Європейська ініціатива не повинна послаблювати НАТО

Незважаючи на те, що зустріч лідерів Європейського Союзу в Ніцці досягла лише декількох з поставлених на порядок денний цілей, вона стала ще одним кроком на шляху інтеграції європейських збройних сил, Європейської Оборонної Ініціативи (ЄОІ). Проте, цей рух почав викликати побоювання, як у НАТО, так і в Сполучених Штатах Америки.
Одним з фундаментальних принципів американської зовнішньої політики довгий час було надання підтримки будь-яким починанням з подальшої інтеграції Європейського Союзу. Якщо в результаті таких починань виникає загроза особливим інтересам США, засобом є ревізія деталей, але без протидії ініціативі в цілому. На відміну від британських торі та французьких голлістів, а також багатьох датчан і шведів, в американців немає страху перед перспективою виникнення Сполучених Штатів Європи, без сумніву, потенційного конкурента, але також і дуже необхідного партнера на світовій арені.
Коли вперше з’явилася ЄОІ, реакція Америки нічим не відрізнялася. Хоча багато французьких натхненників ЄОІ не приховували свого бажання знайти альтернативу НАТО, що розглядалося ними як єдиний спосіб звільнення Європи від американської гегемонії, офіційно ЄОІ представлялася й обговорювалася на засіданнях рад Європейського Союзу по-іншому. Офіційно ЄОІ повинна була стати доповненням НАТО не як конкурента; ціль ЄОІ вбачалася в наданні Європейських сил для проведення операцій з підтримки миру меншого масштабу, що не вимагали участі американських збройних сил.
Отже, американська дипломатія не протистояла ЄОІ і навіть вітала можливість того, що ЄОІ могла переконати європейську політичну еліту підтримати витрати на воєнні операції, скорочуючи, таким чином, навантаження на США. Операції з підтримки миру в Боснії, що не мають, як видно, кінця — тому приклад. Америку більш ніж влаштує, якщо ЄОІ надасть додаткові контингенти військ, що дозволить армії США відкликати 4,600 солдатів, яких можна буде використовувати в інших місцях, де існує великий попит на американські війська.
І все ж таки в останні тижні роботи адміністрації Клінтона ставлення Америки до ЄОІ змінилося. Під час свого останнього візиту до НАТО Секретар Держбезпеки Вільям Коуен замінив принципове політичне схвалення на вираження стурбованості, що ліквідувала нестачу прямої опозиції. Причина проста: гроші. Замість того, щоб збільшувати ресурси, що спрямовуються на Європейську безпеку, зараз, здається, ЄОІ збирається їх скорочувати.
У вимірах постійного долара США 1999 року (перед зміною курсу, викликаною ефектом падіння євро), всі держави — члени Європейського Союзу на даний момент витрачають близько $156 мільйонів на оборону, набагато менше, ніж у 1985 році, останньому році Холодної війни, коли загальні витрати дорівнювали $216 мільйонам. Після збору мирних дивідендів, основні протагоністи ЄОІ продовжують скорочувати витрати на оборону: ливо, будуть не настільки великі, але збільшать і так високу пропорцію витрат на європейські збройні сили, що поглинається міністерствами оборони кожної країни, власними штаб-квартирами з кожного виду діяльності, а також надлишковою супровідною бюрократією. Остання в дійсності залишилася практично настільки ж великою, як і в 1985 році, коли кількість людей в уніформі, авіації, військових кораблів, зброї й артилерії була вдвічі більша, ніж зараз.
Але ще великими, проте, є невидимі витрати: 60,000 військ, призначених на ЄОІ, вже організовані для об’єднаних дій під командуванням НАТО. Тепер вони повинні бути реорганізовані для дій під керуванням Генерального Штабу, що вже почав планування власних навчань з повним забезпеченням транспортних витрат, витрат на паливо та різні ресурси. Можливо, усе це відбувається тільки тому, що небагато французьких офіцерів служили у військах НАТО, і уроки спільної роботи штабу, отримані за час існування НАТО повинні бути пройдені ще раз.
Що дійсно необхідно Європі, то це менш бюрократична верхівка і більш навчені війська. За винятком Великої Британії і дуже невеликих елітних груп військ, європейські війська недостатньо навчені для участі в боях і навіть для проведення операцій з підтримки миру в небезпечних місцях. Це проявилося в Косово, де солдати й офіцери, спрямовані більшістю країн, були нездатні до здійснення елементарних піхотних операцій, наприклад, нічного патрулювання в невеликих групах, що було істотним для контролю над виступами бійців албанської Армії звільнення Косово.
ЄОІ не зможе надати ані додаткових військ, ані проведення додаткового навчання — спільні навчальні дії зараз є скоріше ритуальними, але вимагає збільшення витрат на бюрократію. Для Америки це означає, що європейські війська НАТО будуть послаблені ЄОІ, і потенційне навантаження на збройні сили США зростуть. Жоден навіть найввічливіший дипломат США не може це вітати. з 1998 по 1999 рік Франція, Німеччина, Італія та Велика Британія скоротили об’єднані витрати на оборону ще на 10 млн. доларів. Іншими словами, більше немає додаткових грошей, щоб оплачувати ЄОІ, але є цілий ряд додаткових на те потреб.
Найбільше очевидно, що робота Європейського Генерального Штабу, що формується зараз у Бельгії, неминуче буде копіювати те, що НАТО робить вже зараз. І плюс до цього спричинить збільшення військової бюрократії, зі своїм адміністративним забезпеченням, додатковими витратами і допусками до діяльності за кордоном, масою документації на двох мовах і так далі. Ці витрати, мож
Випуск газети №:
№229, (2000)Рубрика
День Планети