А чи потрібен нам берег турецький?
Україна поспішає застовпити будівництво LNG-термінала на своїй території![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20120919/4167-6-2.jpg)
Минулого тижня проект будівництва українського терміналу з приймання і регазифікації зрідженого природного газу (LNG-термінала) дістав, на жаль, не те що підтримку, а сплеск уваги. Такий висновок може зробити навіть нефахівець, який уважно стежив за подіями на 9-й Ялтинській щорічній зустрічі «Україна і світ: долаючи завтрашні виклики разом». І голова Держагентства України з інвестицій і управління національними проектами Владислав Каськів одразу ж на це зреагував.
Минулої неділі, оглядаючи майданчик поблизу морського торговельного порту «Південний» (Одеська обл.), на якому планується розмістити LNG-термінал, він сказав журналістам, що Україна має намір розпочати формування консорціуму інвесторів будівництва терміналу вже у середині листопада. «Через два місяці, десь у середині листопада, — казав Каськів, —розпочнеться будівництво стику трубопровідного з’єднання української газотранспортної системи і терміналу. Тоді ж очікується і підписання низки різноманітних документів з нашими партнерами, а також рамкових угод про створення консорціуму з будівництва LNG-терминалу». Аби рухатися швидше, Держінвестпроект навіть відмовився від створення на конкурсній основі керуючої компанії. «Роль керуючої компанії візьме на себе державне підприємство «LNG-термінал», — зазначив Каськів.
Нагадаємо, що будівництво LNG-терминалу поділено на два етапи. На першому (пуск — 2016 рік) використовуватиметься судно-термінал потужністю 5 мільярдів кубометрів газу на рік, що його має намір надати в оренду консорціуму компанія Excelerete Energy (США). На другому етапі (пуск — 2018 рік) буде побудовано наземний термінал потужністю 10 мільярдів кубометрів. На першому етапі буде також проведено днопоглиблювальні роботи за рахунок коштів (121 млн. євро), що їх залучає ДП «LNG-термінал» під державні гарантії, побудовано з’єднання з газопроводом середнього тиску завдовжки близько 10 кілометрів (на кошти ДК «Укртрансгаз»). На другому етапі, окрім спорудження наземного терміналу на кошти (735 млн євро) консорціуму інвесторів, буде побудовано з’єднання з газопроводом високого тиску (джерел фінансування — 113 млн євро — ще не знайдено). Проект передбачає будівництво LNG —терминалу поблизу м. Южного поряд з нафтовим терміналом ПАТ «Укртранснафта» і МТП «Південний».
Але тут, напевно, не все так просто. Не випадково Президент України Віктор Янукович і президент Туреччини Реджеп Таїп Ердоган дали доручення міністрам економіки двох країн розглянути пропозицію України, аби Туреччина взяла участь у будівництві LNG-терминалу на території України, і аналогічну пропозицію Туреччини стосовно будівництва LNG-терминалу на її території. Ердоган наголосив, що потрібно розглянути, який проект дасть найкращий результат при найменших витратах. А Янукович зазначив, що на сьогодні немає однозначної відповіді, але він сподівається, що її буде отримано найближчим часом. «Ми вважаємо, що це напрям для наших країн дуже перспективний і це та тема, яка, вважаю, ще тривалий час буде на порядку денному наших країн. Ми розглядатимемо питання, як об’єднувати наші зусилля в цьому напрямі і відпрацьовувати найбільш ефективні енергетичні проекти», — наголосив Президент.
І тут слід розуміти, що прислів’я про двох ведмедів, яким в одному барлозі не ужитися, може мати прямий стосунок до долі українського терміналу. І без техніко-економічного обѓрунтування зрозуміло, що двом терміналам, українському й турецькому, на одному чорноморському газовому ринку не бути. Якщо термінали побудують і на турецькому, і на нашому березі, то ризики для України виникатимуть аж ніяк не у сфері конкуренції. Зрозуміло, що Туреччина, за дуже доброго ставлення до України, не буде надто зацікавленою, аби величезні газовози проходили через Босфор і Дарданелли. А якщо LNG-термінал прикрасить собою український берег, то він може відсмоктати на себе ресурси газу Туркменії і Азербайджану. Тоді програє Туреччина. Отже, не лише міністрові Петру Порошенку, а і Януковичу є над чим замислитися.
Олександр Нарбут, незалежний енергетичний експерт:
— Останнім часом ми зробили багато такого, що не посилить, а послабить наш газотранспортний потенціал. Залишилося ще будувати газові термінали в Туреччині і отримувати газ від неї. Та все ж, на мій погляд, потрібно якнайшвидше зробити порівняльний аналіз різних варіантів інвестування таких проектів, не забувши при цьому проаналізувати також можливості спільних дій за межами акваторії Чорного моря, і передусім в Середземному регіоні (Балтійський регіон я б теж не забував, оскільки відомі плани Литви побудувати свій термінал). І при цьому нам не можна забувати про завдання інтеграції нашої газотранспортної системи з європейською газовою мережею, що є одним з найважливіших для нас напрямів, особливо враховуючи нашу участь у договорі про Европейське енергетичне співтовариство. Прогнози, як відомо, справа невдячна. Але якщо керуватися здоровим глуздом, то можу сказати, що ні на турецькому, ні на українському чорноморському березі LNG-терминалу нам не бачити. А якщо керуватися політичною доцільністю, то ми можемо побачити його як на нашому березі, так і на протилежному. Але найбільш згубне в цьому процесі — це спроби окремих політиків заробити собі на рішенні, яке ще не визріло, політичний капітал. На жаль, Каськів, якого я поважаю, один з них.
ДО РЕЧІ
Іспанська компанія Enagas S.A. має намір бути одним із інвесторів будівництва в Україні LNG-термінала. Про це повідомляє Інтерфакс-Україна, посилаючись на повідомлення представника компанії в Україні Джорда Сарда Бонвехі. «Сьогодні в Україні така ситуація, яка була в Іспанії 40 років тому, поки в нас не було жодного термінала... Ми маємо бажання застосувати свій досвід в Україні. Нас цікавить участь у будівництві LNG-термінала», — сказав Бонвехі. У свою чергу компанія Excelerete Energy (США) заявила про плани стати партнером в українському проекті і готова надати в оренду плавучий LNG-термінал, який використовуватимуть на першому етапі проекту. «Ми маємо в своєму розпорядженні необхідне обладнання: у нас є вісім суден-терміналів, одне судно добудовують. А ще вісім суден є в наших партнерів», — сказав старший віце-президент Excelerete Energy Едвард Скотт. Нагадаємо, що компанія Enagas S.A. — найбільший гравець на газовому ринку Іспанії, який експлуатує мережу газопроводів, а також низку LNG-терміналів у цій країні. Excelerete Energy відкрила свій перший LNG-термінал 2005 року. На сьогодні управляє 11 терміналами в усьому світі, ще 15 терміналів — на різних етапах будівництва.