Володимир ОЛIЙНИК: Треба змінювати систему для всіх, а не для однієї особи
Що думають у владних структурах про варіанти розв’язання ситуації довкола Тимошенко? «День» попросив прокоментувати це народного депутата Володимира ОЛІЙНИКА, який входить до фракції Партії регіонів.
— Сама Європа не до кінця розібралась, що таке політичні і кримінальні переслідування. Не дарма юридичний комітет ПАРЄ прийняв до провадження питання щодо розмежування юридичної і кримінальної відповідальності посадовців.
Якщо говорити про розв’язання ситуації з Тимошенко, то це може бути лише в межах закону. Коли ПАРЄ звернулась до Президента, то так і написали: «в конституційний спосіб».
Що можна зробити? По-перше, Президент, на відміну від депутатів, має право зробити одну річ, яку не можуть зробити народні обранці. Це помилування, індивідуальний акт по відношенню до конкретної особи, який може прийняти глава держави. Але існує процедура. До цього необхідно, щоб завершилися всі процедури, включаючи апеляцію і касацію. Але з іншого боку, не може бути помилування щодо особи, яка не хоче. А в процедурі передбачено звернення до посадової особи. Будемо чекати, доки настане подія, пов’язана з тим, що вже в національному законодавстві вичерпаються всі механізми оскарження цього вироку.
По-друге, депутати можуть внести законодавчу ініціативу, в якій може бути задіяний механізм амністії. Видається спеціальний закон під конкретну особу, наприклад, щодо дітей чи жінок або до тих, хто має троє дітей. Тобто потрібно дати якісь характеристики. Бо якщо лише написати 365 статтю, то у нас по цій статті будуть амністовані й міліціонери-перевертні. Це буде дуже цікаво для України. Тому тут треба продумати цей законопроект. Сама опозиція такий законопроект не вносить. Хоча президент ПАРЄ сказав, що помилування можна було розглядати, але сама опозиція не вносить.
— Чому?
— Бо сама Юлія Тимошенко говорить: «Я не винувата: тому ніякого помилування та амністії. Я хочу отримати виправдальний вирок».
І третій механізм, який пробували задіяти. Це внесення змін до чинного законодавства у плані декриміналізації. Але коли заявили про те, що давайте цю статтю взагалі викинемо, то навіть українське суспільство цього не підтримало. Бо це, по суті, означає дати волю українським чиновникам, прибравши з кримінального кодексу 365 статтю.
Пішли іншим шляхом. Хай це все залишається, але давайте знімемо відповідальність по цій статті для Президента, прем’єра і міністрів Кабінету Міністрів — а це мене взагалі здивувало — хай вони собі придумують по цій статті повноваження. Це неприпустимо. І вони побачили, що зал цього не підтримав. Опозиція показала, що спроба декриміналізувати дурно пахне. Бо вона звучить так: щось було, але з сьогоднішнього дня його немає. Що це за явище?
Адже виникають питання, що робити зі збитками, які реально є. Всі експерти говорять, що збитки збільшуються з кожним роком. Майже 50 млрд грн у рік ми переплачуємо Росії за несправедливо сформовані ціни, які було ухвалено за прямою вказівкою з боку Юлії Тимошенко. Таких питань багато.
Але хай самі учасники цього процесу визначаться, чого вони хочуть — до коліна поламати Конституцію і закони під одну особу? Цього не буде. Якщо хочуть іншого виправдального шляху, так давайте докази.
365 стаття стоїть на сторожі, щоб порядок, встановлений конституцією (стаття 19), не порушувався ніким.
Що стосується четвертого способу, то це, мабуть, виправдання. Хай це вирішують суди. Але за 365 статтею минулого року було засуджено близько тисячі осіб. Що нам далі робити? Виправдати інших. Сказати, що цього немає і не буде в Україні. Тоді буде хаос. І Україну можна буде перейменувати у гуляй-поле. Бо чиновники як почнуть собі придумувати права, то там уже ніякого правового порядку не буде.
— Наскільки здійсненою є пропозиція Німеччини прийняти Тимошенко на лікування?
— Дійсно, німці пропонують лікування Тимошенко, але не її амністію. В національному законодавстві немає ні «за», ні «проти» щодо реалізації можливості лікування засудженого українського громадянина за кордоном. По-перше, якщо вона перетне кордон, хто буде охороняти особу, яка знаходиться у місцях позбавлення волі згідно з чинним законодавством? Ми чи німецька сторона? Якщо ми, то на якій підставі збройні люди будуть там? Їх треба легалізувати, і рішення українського суду буде для цього, напевно, недостатньо. Якби вона була громадянкою Німеччини, то такі випадки екстрадиції мають місце.
По-друге, хто буде нести відповідальність за стан її здоров’я? Зараз, по закону, несе система виправних трудових колоній. Окрім того, вона ще є підслідною. Чи можна на території Німеччини проводити слідчі дії з нею по інших справах? Ось багато запитань виникає, і вони не врегульовані. Їх треба врегулювати.
— Як повідомляють деякі ЗМІ, існує таке рішення: Президент амністує Тимошенко, демонструючи милість, дозволяє їй виїхати до Німеччини і лікуватися там. Наскільки ймовірним є такий варіант?
— Я хотів би, щоб опозиція подала такий законопроект. Чому вони його не подають? По одній причині. Вона каже: яка амністія, я не винувата. То давайте розберіться самі. Бо амністія може бути по відношенню до особи винуватої, але це акт милосердя держави, який розповсюджується на певну категорію громадян, певні види злочину, і, як правило, це робиться напередодні якихось свят.
— Яким ви бачите розв’язання проблеми Тимошенко?
— Врешті-решт, треба дивитися на це по-державному, не бути холопами. За такі дії — за перевищення повноважень — люди розплачуються через свою кишенею. Ціна за газ вплинула на всі інші послуги й товари. Давайте визначимось. Якщо ми готові до таких подарунків, тоді давайте пропишемо в Конституції, що до певних осіб (і назвемо їхній перелік) є інші правила, ніж до громадян. І цю тему рівності всіх перед законом припинимо. Тоді це буде чесно. Але я тут бачу одне: якщо особа говорить, що не винувата — будь ласка, по закону доводьте свою невинуватість.
Ми вже повинні говорити не про тему «вибіркового правосуддя», а вибіркове відбування покарання. Десятки сотні жінок сидять у Качанівській в’язниці і мають такі самі проблеми. Замість того щоб поліпшити ситуацію для всіх, ми говоримо лише про одну людину. Я проти цього, щоб жінки сиділи. Але треба міняти систему для всіх, а не для однієї особи, а потім забути про всіх.
Якщо говорити про вибіркове відбування правосуддя, то, за Конституцією, чим відрізняється громадянка Тимошенко від Сидорової, Іванової? Що та інша громадянка не стала прем’єром. Де таке написано в Конституції і про це говорить політична сила, яка просить підтримки в людей і проголошує, що всі будуть рівними перед законом? Я в таку рівність не вірю.