Перейти до основного вмісту

Євро намагалися підставити, стверджують банкіри

13 червня, 00:00

Євро, єдина грошова одиниця дванадцяти країн-учасниць Європейського валютного союзу, досягла рекордної позначки щодо американського долара та японської єни за останні 17 місяців. Вартість євро сягнула 94,85 центів за долар США. Щоправда, радість банкірів з цього приводу далеко не завжди співпадає з настроями людей — ентузіазм з приводу міцної єдиної валюти починає з різних причин змінюватися бажанням повернутися до старих знайомих марок та франків. Зокрема, повернення до франка було у Франції одним iз пунктів передвиборної програми Національного фронту на чолі з Ле Пеном. Спад ентузіазму з приводу євро не обминув і Німеччину. Німецькі банкіри не приховують, що саме дойчмарка була символом економічного успіху ФРН.

До євро в Німеччині вже звикли, проте процес для багатьох виявився неприємним. Упродовж кількох місяців у німецькій пресі не припиняють критикувати чиновництво, яке призвело країну до «європекла». Річ у тім, що після запровадження готівкового євро ціни на чимало товарів і послуг по всій Німеччині зросли. Особливо це стосується харчових продуктів. Скандал довкола цін у Німеччині став першим найболючішим уроком переходу на євро. Німецькі громадяни для європейської валюти присвоїли навіть жартівливу назву «тойро» (євро німецькою — «ойро», а дорогий — «тойро»). Одночасно із зростанням цін у Німеччині зросла кількість тих, хто жалкує за старою доброю стабільною маркою. Якщо наприкінці минулого року майже 60% німецького населення прагнули якнайшвидше покласти до своїх гаманців нові банкноти євро, то, згідно з останніми опитуваннями, до 55% німців зараз знову хотіли б повернути собі марку. Не останню роль у зміні настроїв німці відіграли мас-медіа, які мало не за свій обов’язок вважали необхідним повідомити про нечесність тих, хто підвищує ціни. Найпопулярніший німецький таблоїд «Більд» на першій сторінці розміщував матеріали, в яких повідомляв громадян, де ті чи інші товари можна придбати дешевше на стільки-то відсотків, аніж у деяких магазинах. А цим «деяким» журналісти закликали оголосити бойкот і не купувати в них нічого. Подейкують, що на окремі магазини такий демарш справляв враження.

«Багато хто просто скористався переходом країни на євро і підняв ціни на товари», — сказав «Дню» керівник департаменту преси та інформації Федерального банку Німеччини Вольфганг Мьорке. Йдеться про те, що власники магазинів «підставили» євро, підвищивши ціни під загальний галас, пов’язаний із впровадженням нової валюти. Пан Мьорке також розповів, що зростання цін спровокували ще й інші причини. Зокрема, фрукти подорожчали через холодну зиму. На енергоносії ціни поповзли вгору так само як в січні — лютому. Провівши з Департаментом статистики аналіз динаміки цін, Бундесбанк з’ясував, що в подорожчанні товарів запровадження готівкового євро «винне» тільки у 20% випадків, у 80% спрацювали інші причини.

Тим часом позиції євро у світі дійсно зміцнюються. До речі, в київських банках за останні тижні курс євро зріс ледве не на 30 копійок. Успіх європейської валюти пояснюють економічним спадом у Сполучених Штатах та грамотною фінансовою політикою Європейського центрального банку. Утім, у Євросоюзі досі побоюються «інфляційного приводу», який фактично ледь не зіпсував плани щодо євро два роки тому.

До речі, якщо в Німеччині ряди євроскептиків постійно поповнюються, то в Швеції, приміром, відбуваються протилежні процеси. У цій країні, яка є членом ЄС, але євро було вирішено не запроваджувати, тільки за останній місяць кількість прихильників єдиної валюти досягла 56%, а рівень противників впав на 3% і становить зараз 41%.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати