НАТО голосує за українські літаки
Під час засідання Комітету НАТО — Україна минулого тижня у Брюсселі на рівні міністрів оборони віталися зусилля українського керівництва на виконання Цільового плану на 2003 рік, віталося рішення Києва відправити миротворців до Іраку, Велика Британія та Польща, як повідомляється, виступили з наміром допомогти Україні у виконанні вимог НАТО. Під час зустрічі міністрів оборони країн НАТО було зроблено ще істотніший крок — дванадцять країн-членів НАТО підписали лист про наміри (a letter of intents), який вказує на готовність використання ними українських військово-транспортних літаків Ан- 124-100 «Руслан». Документ засвідчує, що діятиме до перших поставок європейського військово- транспортного А400М. Якщо конкретніше, йдеться про принципову можливість оренди країнами НАТО шести українських «Русланів», як «Дню» уточнили в АНТК ім. Антонова. При цьому в АНТК зазначили, що жодних конкретних умов поки немає. Документ підписали Канада, Франція, Німеччина, Данія, Греція, Угорщина, Норвегія, Люксембург, Чехія, Польща, Португалія, Туреччина. У проекті не беруть участі США та Велика Британія, які мають власну транспортну авіацію, та Ісландія, яка не має власної армії. Вважається, що одним із головних «лобістів» такого рішення була Німеччина, яка вже має досвід оренди літаків української військово-транспортної авіації. Рішення про можливість використання української стратегічної військово-транспортної авіації було прийнято в ході обговорення реформ НАТО, затверджених на саміті НАТО у Празі, які мають привести до створення нового іміджу Альянсу та його більшої готовності до виконання нових завдань (з-поміж яких — боротьба з тероризмом, урегулювання кризових ситуацій, миротворча діяльність, протистояння розповсюдженню зброї масового знищення). «Це нове НАТО, НАТО, готове відповідати своїм зобов’язанням, коли часи жорсткішають», сказав з цього приводу, за повідомленням агентств, Генеральний секретар Альянсу Джордж Робертсон.
Країни-члени НАТО планують використовувати «Руслани» до 2009 року, коли, як очікується, будуть здійснені перші поставки розробленого концерном Airbus європейського транспортного літака А400М. Одночасно зберігається можливість використання літака С-17 Globemaster американської Boeing Co, що брав участь у тендері одночасно з «Русланом». Міністр оборони Німеччини Петер Штрук сказав в інтерв’ю Бі-Бі-Сі, що «пріоритет однозначно — за літаками Антонова, оскільки після всіх перевірок вони виявилися найдешевшим рішенням». Штрук послався на те, що «афганський досвід свідчить на користь переважного використання «Антонова». Тут примітним є те, що лист про наміри дванадцяти країн НАТО відмовилася підписувати Іспанія, пославшись на необхідність дочекатися завершення розслідування трагедії з Як-42 «Українських середземноморських авіаліній», у катастрофі якого в Туреччині загинуло 62 іспанськi військовослужбовці, котрі поверталися з Афганістану. З цієї ж причини, як повідомлялося раніше, Іспанія поставила за умову направлення своєї бригади до польського сектору відповідальності в Іраку те, що саме іспанський, а не український офіцер буде заступником командира міжнародної дивізії поляка Тишкевича. З польських джерел «Дню» стало відомо, що, найiмовiрнiше, у польського командира дивізії будуть два заступники — українець та іспанець (при цьому український контингент більший за іспанський). Директор Центру інформації та документації НАТО в Україні Мішель Дюре сказав «Дню», коментуючи відмову Іспанії брати участь у проекті використання української транспортної авіації, що всі країни НАТО вільні у прийнятті рішень.
Що ж до подальшого просування України у напрямі НАТО, то генсек Альянсу Джордж Робертсон сказав у Брюсселі міністру оборони України Володимиру Шкідченку, що «ви можете заручитися нашою підтримкою на цьому шляху, оскільки реформи у сфері оборони та безпеки є фундаментальними принципами для досягнення Україною її стратегічної мети — євроатлантичної інтеграції», як повідомляє Інтерфакс. Перший крок назустріч інтеграції зроблено. До речі, про готовність підписати угоду з НАТО про використання своєї військово- транспортної авіації заявляє і Росія. Припущення про можливу конкуренцію з боку Росії та ускладнення, що випливають звідси, у Києві поки не коментують.
КОМЕНТАР
Мішель ДЮРЕ, директор Центру інформації та документації НАТО в Україні:
Лист про наміри 12 країн НАТО — це наслідок Празького саміту Альянсу, коли було створено спеціальні робочі групи з розробки так званого pact capabilities commitment. Усі країни-члени НАТО вивчають, як вони зможуть поліпшити свої можливості відповідно до нових цілей НАТО, серед яких, наприклад, боротьба з тероризмом. Усі також знають, що більшість країн НАТО не мають можливостей військово-транспортної авіації. Їх мають достатньою мірою хіба що Сполучені Штати та Велика Британія.
Тому дванадцять країн домовилися, що на національній основі підписуватимуть контракти з деякими фірмами, які зможуть забезпечити стратегічний військовий транспорт. Україна ж має такий потенціал. Таким чином, країни НАТО (а не НАТО як організація) отримують можливість підписувати договори з українськими компаніями, щоб використати такі можливості.
Якщо Україна має такі можливості та є надійним партнером, то логічно, що ми працюватимемо з Україною. Після засідання Комітету НАТО — Україна на рівні міністрів оборони зазначалося також, що триває підготовка до підписання меморандуму про військово-транспортну стратегічну авіацію між НАТО та Україною, а це вже інший рівень. Це дуже добре для іміджу України. Ми в НАТО це оцінюємо як success story.