Україна: вперед до неофеодалізму?
Сеньори брали гроші з трудящих геть-геть за все: за проїзд по території, за ввезення і вивезення товарів, вони вказували ремісникам, що і в якому обсязі виробляти, кому продавати чи віддавати (бартер).
Виявляється, середньовічну економіку можна сміливо вивчати і сьогодні на прикладі однієї з космічних держав — України. Як повідомляє Інтерфакс, прес-служба Мінекономіки «в Україні зберігається стійка тенденція до збільшення кількості виявів монополізму на рівні регіонів і відомств, які дискримінують вітчизняних виробників». Діапазон таких виявів досить широкий — від заборони вивезення продукції з регіонів і реалізації продукції з інших регіонів до змушення підприємців до першочергового постачання товарів конкретному колу споживачів, введення обмежень на здійснення окремих видів діяльності, неправомірного регулювання цін.
Цей список доповнюється зборами за послуги відомчої охорони (МВС), супровід вантажів (Державна митна служба), і прочая і прочая. У середньовіччі, пам'ятається, примусовою «охороною» займалися банди безземельних рицарів... Утім, не можна сказати, що в нашій країні переміг середньовічний феодалізм. Ні, ми створили його сучасну модифікацію. Тепер справа не обмежується регіональними хапугами. До них додалися центральні відомства. У класичному феодалізмі це було неможливо: комунікації були не ті. А зараз, будь ласка, — телефони, факси — прогрес...
ДО РЕЧІ
Заявивши про те, що прояв регіонального та відомчого монополізму може призвести до втрати Україною статусу транзитної держави, прес-служба Мінекономіки вважає, що таким чином завдається збиток вітчизняним виробникам. Як повідомила «Дню» начальник Першого управління досліджень і розслідувань Любов Кузьменко, вперше питання про це було поставлено Антимонопольним комітетом на нараді, куди нарівні з представниками інших відомств було запрошено й працівників Мінекономіки. Як наслідок готувалася відповідна постанова Кабміну, спрямована на зниження зборів. Чому її досі не ухвалено — не зрозуміло. Л.Кузьменко повідомила, що з групою працівників комітету виїжджала на підприємство «Автопорт Чоп» і розмовляла з перевізниками вантажів через територію України. Всі скаржилися на величезні збори і великі простої на кордонах України. Тим часом в Польщі відкрився такий же, як в Україні, автопорт, але, за словами перевізників, обслуговують там і швидше, і дешевше, ніж в Україні. «Якщо ми не змінимо політику, то втратимо переві зників», — робить висновок Л.Кузьменко. Віталій КНЯЖАНСЬКИЙ, «День»