Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Бензин дешевшатиме,

...але за умови, що Президент не підпише закон про плаваючі ставки акцизу, кажуть експерти
25 травня, 00:00
ВІЦЕ-ПРЕМ’ЄР-МІНІСТР — МІНІСТР ІНФРАСТРУКТУРИ БОРИС КОЛЕСНІКОВ ПРОПОНУЄ ЗАЛИШАТИ ЗІБРАНІ КОШТИ ВІД АКЦИЗУ НА БЕНЗИН У БЮДЖЕТАХ МІСЦЕВИХ ОРГАНІВ ВЛАДИ / ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Влада взялася за ринок бензину. Днями парламент прийняв у першому читанні і в цілому урядовий законопроект про введення плаваючої ставки акцизного збору на нафтопродукти. Документом пропонується зробити нинішні ставки акцизного податку на нафтопродукти базовими до кінця 2012 року. Загалом же акцизи на пальне переглядатимуться раз у десять днів залежно від ціни на нафту марки Brent у Лондоні. До базової ставки кожні 10 днів додаватиметься або відніматиметься (в залежності від середньої вартості нафти Brent (DTD) на біржі ICE за попередню декаду) коригуюча сума, яка не може перевищувати 50% базової ставки. З документа випливають три варіанти можливого акцизного сценарію на українському ринку. Так, при середній ціні нафти в 105—125 дол. за барель акциз залишиться незмінним. Якщо ціна буде меншою за 105 дол., то акциз автоматично збільшуватиметься, а якщо вищою за 125 дол., то навпаки — буде знижуватися. Ставки акцизу на авіаційний бензин, пальне для реактивних двигунів та скраплений газ змінюватися не будуть. Таким чином уряд намагається стабілізувати ціни на моторне пальне в роздрібній мережі.

Не менш цікавою виявилася й ініціатива Міненерго вугілля, де розробили проект Технічного регламенту «Щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднового та котельного палива». Ним пропонується завершити виробництво і випуск в обіг бензину А-92 із 1 січня 2021 р., повідомляє OilNews.

Отже, ринок нафтопродуктів чекають зміни. А чого чекати споживачам від оновлення ринкових правил? Про це «День» запитав експертів.

Сьогодні нафта коштує 108—109 дол. за барель, тож до умовного бар’єру в 105 дол., після якого починається зростання акцизу, недалеко, розповідає «Дню» директор «Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн. Тому в разі підписання Президентом законопроекту найближчим часом не виключено, що замість зниження цін на АЗС може відбутися їх зростання.

На думку Куюна, до акцизної ініціативи Кабміну є й інші питання. Експерт не розуміє, чому величину зміни акцизу прив’язали до нафти, адже це ціна на неї спекулятивна і часто не відображає реальних споживчих настроїв на ринку. Варто було б відштовхуватися від вартості нафтопродуктів на зовнішніх ринках, бо вони відображають реальний стан ринку, продовжує він. «Вводячи прив’язку акцизу до нафти, ризикуємо за рахунок спекулятивних цінових стрибків на неї переносити цю спекулятивність на український внутрішній ринок пального», — підсумовує Куюн.

Для зниження цінового навантаження на споживача треба діяти іншими методами. Так, слід знижувати податки на бензин, дизпаливо та змусити виробників нафти платити більше до бюджетної казни, додає експерт. На піку спекулятивного зростання ціни нафти такі виробники заробляють надприбутки, бо собівартість та витрати видобутку чорного золота незмінні. Податки з них держава з кожним роком все зменшує, а для споживачів збільшує. Так, податки на видобування нафти суттєво знизилися, і до кінця року ця знижка, за прогнозами Куюна, становитиме чотири-п’ять мільярдів гривень. Для споживачів же акциз виріс за останні роки більш ніж у тричі.

На думку заступника директора НТЦ «Псіхея» Геннадія Рябцева, механізм пониження та підвищення акцизу сформовано так, що залишається широкий горизонт для масових зловживань, особливо на митниці.

Опитані «Днем» експерти не вбачають доцільності прийняття акцизного законопроекту і навпаки — закликають владу відмовитись від своєї ідеї, бо вона може обернутися неприємностями для ринку, в першу чергу, для споживачів.

За словами експертів, на ринку склалися сприятливі умови для цінового зниження. На руку, по-перше, зниження світових цін на нафту та наявність в Україні великих запасів нафтопродуктів через зменшення попиту, викликаного дорожнечею. Сприяє зниженню цін на пальне і запровадження Радою міністрів Білорусі з 1 травня зниженого експортного мита на нафту і нафтопродукти. Згідно з прийнятим рішенням, експортне мито на нафту знижено з 460,7 до 448,6 долара за тонну.

З початку травня ціни на українських АЗС уже впали на 15—25 копійок, деталізує Куюн. «Головне, щоб сприятлива ціна на нафту протрималася кілька тижнів, тоді у нас є шанс повернутися на ціновий рівень на початку року, коли літр бензину коштував 10—10,5 гривні, а дизпаливо — 9,4—9,5 гривні», — прогнозує експерт.

«Існують економічні підстави, щоб у найближчі три-чотири тижні на бензин марки А-95 ціна знизилась на 40—50 копійок. Завадити цьому може тільки прийняття депутатами в повторному читанні і підписання главою держави законопроекту про плаваючі ставки акцизу та сезонне підвищення попиту на пальне, яке пояснюється сезоном відпусток», — деталізує заступник директора НТЦ «Псіхея» Геннадій Рябцев.

А от в Інституті енергетичних досліджень взагалі прогнозують до липня зменшення вартості літра А-95 до 10,6—10,8 гривні, дизпалива — до 9,7 гривні.

Нагадаємо, що у січні-квітні 2012 року випуск бензину зменшився, порівняно з аналогічним періодом 2011 року на 19% до 746,4 тисячі тонн, дизельного пального — на 33% до 592,5 тисячі тонн, мазуту — на 38,1% до 447,2 тисячі тонн. Переробка нафтової сировини зменшилася на 30,8% до 2,5 мільйона тонн.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати