Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

«Захід повинен запровадити додаткові санкції»

Експерти «Дня» — про результати переговорів Порошенка, Меркель і Олланда в Берліні
25 серпня, 18:29
І МЕРКЕЛЬ, І ОЛЛАНД ВИСТУПАЮТЬ ЗА ЦІЛКОВИТЕ ДОТРИМАННЯ ЛЮТНЕВИХ МІНСЬКИХ ДОМОВЛЕНОСТЕЙ ЩОДО ВРЕГУЛЮВАННЯ СИТУАЦІЇ НА ДОНБАСІ І ВВАЖАЮТЬ, ЩО САМЕ ВОНИ ПОВИННІ СТАТИ ФУНДАМЕНТОМ ДО МИРНОГО РОЗВИТКУ В УКРАЇНІ. ОДНАК ОБИДВА ЛІДЕРИ ЧОМУСЬ УНИКАЮТЬ НАЗВАТИ ПО ІМЕНІ КРАЇНУ-АГРЕСОРА, ЯКА СПОЧАТКУ НЕЗАКОННО АНЕКСУВАЛА КРИМ, А ТЕПЕР ПОСТАВЛЯЄ ОЗБРОЄННЯ, БОЙОВИКІВ ТА СВОЇХ СОЛДАТ НА ДОНБАС. ТО ЧИ МОЖЕ ЗА ТАКИХ УМОВ ПРОСТО ЗАКЛИК ДО ДЕЕСКАЛАЦІЇ НАСИЛЬСТВА СПРИЯТИ ВРЕГУЛЮВАННЮ СИТУАЦІЇ НА СХОДІ УКРАЇНИ? / ФОТО РЕЙТЕР

Сьогодні можна констатувати, що зустріч у Берліні лідерів України, Німеччини та Франції без президента Росії мала символічне значення. Скоріше можна говорити про те, що цим самим Ангела Меркель і Франсуа Олланд у День Незалежності висловили підтримку Петрові Порошенку, який намагається втілити Мінські домовленості фактично в односторонньому порядку. Адже ні Росія, ні підтримувані нею бойовики на Донбасі нічого не роблять для реалізації домовленостей у Мінську 12 лютого, які особистою присутністю скріпив президент РФ Володимир Путін.

Як відомо, головним сподіванням, особливо української сторони щодо цієї зустрічі у «нормандському» форматі мінус Росія, мала стати деескалація ситуації на Донбасі.

Натомість з боку Меркель і Олланда йшлося про збереження нормандського формату, його посилення та виконання Мінських домовленостей. «Мета цієї розмови — зміцнити та посилити «нормандський формат», — сказала Меркель. Зі свого боку її підтримав Порошенко, наголосивши: «Я впевнений, що нам не потрібні нові формати».

Німецький канцлер також наголосила: «Необхідно зробити все для того, щоб Угода про припинення вогню була реалізована, і місія ОБСЄ має отримати безперешкодний доступ». Меркель також зазначила, що тристороння контактна група з урегулювання ситуації на Донбасі повинна продовжити свою роботу в чинному форматі. За її словами, саме лютневі Мінські домовленості щодо врегулювання ситуації на Донбасі «мають бути фундаментом того, що може привести до мирного розвитку в Україні».

Меркель не приховувала, що з виконанням Мінських угод є проблеми. Першою такою проблемою вона назвала «неповне припинення вогню» і, як наслідок, — людські жертви. Другим пунктом канцлер Німеччини зазначила перешкоджання роботі моніторингової місії ОБСЄ, напади на її представників на Донбасі, а також — перешкоди роботі безпілотників. При цьому канцлер дипломатично промовчала про те, хто в цьому винен.

Треба віддати належне Порошенку, який на спільній прес-конференції назвав Росію агресором і наголосив, що «саме Російська Федерація і підтримувані нею бойовики представляють єдину загрозу для відновлення миру і стабільності в регіоні». Він нагадав про важливість відновлення контролю на українсько-російському кордоні, через який, за його словами, в Україну заходять «підрозділи російської армії та зброя». Президент України також наголосив, що під час зустрічі було обговорено крайню небезпеку, яку становлять фейкові вибори, заплановані на жовтень — листопад на окупованих територіях Донбасу, і які не відповідають вимогам законодавства.

