Жити стало важче. Проте - чи веселіше...
На сьогодні загальна заборгованість по заробітній платі становить майже 4,6 млрд. грн., з них майже 1,1 млрд грн. - борг перед бюджетниками та 3,5 млрд. - перед виробниками. Заборгованість, що перевищує двомісячний загальнодержавний фонд зарплати, несе в собі можливість виникнення 1,5-2 млн. судових позовів від громадян з приводу порушення конституційних норм щодо своєчасності виплат винагород. Поки що профспілки утримують свої членські організації від масової подачі позовів, зберігаючи цей аргумент для наступних переговорів з урядом. Занепокоєння профспілок викликає й украй загострена ситуація на ринку праці. За даними Мінпраці, на кінець першого кварталу в Україні було зареєстровано майже 500 тис. чоловік безробітних. Окрім того існує проблема 3,5 млн. частково зайнятих та тих, що знаходяться в неоплачуваних відпустках. При максимальній кількості працездатного населення України в 23 млн. чоловік та 37,5 тисяч вільних робочих місць, на одне місце претендує 14 кандидатів, а в західних регіонах - 90-120. Якщо ж брати до уваги соціологічні дослідження, проведені Мінстатом України, то замість двох відсотків офіційно зареєстрованих безробітних, матимемо 7,6%.
Як заявив кореспонденту "Дня" керівник управління з питань захисту економічних інтересів трудящих Федерації профспілок України Сергій Українець, майбутня генеральна тарифна угода регулюватиме взаємовідносини в трикутнику "держава-роботодавець-працівник". У міжнародній та й вітчизняній практиці подібні Угоди забезпечують найбільш суттєві права трудящих та перешкоджають роботодавцям змінювати на власний розсуд загальнодержавні правила трудових відносин. Окрім того, ГТУ створює правове поле для виконання існуючих міжнародних угод щодо захисту прав трудящих. Слід зазначити, що проект третьої генеральної угоди відрізняється більш детальним підходом до вирішення основних проблем - реформування заробітної плати, ринку праці та соціальних гарантій. У переговорах з урядом беруть участь усі найпотужніші профспілкові об'єднання, як "офіційні" так й "альтернативні". Проте, незважаючи на відносну єдність між ними та бажання укласти угоду до прийняття державного бюджету-97, навряд чи підписання Угоди відбудеться раніше липня. Такий термін, на думку пана Українця, прийнятний, адже він дасть можливість ще до кінця року внести на розгляд парламенту ряд законопроектів, котрі регулюють своєчасність та першочерговість виплат зарплати, ринок праці, захист прав безробітних та частково зайнятих. Профспілковці вважають, що діюча генеральна угода, підписана 1995 року, вже не може регулювати трудові стосунки в державі. Адже на момент її підписання в країні була інша економіко-соціальна ситуація. За нинішньої ж порушуються всі основні конституційні норми щодо соціального захисту трудящих, зокрема ст. 43, 48, 53 Конституції України.