Перейти до основного вмісту

Нафтові ставки європейської гри

Єврокомісія вважає Україну головним гравцем на ринку енергоресурсів
23 квітня, 00:00

Європейський Союз вважає нафтопровід Одеса—Броди, по якому каспійська нафта може транспортуватися в європейські країни, важливим для забезпечення енергоресурсами Європи. Про це запевнив журналістів під час перебування в Києві представник генерального директорату транспорту й енергетики Європейської Комісії Фаузі Бенсарса. «Нафтопровід Одеса— Броди відіграватиме не меншу роль, ніж раніше відігравала «Дружба», — наголосив брюссельський чиновник, підкресливши, що Україна «залишатиметься головним гравцем на ринку енергоресурсів».

Заява брюссельського емісара була важливою для українського керівництва з кількох позицій. По-перше, за останній час політична еліта припустилася кількох критичних висловлювань у бік ЄС, який, мовляв, не докладає жодних зусиль для реалізації проекту Одеса— Броди. Не так давно віце-прем’єр Віталій Гайдук наголосив: «Якщо для Європи проект Одеса—Броди не цікавий, то в цьому разі Україна прийматиме рішення, що робити з нафтопроводом». Більш дипломатично критику висловив Президент Леонід Кучма: «Якщо для Європи це стратегічний об’єкт, то необхідно шукати вихід із ситуації, що склалася». По-друге, українське керівництво публічно припустило ймовірність реверсного використання трубопроводу, тобто для транзиту російського нафти в зворотному напрямку — з Бродів до Одеси, що іде врозріз із прямим «європейським» призначенням цього транспортного шляху, розробленого для постачання каспійської нафти через Україну і, можливо, Польщу до Західної Європи. Природно було очікувати на відповідь від структур ЄС, які вже досить давно переконують Київ у своїй зацікавленості. Ретранслятором європейських переконань став Фаузі Бенсарса.

Офіційним приводом для його візиту було проведення переговорів для підготовки бізнес-форуму, який відбудеться у Брюсселі 27 травня. На ньому український віце-прем’єр Віталій Гайдук разом з польським колегою Мареком Полом і віце-президентом Єврокомісії Лойолою де Паласіо мають презентувати концепцiю бізнес-плану нафтопроводу Одеса—Броди. Таким чином, брюссельський емісар обговорював в Києві організаційні питання і водночас намагався переконати керівництво у зацікавленості Євросоюзу каспійською нафтою, яка постачатиметься українським нафтопроводом. Пан Бенсарса запевнив, що Єврокомісія «планує співпрацювати з Україною в питанні продовження нафтопровода Одеса—Броди до польського Плоцька». За його словами, цей проект важливий для Центральної Європи, оскільки дозволить диверсифікувати морські маршрути поставок нафти. Відомо, що Євросоюз почав дуже обережно ставитися до постачання нафти танкерами після катастрофи з «Престижем», коли витік нафти з судна спричинив до серйозних екологічних наслідків біля берегів Іспанії. Крім того, поставкам каспійської нафти не сприяє позиція турецької влади щодо пропуску танкерів через Босфор у Середземне море. Щороку через Босфор і Дарданелли проходить близько 50 тисяч суден, кожне восьме з них — нафтоналивний танкер. Екологічна обстановка району давно викликає занепокоєння через небезпеку екологічного забруднення густонаселених місць. Зокрема, Босфор ділить навпіл Стамбул, і ширина протоки в межах міста становить близько 700 м. За останні півстоліття тут зареєстровано майже 500 надзвичайних випадків, 40 із них — досить серйознi у плані екологічної небезпеки. Обмеження судноплавства танкерів через протоки закономірно викликає зміну структури транспортування нафти у всьому середземно- каспійському регіоні. Саме тут і може стати в пригоді нафтопровід Одеса—Броди. Конкуренцію Україні тут можуть скласти інші нафтотранспортні проекти: Бургас — Александруполіс, Констанца — Трієст. Пан Бенсарса не зміг сказати, скільки каспійської нафти потребуватиме Західна Європа в наступні 5—10 років, оскільки, за його словами, все залежатиме від потреб ринку, а також конкурентності сировини. Для досягнення цих цілей брюссельський чиновник дав кілька настанов Києву. Зокрема, нафтопровід Одеса—Броди має працювати на комерційній основі, а нормативні акти, які регулюють діяльність енергосектору в Україні, повинні відповідати нормам ЄС. В цьому немає жодної новини — про необхідність комерціалізації проекту йдеться з самого початку. Цю вимогу, зокрема, висувають Азербайджан і Польща. Вже кілька років стоїть питання утворення міжнародного консорціуму. У Києві очікують, що тепер, після вивчення техніко-економічного обгрунтування проекту, справа піде веселіше. Бенсарса нагадав, що після вступу в 2004 році до ЄС Словаччина і Польща також почнуть виконувати норми Євросоюзу щодо якості нафтопродуктів. Нафтопереробні заводи цих країн зможуть продавати на європейських ринках тільки той бензин, який відповідає вимогам ЄС. Якщо до того часу Україна не змінить свої норми, то вона не зможе постачати нафтопродукти. «Це — ринок», — підкреслив Бенсарса. Він також натякнув, що ЄС негативно оцінює ідею транзиту через нафтопровiд Одеса—Броди російської нафти в реверсному режимі. «Ми не граємо в політичні ігри з нафтопроводами», — наголосив представник Єврокомісії. Навпаки, за словами Бенсарси, Євросоюз дуже активно співпрацює у питанні реалізації проекту, що зробить Україну «головним гравцем на всіх ринках, не тільки на європейському».

Одним із кроків до досягнення мрії Києва про залучення до стратегічних загальноєвропейських проектів має стати чергова брюссельська презентація Одеса—Броди наприкінці травня. На зустріч українська делегація їхатиме з розробленою концепцією, яку буде оприлюднено найближчим часом. До кінця червня має бути готовий бізнес-план. «Конференція у Брюсселі дозволить визнати проект Одеса—Броди як такий, що означає дуже багато для Європи», — підкреслив Фаузі Бенсарса. В МЗС України, до речі, дуже серйозно поставилися до нещодавньої заяви канцлера ФРН Герхарда Шредера, який в ході зустрічі з українським прем’єр-міністром Віктором Януковичем заявив про зацікавленість Берліна у продовженні нафтопроводу до німецького глибоководного порту.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати