Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Зацікавити... якістю

2016 року наберуть чинності положення нового Закону України «Про освіту». Які новації чекають на абітурієнтів та університети?
08 жовтня, 09:53
ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»

Результати цьогорічної вступної кампанії практично нічим не відрізняються від минулорічних. Крім війни. За словами першого заступника міністра освіти і науки України Ірини Совсун, 50% роботи, яка проводилася влітку, була пов’язана із наслідками військових дій на сході та з анексією Криму. Ледь намітилися дві тенденції: 2014 року дещо зріс попит абітурієнтів на технічні напрямки (переважно за рахунок ІТ-спеціальностей, хоча на природничі й інші технічні напрямки, як і раніше, попит малий); друга — не набагато, але дещо зменшився попит на юридичні та економічні напрямки. Решта — як і було.

Вищі навчальні заклади чекають 2016 року, коли наберуть чинності положення нового Закону України «Про освіту», зокрема, нова система формування державного замовлення, зміни в проведенні та оцінювання ЗНО, зміни при прийомі абітурієнтів у виші.  

— Новий Закон України «Про вищу освіту» зробив те, що ми намагалися зробити сім років: ввести ЗНО в правове поле. Сьогоднішня редакція закону встановлює, що кількість предметів має бути в межах 2—3. І один із них обов’язково — українська мова і література. У цьому контексті не змінюється нічого. Якщо говорити про 2016 рік, то йтиме мова про те, що, подаючи заяву для участі у ЗНО, абітурієнт одразу буде формувати перелік тих університетів за рейтингом, куди він захоче подавати документи. І після того, як він складе ЗНО, Український центр оцінювання якості освіти  пропонуватиме університетам конкретні прізвища абітурієнтів, які за своїм рейтингом потрапляють у той університет, — розповідає директор Українського центру оцінювання якості освіти Ігор ЛІКАРЧУК. — Щодо інших новацій, які запропонував УЦОЯО, то їх п’ять. Ми хочемо перейти до європейської практики визначення результатів ЗНО і перестати «гратися» в 124 бали: ніхто не може пояснити чому саме стільки, а не 123 чи 125. 2015 року ми пропонуємо перейти до оцінювання за методом, коли просто визначаємо межу — склав абітурієнт тест чи не склав (поріг, коли не склав, визначатиме спеціальна комісія). Всі, хто нижче порогу — не склали, хто вище — піде в університет, а результат визначатиметься у школі від 100 до 200 балів. Це суттєво розширює права і можливості університетів. Тому що є ряд факультетів, де виникала проблема: наприклад, абітурієнт — хороший спортсмен, але українську мову здав із результатом 117 балів... Друга наша пропозиція — відмовитися у вступній кампанії від використання сертифікатів зовнішнього оцінювання, виданих у попередні роки. У деяких абітурієнтів є таких по 10—15. Друга сторона медалі: у 2007—2009 роках ми приймали ЗНО за одними програмами, зараза — за зовсім іншими. Програми змінилися, і порівнювати між собою ці результати — смішно.

Третя пропозиція УЦОЯО стосується всіх без винятку випускників шкіл: пропонується провести у школах наступного року спільно ЗНО і державну підсумкову атестацію, але лише з одного предмету —  української мови та літератури. І не лише для тих випускників, які будуть вступати до університетів, а й для всіх. Хотіли зробити це з двох предметів — ще й математики, але не дозволяють фінансові можливості. Наступна позиція: є пропозиції 2015 року відмовитися від всесвітньої історії та світової літератури. Натомість деякі питання всесвітньої історії буде включено у завдання тесту з історії України. На світову ж літературу запит від університетів настільки мізерний, що, за словами Ігоря Лікарчука, з позиції тестології дуже важко об’єктивно визначити результати і провести шкалювання. І п’ята новація, яка є в дуже багатьох країнах — це тести двох рівнів складності. 2015 року УЦОЯО хоче запропонувати такі тести з української мови й літератури та математики. Експерти кажуть, що не можна вступникам на математичний факультет чи на факультет інших точних наук Київської політехніки давати такий же тест з математики, як і абітурієнту, який хоче оволодіти фахом вчителя праці. Аналогічна ситуація — з українською мовою і літературою.

Сьогодні багато дискусій ведеться і щодо створенням нового державного замовлення, навіть — над можливістю відмовитися від нього, або формувати на нових принципах, тому що, за словами ректора Національної академії управління Сергія Єрохіна, нинішнє держзамовлення — це рівень 1991—1992 років, і це «елемент системи державного патерналізму».

— Наступного року державне замовлення розподілятиметься за тими умовами, які в нас зараз є, — щоправда, неефективними. 2016 року передбачається, що з Міністерства здійснюватимуть розподіл 80% державних місць, решта 20% бронюватимуться і додаватимуться в ті виші, перевагу в яких ми побачимо у студентів. Тобто, гроші йтимуть і в державні виші, і в приватні, — розповідає перший заступник міністра освіти і науки України Ірина СОВСУН. — У нас є проблеми з тим, як зробити, щоб кращі абітурієнти йшли в кращі університети. Є ризик, що сильніші абітурієнти виберуть для себе шлях меншого спротиву. Також абітурієнти часто не знають, якої якості є освіта в тому чи іншому університеті. Надто часто наші абітурієнти обирають якісь іміджеві варіанти. Все це не створює умови для зацікавлення абітурієнтів якісною освітою. Плюс — неприродне розростання студентського пулу, яке ми бачимо за останні 20 років: якщо на початку 1990-х  кожен сьомий із випускників  шкіл вступав до університетів, зараз це може зробити ледь не кожен. Вочевидь, університети мають змінювати тактику.

Щоправда, є університет, які давно вирішили питання якості освіти та набору підготовлених абітурієнтів. А найкращий спосіб дати інформацію про якість освіти в тому чи іншому університеті — це оприлюднити інформацію про працевлаштування випускників, вважає заступник першого проректора  НТУУ «КПІ» Володимир ТИМОФЄЄВ. 

— Я б на місці абітурієнтів вивчав би, куди після закінчення вишу ідуть випускники, яка їхні кар’єра, які перспективи зростання... Якби наші виші чесно публікували інформацію про те, як працевлаштовуються їхні випускники, багато б питань було знято. Можу сказати, що за роки незалежності КПІ підготував майже 75 тисяч фахівців (заразом — 300 тисяч за 116 років свого існування), і за цей час жодного випускника технічних і природничих спеціальностей не було зареєстровано в центрі зайнятості, — каже Володимир Тимофієв. — По всіх наших галузях ми тісно співпрацюємо із роботодавцями. Свої вимоги ми не знижуємо: в останні роки 186 балів — це середній бал тих, хто вступає до нас на технічні та природничі напрямки. Цього року ми мали 600 випускників шкіл із 198—200 балами, з них 180 мали по 200 балів з математики і фізики. У законі закладено, що механізм перерозподілу держзамовлення залежить не від конкурсу, а від середнього балу тих, хто подав на планові бюджетні місця. І це дуже добре.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати