Перейти до основного вмісту

Росія висуває претензії ЄС

05 лютого, 00:00

Цього тижня Росія висунула Європейському Союзу список претензій у зв’язку з майбутнім розширенням ЄС у травні цього року. Як зазначає британська «The Financial Times», яка має копію документа, здебільшого Росію непокоять її економічні інтереси в Центральній та Східній Європі. У списку з 14 пунктів згадується, зокрема, відстрочка запровадження підвищеного імпортного мита на ряд товарів російського експорту, зняття обмежень на експорт енергоносіїв, збільшення квот на ввезення до Європи зерна й ослаблення обмежень для російських експортерів сталі. Загалом Росія має намір домагатися мінімізації збитків російських компаній від скорочення доступу на ринки Центральної та Східної Європи. Однак у списку є й такі політично делікатні проблеми, як лібералізація візового режиму для росіян, які їдуть до Європи, та становище етнічних росіян у країнах Балтії.

На думку оглядачів FT, з економічного погляду російські вимоги відображають важливе значення взаємної торгівлі та капіталовкладень у Росії та ЄС. Європа зацікавлена в поставках російських енергоносіїв, а Росія — у притоку європейських капіталів із метою диверсифікації власної економіки. Розбіжності у відносинах Росії та ЄС неодноразово негативно позначалися на переговорах про вступ Росії до СОТ.

Нещодавно Україна також заявляла про негативні наслідки розширення Євросоюзу для своїх економічних інтересів. Називалися цифри ймовірних збитків вітчизняних експортерів і у 250 мільйонів доларів, і в 500 мільйонів євро. Європейська сторона чітко дала зрозуміти, що про грошові компенсації і йтися не може. Можливості мінімізації збитків слід відстоювати на подальших консультаціях між Україною та Євросоюзом.

На прохання «Дня» висунутий ЄС список російських претензій прокоментували експерти в Москві та Брюсселі.

Олена ХОТЬКОВА, завідуюча відділом євроатлантичних досліджень Російського інституту стратегічних досліджень:

— Список питань, що турбують Росію, було подано до Комісії Європейського Союзу ще в серпні 1999 року. Тоді в ньому було п’ятнадцять пунктів, сьогодні він змінився, але не дуже значно. Ми завжди позитивно сприймали розширення ЄС, порівняно з розширенням НАТО. Відносини Росії з Європейським Союзом будуються на основі стратегічного партнерства, але закривати очі на складнощі, що існують, ми не можемо. Тим більше, що до травня, коли в ЄС приймуть десять нових членів, часу залишилося обмаль.

У Росії існував цілий комплекс двосторонніх відносин із кожною із країн-кандидатів. А вступаючи до Євросоюзу, ці країни практично відмовляються від раніше укладених на двосторонній основі міжнародно-правових зобов’язань. З ЄС у нас існує Угода про партнерство та співробітництво, однак нові члени Євросоюзу автоматично до неї не приєднаються.

Згідно з існуючими оцінками, після розширення ЄС втрати Росії у зовнішній торгівлі можуть становити до 12 млрд. доларів щорічно — передусім за рахунок зниження закупівель російського ядерного палива, у зв’язку з прийнятою в ЄС директивою про диверсифікацію джерел нафти й газу, приєднанням нових країн до антидемпінгових процедур.

1999 року нам сказали, що наші питання передчасні. Тепер ми сподіваємося, що нас почують. Не так багато часу залишилося й до закінчення десятирічного терміну дії Угоди про партнерство та співробітництво Росії та Євросоюзу (її було підписано у 1994 році, набула чинності у 1997 р.), а відносини потрібно розвивати й надалі. Базові питання мають бути враховані при укладенні нового договору, сьогодні для цього ведеться робота. Ми сподіваємося на зрушення або під час нинішнього головування Ірландії в Європейському Союзі, або дещо пізніше.

Майкл ЕМЕРСОН, провідний експерт брюссельського Центру європейських політичних досліджень:

— Європейський Союз розгляне аргументи російської сторони за вказаними чотирнадцятьма пунктами. Деякі пункти, напевно, розглянуть позитивно. Серед питань, за якими позитивне рішення найменш імовірне — становище російської меншини у країнах Балтії. Це питання межує з втручанням у внутрішні справи цих держав.

На мою думку, серед проблем, що виникають у Росії у зв’язку з розширенням Європейського Союзу, особливо актуальною є зміна візового режиму Росії з країнами, які вступають до ЄС. Зміна візового режиму з країнами Балтії — серйозний удар для сусідніх із ними російських регіонів, для Калінінграда. Тут справді необхідний альтернативний режим. Однак про лібералізацію правил поїздок російських громадян до всіх країн ЄС сьогодні говорити не випадає, і нові члени повинні дотримуватися правил, прийнятих у Європейському Союзі. Ідея про безвізові поїздки громадян Росії до країн ЄС — це питання довгого часу, тривалої роботи. Для початку російська сторона має багато зробити, зокрема в тому, що стосується реадмісії.

Абсолютно зрозуміло, що заяви Росії про ставлення до розширення ЄС нічого не змінять. Але Європейський Союз зацікавлений у тому, щоб мати з Росією хороші відносини. Тому якщо можливо — не на шкоду базовим принципам європейської політики — нейтралізувати негативні ефекти розширення ЄС для Росії, Брюссель розгляне всі способи це зробити.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати