«Її особистість викликає довіру, а це, особливо в неспокійні часи, є рецептом успіху»

«День» звернувся до кореспондента газети Die Welt у Варшаві Герхарда Гнаука з проханням прокоментувати несподівані результати, здавалося, таких спокійних виборів у Німеччині і розповісти, чим пояснюється такий великий успіх Меркель. А також, як новий розклад сил у Бундестазі може позначитися на ставленні Німеччини до України та позиції Берліна щодо підписання Угоди про асоціацію на листопадовому саміті у Вільнюсі.
— З одного боку, багато німців задоволені економічним становищем Німеччини, низьким рівнем безробіття, а з іншого боку, вони мають страх перед майбутнім, перед тим, що відбувається поза Німеччиною, на півдні Євросоюзу, в Сирії; нестабільністю на сході Європи, фінансовою кризою.
А тут — канцлер, що володіє майстерною політикою, яку можна описати прислів’ям: тихіше їдеш — далі будеш. Вона — негаласлива людина, часто уникає займати яскраву позицію, лавірує, наприклад, у питанні про Сирію. Але при цьому вона дуже прагматична і є людиною, якій можна довіряти. І люди їй вірять. Вона не показує своїх емоцій. У якомусь сенсі вона — скромна людина , без зовнішнього блиску. Тож її особистість викликає довіру, а це, особливо в неспокійні часи, є рецептом успіху.
— А чим пояснюється поразка їх партнера — вільних демократів?
— Це, дійсно, історична пауза. З самого початку Федеративної Республіки такого не було, щоб ліберали випали з парламенту. Вони майже завжди були молодшим партнером. І, як не дивно, нечисленна партія частіше була при владі, ніж інші.
Можливо, їх поразка пояснюється тим, що поняття «лібералізм» має сьогодні негативний відтінок. І в останні роки ця партія особливо намагалася звернути на себе увагу різними акціями, гучними гаслами, мовляв, ми отримаємо 18 відсотків голосів і будемо політично дорослими у 18 років. А насправді вони хотіли стрибнути високо, а хто високо злітає, той низько падає. Це з ними і сталося.
— Соціал —демократи теж не задоволені своїм результатом? Адже вони очікували більшого.
— Так , СДП — це найстаріша партія в Німеччині з великої традицією. Раніше вона була робочою партією, а оскільки робітників все менше і менше, у соціал-демократів виникла проблема щодо самовизначення: хто ми? І відносно цього вони тривалий час переживають кризу.
Хоча треба сказати, що на цих виборах вони додали три відсотки. Раніше було ще гірше. Проблема СДП в тому, що їхня позиція не має чіткої відмінності від позиції Меркель. Під час кризи в зоні євро вони в ключових питаннях підтримали курс Меркель. Тоді виникає питання, навіщо за цю партію голосувати, якщо вона підтримує ХДС? Адже є оригінал — Меркель, навіщо тоді за копію — партію соціал —демократів голосувати?
— А чим же в цьому випадку пояснюється успіх лівої партії LINKE?
— Це, головним чином, посткомуністи з колишньої НДР. Але у них не той посткомунізм, що був раніше. У них два голови, одна з них — жінка 35 років. Як можна називати посткомуністом людину, яка в НДР була ще дитиною? Так що вони стали більш прийнятними.
І взагалі, можна сказати, що в цьому випадку ці вибори — вибори необмежених можливостей. Деякі коментатори не виключали коаліції: зелених, соціал — демократів і лівих. Цього, напевно, не буде.
— А що може бути, які можуть виникнути коаліційні конфігурації, враховуючи те, що ХДС не вдалося отримати абсолютної більшості в парламенті?
— Меркель пропонує побудувати коаліцію або з соціал —демократами, або з зеленими. На думку спостерігачів, переговори з приводу тієї чи іншої коаліції будуть складними. Тому не можу сказати, якою може бути коаліція, оскільки ситуація може змінитися буквально за кілька годин.
Я знаю, що майбутні партнери, особливо зелені, хотіли б, наприклад, підвищити податки для тих, хто отримує найвищу зарплату. І тут складно сказати, наскільки гнучкою з цих питань буде партія Меркель.
— Тоді більше ймовірності, що буде широка коаліція, як це вже було раніше?
— Так чи інакше, Меркель має право формувати уряд і бути канцлером. Інше, навіть якщо математичні розрахунки це припускають, суперечить будь-якій логіці.
— Фактично партії Меркель не вистачає шести мандатів для отримання більшості в парламенті. Може простіше переманити шість депутатів, або, іншими словами, «купити» шість «тушок» і вирішити це питання? Гіпотетично можливий такий варіант у Німеччині?
— У 1972 році за допомогою грошей від Штазі «купили» два голоси в Бундестазі і врятували канцлера Віллі Брандта від вотуму недовіри. Тим самим він міг продовжувати політику розрядки. Але це було в далекому минулому. У нас кожен депутат отримує хорошу зарплату і пенсію. Ми живемо в правовій державі. І у нас все-таки немає таких спокус, щоб заради грошей швидко поміняти партію.
— Зрозуміло, що тепер у Німеччині буде новий міністр закордонних справ. І хто ж ним може стати?
— У разі коаліції з соціал-демократами, ним може стати колишній міністр закордонних справ Франк-Вальтер Штайнмайер. Він все-таки голова комітету з зовнішніх питань у парламенті. Якщо не він, то залишається голова СДП Зігмар Габріель, який є великим прагматиком, але він не фахівець із зовнішньої політики. Про це ще рано міркувати .
— А в цілому, після цих виборів, чи може змінитися політика Німеччини щодо України?
— Що стосується підписання Угоди про асоціацію, то в найближчі тижні ще буде при справах нинішній уряд. Ясно й так, що Меркель залишається. А пані Меркель сама по собі — кращий міністр закордонних справ. Вона багато займається зовнішньою політикою. А у відносинах з Україною питання щодо Юлії Тимошенко грає роль для відомства канцлера. І, напевно, це не зміниться. На мій погляд, питання про Асоціацію на сьогоднішній день не до кінця вирішене.
— А що ще потрібно вирішити, щоб був позитивний результат у Вільнюсі ? Чи буде для цього достатньо надання можливості Тимошенко виїхати до Німеччини на лікування?
— Я думаю, що це якраз і був би сильний сигнал. І цього було б на даний момент достатньо. Складне питання виникає в тому випадку, якщо Юлія Тимошенко не поїде лікуватися. Що робити тоді? І тут великий знак питання. Польський міністр Радослав Сікорський на саміті в Ялті застерігав владу не прорахуватися в цьому питанні. Існує небезпека переоцінити значення України і зацікавленість ЄС у вашій країні.