Чи варто вводити податковий мораторій?
Ідея зробити вже в нинішньому році українське законодавство справедливим і чесним, схоже, залишилася нереалізованою. Навіть навпаки — більшість підприємців зазначали, що всі зміни законодавства, проведені в цьому році, тільки посилили становище бізнесу. Проте в наступному році аналогічних змін може й не буде — міністр економіки Арсен Яценюк вважає, що необхідний мораторій на зміну податкового поля в 2006 році. На його думку, «треба навчитися жити в діючому правовому полі».
Проте більшість експертів сходяться на тому, що податкове законодавство в Україні залишається, як і раніше, незавершеним. То чи варто вводити мораторій, пролонгуючи цей негативний статус-кво, чи ж все-таки варто його заздалегідь удосконалити, а тільки потім закріплювати? З цим запитанням «День» звернувся до своїх експертів.
Дмитро БОЯРЧУК , економіст Центру соціально-економічних досліджень CASE Україна:
— Для того щоб змінювати податки, треба спочатку дуже докладно проаналізувати безліч різних документів. Тому, в контексті того, як це у нас раніше робилося, введення такого мораторію було б досить позитивним кроком, який би убезпечив економіку від бажання когось із міністрів якось змінити податки. А всі зміни треба серйозно розраховувати, обговорювати з експертним співтовариством, із людьми, яким цей податок платити, — привернути до цього процесу увагу громадськості. У нас же всі зміни вводяться спонтанно: вирішили й зробили. Проте наша податкова система зараз функціонує не дуже добре, тому що ставки податків для фізичних і юридичних осіб дуже різні, й навіть багато підприємств позиціонуються як фізичні особи.
Удосконалити законодавство, безумовно, потрібно. Однак дуже поступово. Зараз йде робота над розробкою суцільної податкової концепції, яку, якщо вона буде прийнятною, впроваджуватимуть дещо пізніше. Тому я розумію введення мораторію як прагнення захистити податкове законодавство від зайвий рухів, які можуть, не привівши до потрібного результату, тільки посилити ситуацію. Щоправда, тут ще запитання: чи зможе міністр економіки ввести мораторій на зміни в податках? Швидше за все, це буде просто обмеження податкових змін до введення запропонованої Президентом концепції податкового законодавства.
Олександр ОЛІЙНИК , експерт Інституту реформ:
— По-моєму, треба спочатку оптимізувати нашу податкову систему, і тільки після цього вводити мораторій. Назвати ту, яка в нас є зараз, ідеальною та вводити мораторій на її зміни, не зовсім доречно. Особисто я б це уряду не рекомендував. Є досить непоганий пакет різних змін і доповнень, який розглядається в Верховній Раді. Яценюку варто його відкликати, переглянути, презентувати певний пакет змін, які б можна було реально ввести найближчим часом, і вони привели б до позитивних змін, а вже після всього цього вводити мораторій.
Василь РАДІОНОВ , генеральний директор компанії «ПентоПак»:
— Це було б дуже доречним, за винятком мораторію на зміни на податки, стимулюючі інвестиції. Хоча податки все ж варто дещо переглянути. Наприклад, проаналізувати весь період розвитку країни, виділити період найбільшого розвитку, коли іноземні інвестиції охоче надходили до нас, і закріпити прийняте тоді законодавство. Або ж провести аналітичну роботу за оцінкою претензій інвесторів, які вивели чи мають намір вивести свої капітали з країни, виділити основні й дещо скоректувати законодавство, ще раз давши поштовх для розвитку бізнесу. Це було б вигідно й державі, й інвесторам.
Ярослав ЖАЛИЛО , президент Центру антикризових досліджень:
— Якщо ми говоримо про зміну податкових ставок, які будуть діяти в 2006 році, то ми цього вже не маємо права робити, оскільки згідно з Бюджетним кодексом й іншими законами, ми могли це робити тільки до початку бюджетного процесу, тобто до подачі бюджетної резолюції. На сьогодні ми можемо змінювати лише ставки, які діятимуть у 2007 році, й то тільки протягом першого півріччя. При цьому треба враховувати недосконалість податкової системи, й для того, щоб забезпечити нормальний бюджетний процес, міняти податки все одно доведеться.
Тому я думаю, що вводити такий мораторій дещо зарано. Однак усі зміни не повинні йти порізно з уже прийнятими стратегіями розвитку, як то було в цьому році після скасування вільних економічних зон і територій пріоритетного розвитку. Це повинен бути прозорий процес, який не посилить економічну ситуацію.
Особисто я б міняв податки, що стосуються особистих прибутків громадян. Йдеться про перехід до прогресивної системи оподаткування та введення майнового податку. Тільки, природно, це все повинне бути ретельно прораховано й обдумано. У цьому випадку ми забезпечимо нормальну фіскальну складову й не завдамо шкоди бізнесу.
Віктор ХМЕЛЬОВСЬКИЙ , президент Спілки орендарів і підприємців України:
— Зараз нічого змінювати в податковому законодавстві не можна, оскільки всі зміни можливі тільки за півроку до кінця фінансового року. Однак удосконалити податки треба. Треба створювати мотивацію для бізнесу вийти з тіні, підіймати заробітну плату, яку виплачуватимуть по-білому.
Тому закріпляти податкове законодавство до його удосконалення не варто. Безперечно, бізнес прагне до цивілізованих податків, і ми готові попрацювати з цим законодавством певний час за умови, що потім його замінять на поліпшене. А просто закріпити його та працювати невідомо скільки в умовах відмивання грошей через ПДВ і корупцію, не можна. При цьому уряд повинен узяти на себе відповідальність за зміни, а незалежні експерти повинні проконтролювати прозорість введення всіх змін.
Габріель АСЛАНЯН , експерт Лабораторії законодавчих ініціатив:
— Документ про мораторії вже поданий Кабінетом Міністрів у Верховну Раду. Його планують вводити законом. Однак ми чудово знаємо, що закони у нас можуть змінитися в короткий термін, тому вводити мораторій таким шляхом нелогічно. Фактично ця міра буде дійсна до введення нового закону, який буде нести зміни для певних податкових норм. Подальший закон легко змінить чи навіть відмінить цей. Тому ефективність цієї міри практично дорівнює нулю. Принаймні, я в ній дуже сумніваюся.
Мораторій це, швидше, політична, аніж економічна ініціатива. Якщо парламент ухвалить інший закон, цього вже не буде. По-моєму, ввести податковий мораторій практично неможливо — я не знаю, як це зробити.
Андрій БЛИЗНЮК , президент Національної асоціації розвитку торгівлі та сервісу:
— На жаль, на сьогодні всі зміни податкової бази передбачають виключно підвищення податкових ставок. Тобто зменшення ще не відбулося ніде. Тому, я думаю, що мораторій дуже корисне нововведення. Якщо ж говорити про те, що спочатку треба змінити податкову базу, а потім займатися її закріпленням, то сьогодні є законопроект, поданий і розроблений Мінфіном в обхід уряду, по змінах, де начебто уточнюється база оподаткування. Коли ж почитаєш цей закон, волосся підіймається: податкова база значно розширюється і доповнюється безліччю нових податків. Тому в даній ситуації, як мінімум, треба ввести мораторій. Як максимум, привести податки перед цим у порядок, але я не вірю в те, що якісь зміни будуть позитивними. Приведення в порядок тлумачиться тільки як наповнення бюджету. А мораторій буде якоюсь зачіпкою для негативних змін. Хоча сумніваюся, що не буде винайдено методів, щоб його обійти. Вже є приклад одноразового платежу з ліцензій на продаж алкоголю, який хоча й не називається податком, але є ним.