«Палити» і «пити» на ТВ можна не всім?
Проти чого пропонують громадськості об’єднувати ці дві організації? Проти зрозумілого кожному — реклами торгових марок алкогольних напоїв на ТБ. Але не на всьому ТБ, а тільки на «1+1» та «Інтері». Така концентрація ініціаторів позову, якi хоча і прикриваються турботою про підростаюче покоління, віддає не тільки некомпетентністю, але й явною тенденційністю, оскільки рекламу торгових марок не заборонено законом, на який посилаються подавці позову. Саме на це звернув увагу керівник прес- служби Нацради Микола ГРИЦЕНКО у своєму коментарі «Дню» про можливі наслідки цього позову:
— Згідно з чинним законодавством, в Україні дозволено рекламу торгових марок алкогольних товарів, а заборонено відверту рекламу алкоголю і тютюну. З цього приводу минулого року надійшло звернення Генпрокуратури, на яке Нацрада відреагувала, провівши серію семінарів, де представникам телерадіоорганізацій пояснювали різницю між трактуванням законом понять «реклама алкогольних напоїв» та «реклама торгових марок» (останні опосередковано — своєю назвою — можуть нагадувати про «головний» продукт, і це головний пункт, на якому акцентують увагу противники цього трактування. — Ред. ) З цього питання ми спеціально восени проводили моніторинг (на жаль, через відсутність цільових коштів на придбання необхідної апаратури, Нацрада не може провести цілодобовий моніторинг телерадіопростору, як це прийнято у світі, а обмежується разовими акціями), заслухали керівників трьох загальнонаціональних каналів.
Інша річ, що, на жаль, у нашій країні немає комплексного підходу до цієї проблеми. Так, торгова марка на телеекрані (чи то майонез, чи мінеральна вода), однойменна з брендом горілки, асоціюється у свідомості споживача з відкритою рекламою алкогольних напоїв на вулицях і в пресі, де її дозволено. Тому Нацрада наполягає на необхідності впровадження комплексного підходу. (До речі, згідно з Європейською конвенцією про трансграничне ТБ, поки не ратифікованою у нас, рекламу алкоголю дозволено скрізь, але заборонено рекламу тютюну.) Але, повторюю, Нацрада наполягає, щоб не було на екрані відвертої реклами алкоголю, а рекламу торгових марок вона не може заборонити, оскільки це суперечитиме законодавству. А щодо цього позову, то це, на думку членів Нацради, — запрограмована піар-акція незадоволених певними рішеннями Нацради. Безумовно, на будь-яке рішення суду існуватиме реакція Нацради .