Трагедiя MH-17: два роки безкарності...
«Пряма відповідальність за збиття малайзійського «Боїнга» лежить на тих, хто приймав ключові рішення — це верховний головнокомандувач ЗС РФ», — народний депутат
У неділю, 17 липня, минає два роки з дня трагедії Боїнга Малайзійських авіалінії MH-17 над Торезом. Тоді російські ЗМІ, які до того широко вживали щодо окупованої території терміни «ЛНР» та «ДНР», різко заговорили про «збиття літака над Україною». Перші повідомлення про MH-17 нагадували грім, і було помітно, що РФ, включаючи шаблонні формули пропаганди, насправді не знала, як достеменно реагувати на цю подію.
В той критичний момент на фронті, коли проросійські бандити явно поступались українській армії, втрачаючи території, Путіну потрібен був casusbelli. Але так сталось, що саме в той час над цією ж територією на відповідній висоті пролітав Малайзійський авіалайнер з 283 пасажирами і 15 членами екіпажу, який і потрапив під вогонь російського «БУКа», що був завезений з РФ через Луганськ. Перемовини бандитів і російських військових, фото і відео самого «БУКу» з його пересуванням і «відпрацьованим» боєкомплектом, детальні супутникові та інші знімки, мапи, свідчення тощо викладені як в офіційних документах, так і в мережі Інтернет. Всі ці данні зводяться до одного — РФ, яка окупувала частину Донбасу, збила MH-17.
В той же час не зв’язані формальностями волонтерські дослідники і блогери із відомого Bellingcat регулярно отримують докази причетності РФ до збиття малайзійського «Боїнгу». Нещодавно засновник Bellingcat Еліот Хіггінс заявив українським ЗМІ, що невдалі спроби РФ обдурити весь світ вказують на її провину в загибелі літака МН-17.
ФОТО АРТЕМА СЛІПАЧУКА / «День»
2014 року 7 серпня була організована слідча група Joint Investigation Team, до якої увійшли Нідерланди, Бельгія, Австралія, Україна, Малайзія і Eurojust з метою розслідування трагедії. Ще влітку 2014-го проросійські бандити робили всілякі перешкоди для отримання решток літака і загиблих. Очевидним було те, що російські спеціалісти ламали голову над тим, що можна показати світу, а що ні. З самого початку до української сторони була одна претензія — чому не були заборонені польоти над територією проведення АТО? Скоріше за все, наврядчи кому б спало на думку, що над Донбасом будуть літати в небо ракети до 10 тисяч метрів.
Важливим аспектом цієї трагедії є те, що весь світ мав можливість відчути наслідки російської агресії. 298 невинних загублених душ лягли на вівтар розуміння того, що хоче світ чи ні, а ікли війни рано чи пізно торкнуться всіх. Поки що Україна, стримуючи Кремль, поклала 10 тисяч вбитих та закатованих українців. Кат і агресор — Російська Федерація — має бути покараний, і світ не має права відгорнутись від цього. Для притягнення до кримінальної відповідальності винних у загибелі літака MH-17 низкою країн було запропоновано створити міжнародний трибунал ООН. Але (що ще раз доводить, на кому «горить шапка») при голосуванні за цей проект в липні 2015 року РФ заблокувала прийняття даного рішення. Останній момент доводить, що назріла ізоляція РФ — це не примха, а нагальна необхідність, якої потребує світ для приборкання агресора.
КИЇВ. ЛИПЕНЬ 2014 р. / ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»
«БУК» МАВ СТВОРИТИ ПЕРЕДУМОВУ ДЛЯ ПОВНОМАСШТАБНОГО ВТОРГНЕННЯ РФ В УКРАЇНУ»
Валентин НАЛИВАЙЧЕНКО, екс-голова СБУ:
— Російський військовий екіпаж «Бук-М1» мав завдання створити сasusbelli — привід для повномасштабного вторгнення російських військ в Україну. Ціллю терористів був російський пасажирський літак, знищення якого мало спровокувати в Росії громадське обурення й сплеск ненависті до України. Ескалація агресії готувалася російським керівництвом на середину липня. Сьогодні можемо говорити, що пасажири російського рейсу дивом уникли жахливої долі, що для них готували військові керівники їхньої ж країни. На відміну від 298 пасажирів та членів екіпажу малайзійського літака, які стали жертвами терористичного акту в нашому небі.
Розслідування теракту має провести та завершити Україна. Маємо організувати та провести суд. Гіркину і його поплічникам має бути оголошено про підозру українськими слідчими. Суд в Україні має взяти в роботу всі матеріали, напрацьовані міжнародною групою з розслідування теракту. Насамперед Україною, Нідерландами, Малайзією. Україна має ініціювати відкрите судове засідання у цій справі, широко залучити міжнародних слідчих та прокурорів, свідків родичів жертв терористичного акту. Такий підхід дасть змогу в українському суді за міжнародної підтримки довести і вину безпосередніх виконавців — військових РФ і їхніх поплічників — Гіркіна та його банду, а також керівництво РФ. Слід розуміти, що це зобов’язання держави в рамках Європейської конвенції про боротьбу з тероризмом (ETS N 90).
Розслідування МН 17 — це наша, українська справа честі, яку не можна спустити на гальмах.
«ОЧІКУЄТЬСЯ ЩО РОЗСЛІДУВАННЯ ЗБИТТЯ МН-17 БУДЕ ЗАВЕРШЕНО ВОСЕНИ»
Олександр ГОРIН, посол України в Нідерландах, Амстердам:
— Розслідування збиття МН-17 просувається, його результати не розголошуються. Дізнатися про те, що відбувається, практично неможливо. І це стосується не лише нас, а будь-якого державного службовця чи іншої людини, яка б хотіла щось дізнатись. Підхід дуже простий: поки не буде закінчено слідство, не буде розголосу того, що відбувається. Голландці, які очолюють міжнародну спільну слідчу групу, до складу якої входять також представники Австралії, Бельгії, Малайзії, України, вважають, що необхідно все документувати, а коли все буде задокументовано, буде вихід до якоїсь судової інстанції, яка буде до цього спеціально створена.