«День» звернувся до експертів із проханням прокоментувати результати зустрічі Порошенка, Меркель і Олланда й розповісти, що має зробити Захід, щоб змусити Росію та підтримуваних нею бойовиків виконати Мінські домовленості.

«ЗАХІДНІ ПАРТНЕРИ ДЕДАЛІ БІЛЬШЕ РОЗУМІЮТЬ, ЩО ГОЛОВНА ПРИЧИНА СИТУАЦІЇ, ЯКА СКЛАЛАСЬ І В КРИМУ, І НА ДОНБАСІ, ЦЕ АГРЕСІЯ РОСІЇ»

Володимир ОГРИЗКО, екс-міністр закордонних справ України, Київ:

— Мені здається, що позитив зустрічі полягає в тому, що західні партнери дедалі більше розуміють, що головна причина всієї цієї ситуації, яка склалась і в Криму, й на Донбасі, є агресія Російської Федерації. І позитивом є те, що формат цієї зустрічі був справді цивілізаційним. Інакше кажучи, зібралися представники тих країн, які вибрали для свого існування і розвитку певні принципи та норми. А саме — норми міжнародного права, взаєморозуміння й підтримки. Це — норми співжиття як партнерів і друзів, а не як ворогів. Це важливо, хоча зараз тривають розмови про унікальність «нормандського» формату і що, мовляв, іншого не буде, але я б тут не ставив крапку, а поставив би три крапки. До речі, й у заяві нашого Президента були слова, що на сьогодні «нормандський» формат відповідає тим потребам, які перед ним ставляться. Але ж після сьогодні буде завтра й післязавтра, тому я б не закривав ці двері й не думав, що йдеться про «нормандський» формат як формат назавжди.

Я вже говорив і повторюю, на мою думку, з цього боку переговорного столу повинні бути цивілізовані країни та їхні структури як наші гаранти: Сполучені Штати Америки, Великобританія, Франція і ті країни, які відіграють важливу роль у гарантуванні безпеки європейського континенту, а це — Німеччина, зараз — Польща та, можливо, балтійські країни, НАТО — як безпекова структура, Європейський Союз — як структура, якій так само загрожує політика Росія через все те, що відбувається. І з другого боку столу — країна, яка відкидає норми цивілізованого співжиття країн і народів і яка торпедує їх, тобто Російська Федерація. Оцей формат у тому чи іншому вигляді чи в тому чи іншому складі буде значно продуктивнішим, ніж спроби декого (до речі, в тій самій Німеччині) говорити про те, що без Росії ми, мовляв, майбутню систему безпеки не побудуємо. Мені здається, що саме з такою Росією жодної системи безпеки ми справді не збудуємо. Дуже важливо, щоб цей месидж дійшов до розуміння в провідних європейських столицях. Тоді ми говоритимемо не про політичні фантазії, а про реальну політику.

— А що справді потрібно, щоб посилити мінський формат, як про це наголосила Меркель, і щоб його виконувала Росія та підтримувані нею бойовики?

— Це — правильна теза, що стосується посилення мінського формату. Ніхто проти неї не виступатиме. Але за загальною фразою «треба» немає механізму, який нібито є, але постійно відсувається на задній план. А цей механізм має полягати в посиленні впливу на Росію через заходи, які змусять її реагувати на те, що відбувається. Тобто — через використання санкцій різного масштабу, плану і обсягу. І коли все це застосовуватиметься разом і одночасно, тоді в цій ситуації Росія зрозуміє, що треба виконувати ті речі, під якими вона поставила свій підпис. До цього моменту ніяких змін у позиції Росії передбачати, гадаю, не потрібно.

Існує думка, яку висловив «Дню» український дипломат на умовах off the records, що мета зустрічі в Берліні полягає в тому, щоб українське питання не обтяжувало політичний порядок денний наступного року (2016-го — вибори у США, а 2017-го — у Франції, й Олланду потрібен успіх). До речі, й у Німеччині вибори 2017 року. Що ви скажете на це?

