Нідерландські експерти готові до підняття «Курська»
Iноземні фахівці провели всі необхідні для підняття підводного човна «Курськ» дослідження й оцінили, наскільки безпечною може бути запланована операція. Про це заявили в Брюсселі представники фонду «Курськ», що знаходиться в бельгійській столиці. Вартість підняття і підготовки до нього оцінюється приблизно в 130 мільйонів доларів.
З європейської сторони в піднятті «Курська» буде задіяно 150 чоловік. Це, передусім, фахівці з двох нідерландських компаній — «Мамут» і «Сміт». Перша є світовим лідером iз підняття важких і надважких вантажів, а також з транспортних операцій, друга — спеціалізується на морських послугах. Вже оголошено детальний план операції в Баренцевому морі, запланованої на 15 вересня. Фонд «Курськ», створений урядом Нідерландів для допомоги Росії в піднятті підводного човна, в свою чергу вивчав протягом півроку, наскільки операція є безпечною для її учасників і для навколишнього середовища. За словами співголовуючого правління фонду «Курськ» з російської сторони Олександра Безсмертних, підняття буде «надзвичайно важким. Це перша подібна операція в сучасній історії». Таким чином, до яких же висновків прийшли експерти і як буде здійснено підняття «Курська»?
Передусім, фахівцям необхідно було оцінити, наскільки високий рівень радіації на підводному човні і в його оточенні — адже в шостому відсіці затонулого «Курська» знаходяться два ядерних реактори. Адмірал Михайло Барсков, віце-голова правління фонду «Курськ», з упевненістю заявив: моніторинг в районі катастрофи підводного човна показав, що радіаційний фонд відповідає природному. До такого ж висновку дійшли й експерти компанії «Мамут». Але гарантії того, що радіація залишиться на тому ж рівні, звичайно немає. За словами представника компанії «Сміт» Ніко Бьюї, операцію буде припинено у випадку, якщо виникне ядерна та радіаційна небезпека. Іншими перешкодами він назвав несприятливу погоду і технічні збої. Якщо ж команді фахівців «Мамут-Сміт» ніщо не перешкодить, то операція проходитиме наступним чином: спочатку експерти проведуть огляд підводного човна і району його місцезнаходження. Потім вони приберуть грунт навколо відсіку, де «Курськ» буде розпиляно навпіл. Розпилювання буде зроблено за допомогою спеціально пристосованого для розрізання уламків судна обладнання — адже під час операції вони можуть вібрувати і деформуватися. Потім спеціальні механізми мають підняти залишки «Курська» на нідерландську баржу «Гігант-4». Після того, як уламки буде закріплено в нижній частині баржі, «Гігант-4» відбуксує до плавучого дока неподалік від Мурманська. Після розвантаження завдання «Мамут- Сміт» буде виконано: всю роботу з утилізації «Курська» взяла на себе російська сторона.
«У нас зараз обстановка бойова і дуже напружена — адже нам в короткий термін потрібно зробити величезну роботу з підготовки до підняття підводного човна», — сказав академік Ігор Спасський, співголовуючий правління фонду «Курськ». Його підтримує й адмірал Михайло Барсков: «зараз розгорнено великі роботи — насамперед в районі атомного підводного човна. Для його підняття необхідно зробити 26 технологічних отворів в корпусі, що займе близько 40 діб». За його даними, в роботах братиме участь, включаючи військових і цивільних фахівців, декілька тисяч росіян. І Спасський, і Барсков сподіваються, що до середини вересня російській стороні вдасться завершити підготовчі роботи. Академік Спасський також назвав суму, в яку обійдеться підняття «Курська». Загальна вартість проекту «Мамут-Сміт» і його співвиконавців — $65 мільйонів, витрати Росії оцінюється приблизно в таку ж суму.