Яку форму може набути ця інстанція, поки що невідомо. Окремі політики не відкидають можливість створення міжнародного трибуналу навіть в ООН. Але, на мою думку, таке буде дуже складно зробити. Що більше даних зараз оприлюднюється різними громадськими організаціями типу Bellingcat, то більш стає зрозумілим, чим усе це має завершитися. Тому я не думаю, що Росія піде на створення для себе трибуналу.
Інша пропозиція — створити міжнародний трибунал на основі міжнародного договору. Такий трибунал можуть створити три країни. Але звичайно його легітимність одразу буде поставлено під питання Росією.
Існує варіант створення однією із країн національної юрисдикції, яка вестиме процес стосовно звинуваченої особи чи групи осіб, яких спільна слідча група звинуватить у скоєні цього злочину.
Наразі не має конкретної дати, коли буде завершено розслідування збиття МН-17, але очікується, що це станеться восени.
І нам не треба говорити про конкретну дату, а про те, що голландці намагаються задокументувати все настільки, щоб при передачі в суд у нікого не виникало сумніву в серйозності звинувачення.
«УКРАЇНА РОЗРАХОВУЄ НЕ ЛИШЕ НА ІНДИВІДУАЛЬНЕ ПОКАРАННЯ ОСІБ, ЯКІ БРАЛИ УЧАСТЬ У ЗБИТТІ ЛІТАКА, А Й ТАКОЖ КРАЇН...»
Ганна ГОПКО, голова комітету Верховної Ради у закордонних справах :
— Остаточне рішення щодо моделі притягнення до відповідальності ухвалюватиметься і прийматиметься під час засідання Генасамблеї ООН у вересні, куди приїдуть представники Міжнародної розслідувальної групи. Україна розраховує не лише на індивідуальне покарання осіб, які брали участь у збитті літака, а й також країн, зважаючи на міжнародну конвенцію щодо фінансування тероризму. Найближчими днями в Брюсселі також має бути засідання по обговоренню цих питань.
Треба, щоб всі матеріали справи були передані до національної юрисдикції Нідерландів, щоб їх почали вести там, окрім загального рівня ООН і там виносити вирок суду. Пройшло два роки, українці, голландці і малазійці мають бути зацікавлені в тому, щоб назвати винуватців.
Все це може бути один із аргументів для продовження санкцій проти РФ. Нам потрібно думати, що буде через шість місяців, коли санкції завершаться, коли в США буде новий президент. Це розслідування є доказом, чому потрібно дотискати Росію, аби вона забрала своїх терористів з Донбасу. До того ж, це розслідування може навести на слід до інших терористичних актів, які здійснювалися чи в Стамбулі чи у Франції, і колись можна буде зробити висновок, що зв’язки ведуть в Росію.
«РАДА БЛОКУЄ ВИЗНАННЯ ФАКТУ ОКУПАЦІЇ ДОНБАСУ, А СПРАВА ПО МН-17 ЯКРАЗ Є ВАГОМОЮ СКЛАДОВОЮ ЦЬОГО»
Дмитро ТИМЧУК, народний депутат, координатор групи «Iнформаційний спротив»:
— Пряма відповідальність за збиття малайзійського «Боїнга» лежить на тих, хто приймав ключові рішення — верховний головнокомандувач ЗС РФ. Але Верховна Рада фактично блокує визнання на законодавчому рівні факту окупації Донбасу. Ми, визнавши Росію агресором, маємо апелювати до міжнародної спільноти. І саме справа по МН-17 є вагомою складовою цього. Звідси виникне питання участі росіян в місіях ОБСЄ, де вони грають роль «незалежних спостерігачів», а фактично представляють агресора на Донбасі. По-друге, це виключить їхній вплив в ОБСЄ хоча б у питаннях України. По-третє, виникає питання переформатування Радбезу ООН, оскільки це історичний прецедент, коли країна-член Радбезу, підписант Будапештського меморандуму здійснює збройний напад на державу, якій вона давала гарантії.
Багато спекуляцій та фейкових доказів російської пропаганди щодо загибелі «Боїнгу» потроху притупили гостроту проблеми. Сьогодні Європа не поспішає захищати Україну, хоча є сили й політики, які підтримують нашу державу. Коли ж буде конкретне судове рішення по справі МН-17, яка стосується європейців, вони по-іншому подивляться на поведінку Росії. Взагалі в 2014 році після збиття літака росіянами на Донбасі, європейці зрозуміли, що це не «віртуальна війна», в який гине невідомо хто і де, а що агресія Росії стосується їх безпосередньо.
Виникає проблема, яка виходить далеко за рамки «Боїнга» і стосується насамперед України. Всі групи, як «Інформнапалм», Вellingcat та інші, які займаються розвідкою із відкритих джерел (OSINT), мають дуже багато інформації, в першу чергу щодо злочинів російських кадрових військових на Донбасі. На жаль, ці дані не використовуються в кримінальних розслідуваннях. Перед нами стоїть завдання простимулювати українських правоохоронців порушити за цими фактами кримінальні справи, довести до суду і створити прецедент судового рішення по них. Якби це відбулося в Україні, це був би прецедент і для європейців, тому нам потрібно було б прискоритись.
Випуск газети №:
№123-124, (2016)Рубрика
День Планети