— Якраз завдання української дипломатії та керівництва держави полягає в тому, щоб такий сценарій не був реалізований, і для цього треба щодня бути на телефонному зв’язку, щоб наші дипломатичні представники за кордоном щодня бували у відповідних кабінетах вищої влади ключових європейських країн, щоб щодня інформація, яку ми чудово розуміємо, доходила до відома тих, хто приймає рішення в Європі та Америці. Тоді такого сценарію не буде, бо для України він був би фатальним.

Ви, мабуть, читали нещодавнє інтерв’ю Генрі Кісінджера, який вважає, що Заходу потрібно враховувати інтерес Росії щодо України, й чули заяву колишнього міністра закордонних справ ФРН Геншера, який вважає, що Захід має протягнути руку Росії, скасувати санкції і почати діалог. Як треба реагувати на подібні твердження корифеїв дипломатії, відповідно, американської та німецької? Чи можна говорити, що вони розуміють реальну ситуацію в нашій країні?

— На мою думку, це просто інерція мислення. І вона об’єктивна. На жаль, тут ми нічого нового не чуємо й не бачимо. Це — те, що повинно об’єктивно відійти на задній план. Гадаю, сьогодні продовжувати жити ілюзіями, значить, ставити під загрозу безпеку власних країн. І це — ілюзія, що Росію можна умовити, вдосконалити, демократизувати, з чим жили не тільки ці політики багато років і на що вони, до речі, спрямовували свої зусилля.

Інколи здавалося, що вони десь близькі до успіху. Це все — з минулого, й це — те, що сьогодні не грає. Треба дивитися правді в очі й розуміти, що відбувається реально в Російській Федерації. Треба аналізувати не політичні фантазії, а реальні дії російської сторони і поставити перед собою просте запитання: чи можна жити безпечно з такою Росією? Відповідь буде очевидною — ні. Тому й рішення треба приймати такі, які б гарантували безпеку кожної конкретної країни й усіх разом.

«НАЙБІЛЬШ ЕФЕКТИВНИЙ СПОСІБ ЗМІЦНИТИ МІНСЬКИЙ ФОРМАТ — ЦЕ ЗБІЛЬШЕННЯ ТИСКУ НА РОСІЮ ШЛЯХОМ ПОСИЛЕННЯ САНКЦІЙ»

Сюзан СТЮАРТ, Німецький інститут з питань міжнародної політики та безпеки (SWP), Берлін:

— Усі три сторони під час зустрічі в Берліні підкреслили, що вони, як і раніше, віданні Мінським угодам. Утім, реальність така, що ці угоди не виконуються. Основна проблема, як я це бачу, полягає в тому, що Росія не зацікавлена в припиненні своєї підтримки сепаратистам на Донбасі. Ймовірно, найбільш ефективний спосіб зміцнити мінський формат — це жорсткішення тиску на Росію шляхом посилення санкцій і тим самим збільшення витрат, які Росія повинна заплатити за підтримку сепаратистів. Однак без істотної ескалації бойових дій з боку Росії всередині ЄС не буде ніякої угоди щодо збільшення санкцій. Тому, цілком імовірно, в найближчі тижні все буде більш-менш продовжуватись, як і раніше, доти, доки Росія не змінить поведінки.

«КОРИСТЬ ВІД ЦІЄЇ ЗУСТРІЧІ ПОЛЯГАЛА В ТОМУ, ЩОБ ДАТИ МОСКВІ ЗРОЗУМІТИ, ЯКОЮ Є МЕЖА ТЕРПІННЮ ЄВРОПИ ЩОДО АГРЕСІЇ КРЕМЛЯ В УКРАЇНІ»

Джон ХЕРБСТ, екс-посол США в Україні, член Американської ради, Вашингтон:

— Користь від цієї зустрічі полягала в тому, щоб дати Москві зрозуміти, якою є межа терпінню Європи щодо агресії Кремля в Україні. Нещодавній сплеск насильства тестує цю межу. Ця зустріч може переконати Кремль дещо знизити масштаб насильства. Але цього не буде достатньо, щоб переконати Москву фактично виконати, згідно з Мінськими домовленостями, свої зобов’язання, які допоможуть Києву відновити свій контроль у всьому регіоні. Для досягнення цієї мети Захід повинен буде ввести додаткові санкції через триваюче порушення Кремлем домовленостей Мінськ-ІІ і підняти плату за агресію Кремля, яка полягає також у постачанні зброї сепаратистам в Україні.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати