Будівельникам готелів обіцяють пільги

Уряд планує з 1 січня 2005 року впровадити механізм підтримки розвитку туристичної інфраструктури в Україні. Проект відповідного закону вже розроблено Туристичною адміністрацією України, і зараз він знаходиться на узгодженні в Кабінеті Міністрів. Передбачувані податкові пільги насамперед буде надано будівельним компаніям, які візьмуться за будівництво та реконструкцію готелів. На сьогодні будівельним компаніям набагато вигідніше займатися житловим будівництвом, і, на думку голови Туристичної адміністрації Валерія Цибуха, без податкових стимулів проблему якості готелів вирішено не буде. За його словами, зараз лише 10% українських готелів відповідають світовому рівню.
— Валерію Івановичу, чим держава планує заманити інвестиції до будівництва та реконструкції готелів?
— Йдеться про зняття податкового пресу, який стримує модернізацію готельного господарства.. У законопроекті ми пропонуємо встановлення нульової ставки ПДВ на обладнання, що ввозиться, а не виготовляється в Україні. Наприклад, це ліфти. Нульову ставку ПДВ також треба встановити і на будівельні послуги з реконструкції та будівництва об’єктів туристичної сфери. Треба було б віднести на собівартість і 50% прибутку готелів, щоб він ішов на реконструкцію об’єктів. Крім того, ми б хотіли вирішити питання з кредитуванням сільських жителів, які надають послуги «зеленого туризму».
— На якій стадії зараз знаходиться законопроект?
— Цей законопроект знаходиться на узгодженні в міністерствах та відомствах. Найближчим часом ми представимо його до Верховної Ради, і там він буде допрацьовуватися. Не всі підтримують наші пропозиції. Зокрема критика звучить з боку Міністерства економіки. Але я знаю, що депутати хотіли б по максимуму включити досвід інших країн, пов’язаних з підтримкою цього бізнесу.
— Півроку тому Україна розпочала експеримент з безвізового режиму для громадян західних країн. Чи можна підбити його проміжні підсумки?
— Ми вже ввели цей експеримент в Одесі та Севастополі. Зараз спільно з прикордонною та митною службами готуємо повноцінне введення такого режиму і в Борисполі. Ідея полягає в тому, що громадяни ЄС, США, Канади, Швейцарії, Туреччини та Японії можуть отримувати прямо в аеропорту спеціальний дозвіл на безвізове перебування в Україні строком до 14 днів. Минулого року обсяг туризму з європейських країн виріс на 12%. У цьому році ми чекаємо зростання на 18—22%. Важливо, звичайно, щоб у цих країнах дізналися про нові можливості туризму в Україну. Ми над цим будемо працювати..
— Головний туристичний потік в Україну сьогодні йде з протилежного боку, з Росії. Чи правда, що очікується глобальна реконструкція траси Москва — Сімферополь?
— Планується реконструкція не тільки самого полотна, але й формування сучасної туристичної інфраструктури на цій трасі. Заправки на ній сьогодні виросли як гриби, але з готелями, туалетами, технічними стоянками там величезна проблема. Все це треба облаштувати. Найближчим часом я буду доповідати на засіданні урядової комісії з експлуатації транспортних коридорів, і внесу конкретні пропозиції. Відповідну програму вже розроблено, і сподіваюся, її затвердить уряд.
— Що саме передбачено цією програмою?
— Будуть відводитися ділянки для необхідних об’єктів туристичної інфраструктури, проводитися тендери на їхнє будівництво. Зараз робота у цій сфері йде хаотично. Ми будемо її координувати. Для прикладу, за досвідом Канади ми хочемо зробити так, щоб кожні 40 кілометрів на трасі була карта місцевості з вказівкою, де що знаходиться.
— Чи планує уряд щось робити з якістю туристичного сервісу в Криму? Незважаючи на зростання кількості туристів його рівень залишається в жахливому стані.
— Ми разом з Держкомітетом з захисту прав споживачів зараз займаємося розробкою стандартів для туристичних об’єктів та послуг. Частково такі стандарти є, але вони ще не працюють. У нас є добровільна сертифікація готелів на якість послуг, на так звану зірковість, і, обов’язково, на безпеку. Ми повинні все зробити спільно з місцевими органами, щоб ця добровільна сертифікація все ж поширювалася на всі об’єкти. Плануємо ввести стандарти і для екскурсійних послуг.
— Абсолютна більшість екскурсій у Криму проводиться на автобусах, стан яких викликає шок у туристів. Чи введе Туристична адміністрація якісь стандарти і в цій сфері?
— Згоден, що це дуже гостра проблема. Але біда в тому, що Україна поки не виробляє сучасних туристичних автобусів. У автобусних заводів є певні напрацювання, але поки вони повністю не реалізовані. Тим автобусам, які купуються для екскурсій, як правило, понад десять років. А що робити? Будемо сподіватися на ініціативність українських виробників. Я знаю, що такі плани у них є.