«Автоєвроінтеграція»
Верховна Рада нарешті спромоглася розглянути законопроект про зниження мита на ввезення вживаних автомобілів
На західному кордоні минулого тижня громадяни блокували пропускні пункти. Автомобілісти обурювалися штрафами за порушення правил перетину кордону.
Громадськість та експерти (ГУ ДФС у Львівській області, активісти ГО «ЗАВТРА») вже навіть напрацювала ряд ініціатив, які б вирішили проблему, як то збільшити транзит до 25/30 днів.
14 березня, у приміщенні Львівської митниці ДФС відбувся робочий круглий стіл, у якому взяли участь представники ГО «ЗАВТРА», керівник Львівської митниці Левко Прокіпчук та представники керівництва львівської Держприкордонслужби. Основною гострою темою була ситуація з транзитними автомобілями в пунктах пропуску.
Всеукраїнська асоціація автомобільних імпортерів і дилерів (ВААІД) пропонує взагалі дозволити їздити в Україні до року без сплати податків. Але водночас вони є противниками ухвалення законопроекту №3251, який передбачає внесення змін до Податкового кодексу в частині визначення суми зборів за ввезення в Україну вживаних іномарок. «Якщо його ухвалять, в країні почнуть масово відкриватися майданчики для торгівлі дешевим автомотлохом із Європи», — запевнив глава Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко. Він називає законопроект у кращому випадку популістським і підозрює, що деякі народні обранці (а під документом підписалися 93 депутати) лобіюють зниження податкового навантаження неспроста. «Вони хочуть самі заробляти на імпорті старих машин», — сказав Назаренко. За його словами, ухвалення законопроекту не тільки дасть можливість водіям купувати старі авто з Європи за доступними цінами, а й автоматично знизить вартість всього вітчизняного автопарку, а це майже 9 млн машин. «Зрозуміло, що продати їх за сьогоднішніми цінами власники не зможуть», — упевнений Назаренко.
Директор компанії «Автоконсалтинг» Олег Омельницький прогнозує також повний крах ринку нових авто, як це було в Польщі. «Із 600 тис. шт. продажі впали до 200 тис. І досі не піднімаються вище 300 тис. авто на рік. А ринок нових авто — це первинний ринок, який дає робочі місця і платить податки, а також рухає інші галузі. Тож, приймаючи такі рішення, потрібно добре зважити всі «за» і «проти», — зазначив він.
«День» надав можливість авторові законодавчої ініціативи, народному депутату Роберту ГОРВАТУ відповісти на звинувачення.
КОМЕНТАР
Роберт ГОРВАТ, народний депутат України:
— Рівень життя наших громадян набагато нижчий, ніж у наших найближчих сусідів, а ціни на автомобілі в рази вище. Власне, авто стало для українців не засобом пересування, а розкішшю. Все через те, що в 2000-х під гаслом захисту вітчизняного виробника лобістам вдалося встановити диференційовані ставки акцизного податку на автомобілі. Рівень акцизного податку на вживані автомобілі став у 10–20 разів більшим, ніж на нові авто, фактично ці зміни закрили наш ринок від імпорту вживаних авто.
Через відсутність реальної конкуренції виробники і дилери тримають рівень цін на гранично високому рівні, адже не секрет, що та ж нова «тойота» навіть в Росії в середньому на 30% дешевше, ніж у нас.
Як наслідок, сьогодні кількість автомобілів в Україні 200 шт. на 1000 осіб, а в Польщі — 486 шт.
А все тому, що 2004 року Польща після вступу в ЄС радикально знизила оподаткування вживаних автомобілів, в результаті чого зростання продажів вживаних автомобілів збільшилося за рік із 36 тисяч до 828 тисяч штук.
2015 року в Україні було продано 46,6 тис. нових і близько 20 тис. імпортних вживаних авто. Наші громадяни не можуть дозволити собі новий автомобіль через його високу вартість в гривні й купити імпортний вживаний автомобіль через високі ставок акцизного податку, який складає 100–300% від вартості такого авто.
Угода про асоціацію з ЄС передбачає зниження мита з 10% до нуля на впродовж десяти років. Департамент адміністрування митних платежів і митно-тарифного регулювання Державної фіскальної служби України склав графік зниження мита до 2026 року, близько відсотка в рік.
У нас виходить цікава ситуація: з одного боку, у нас великі митні платежі на ввезення нових і вживаних автомобілів були введені і аргументовані захистом національного виробника, але ось буквально нещодавно з’явилася інформація, що знаменитий ЗАЗ не планує 2016 року випуск автомобілів для українського ринку. Тобто виходить ситуація: а) свого ми не виробляємо; б) за ввезення іноземних автомобілів «здираємо» великі мита.
Що ж до вітчизняного виробника, то в гонитві за прибутком власники заводів майже повністю перейшли на імпортні комплектуючі, за інформацією, яку надав Укрінформ за 2013–2014 роки, було імпортовано матеріалів і комплектуючих для зборки на 6 тис. дол. на один вироблений в Україні автомобіль. Тому і ціни на так звані «вітчизняні» автомобілі збільшувалися пропорційно зростанню курсу долара, через це і значно впав попит на них. Що ми маємо в підсумку: схожа політика захисту нашого виробника ні до чого не привела, він за 15 років так і не став конкурентоспроможним, за 2015 рік у країні з 45 млн населенням було випущено майже 5 тис. легкових авто.
Тому і було зареєстровано законопроект №3251, ми не можемо чекати ще 20–30 років, коли можливо налагодимо своє виробництво і забезпечимо наших громадян автомобілями. Сам же законопроект досить простий: пропонується знизити акцизний податок на легкові автомобілі, що були у використанні до рівня акцизного податку на нові авто. Для прикладу: сьогодні на шестирічний легковий автомобіль з бензиновим двигуном об’ємом 1,6 л акцизний податок складає майже 4000 євро, після прийняття нашого законопроекту — 400 євро. Це значно знизить вартість автомобілів та зробить їх доступними в Україні. Така собі «Автоєвроінтеграція».