежно від їхньої ваги, зросту чи інших характеристик. В авдиторіях між партами також забезпечили широкі проходи для комфортного руху студентів і викладачів.

«Урахування інтересів та потреб різних учасників освітнього процесу — це не лише вимога законодавства, а й крок до усвідомлення і вияву поваги до людської гідності кожної людини, кожного учасника й учасниці освітнього процесу, і не лише. Розумне пристосування та універсальний дизайн сприяють тому, щоб саме освітнє середовище ставало універсальним та доступним для здобувачів освіти, тих, хто її надає та забезпечує», — коментує правозахисниця Марія ЦИП’ЯЩУК.

Наскільки зручний і комфортний новий корпус Острозької академії, ми запитали у студентів.

«Приємно, що новий корпус Острозької академії пристосований для всіх людей — з різними потребами і особливостями. Оскільки я пересуваюся візком, то мій рух між поверхами спрощує користування ліфтом, у який мені легко заїхати. Вважаю, що люди з інвалідністю, перебуваючи в цій будівлі, не потребують сторонньої допомоги, адже можуть справитися з усім самостійно», — зауважує студент освітньо-професійної програми «Філософія» Олександр КИРИЛЬЧУК.

«Я маю проблеми з зором, тому тактильні плити, смуги, а також наклейки з шрифтом Брайля роблять мій рух у корпусі максимально комфортним. Авдіосупровід у ліфті також допомагає швидко зорієнтуватися, на якому поверсі я перебуваю. Одним словом — я приємно здивований», — ділиться студент освітньо-професійної програми «Громадське здоров’я» Роман КРУПИНСЬКИЙ.

ДОВІДКА «Дня»

Універсальний Дизайн (згідно з Конвенцією ООН про права людей з інвалідністю, дата ратифікації Україною: 16.12.2009) — це дизайн предметів, середовища програм та послуг, покликаний зробити їх максимально придатними для використання всіма людьми без необхідності адаптації чи спеціального дизайну. Універсальний дизайн не виключає допоміжних пристроїв для конкретних груп людей з інвалідністю, де це необхідно. Концепцію Універсального Дизайну запропонував американський архітектор Рон Мейс. Відтак 1997 року в Університеті Північної Кароліни (США) було розроблено сім принципів Універсального Дизайну — рівність та доступність використання; гнучкість використання; простота й інтуїтивність використання; доступно викладена інформація; терпимість до помилок; малі фізичні зусилля, наявність необхідного розміру, місця, простору. На думку розробників, головне в Універсальному Дизайні — все те, що проєктується і виробляється, має бути таким, щоб цим повною мірою могла скористатися кожна людина, попри вік, вагу, фізичні обмеження, особливості сприйняття, вагітність тощо.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати