ДАI хочуть примусити відловлювати таксистів-нелегалів
Експерт: «Якщо ви хочете, щоб водій перед виїздом пройшов медогляд, а машину перевірив механік, — усе це збільшує собівартість послуги»![](/sites/default/files/main/articles/29012013/7taksi2.jpg)
В Україні почали діяти оновлені правила контролю за ринком таксі. З 5 січня 2013 року набрала чинності нова редакція Закону України «Про автомобільний транспорт». Згідно з нею, той, хто хоче працювати таксистом, має отримати статус приватного підприємця й обзавестись відповідною ліцензією на надання послуг. Контролюватиме дотримання цих вимог Державна інспекція з безпеки на наземному транспорті. Повноваження ДАІ залишились незмінними. На думку учасників ринку, виконання цього закону допоможе значно знизити рівень тіньового ринку таксі. Передусім ідеться про те, щоб ліквідувати з доріг так званих «граків» (таксисти-нелегали, які працюють, не сплачуючи жодних податків та зборів). Проте ініціатори закону визнають, що зниження «тіні» вдасться досягти лише в разі подальшого удосконалення пунктів закону та збільшення штату «контролерів» за виконанням цього закону.
Для контролю за дотриманням норм закону значно розширено повноваження контролюючого органу — Управління державного контролю і нагляду за безпекою на наземному транспорті. «Цей закон дає нам можливість жорсткіше контролювати роботу таксі і порядок на цьому ринку», — розповідає начальник Управління державного контролю і нагляду за безпекою на наземному транспорті Богдан Свіщовський. Передбачено рейдові перевірки автомобілів «з ознаками таксі» на предмет наявності у них відповідної ліцензії. «Щодо таких перевізників застосовуватимуться штрафні санкції», — сказав він. Так, мінімальний розмір штрафу для таксиста-нелегала становить 1700 гривень. Якщо порушення зафіксовано у легального водія таксі, йому загрожує штраф у розмірі від 510 до 1700 гривень.
«Рейди, звісно — річ хороша, але порядок наводиться не рейдами, а постійною, щоденною, копіткою роботою. Якщо буде робота відповідних відомств щодо усунення з ринку нелегалів, можна говорити про якийсь успіх», — у відповідь на такі ініціативи говорить власник фірми таксі Сергій Коломацький. На його думку, наводити порядок на ринку таксі треба спільно з громадськими організаціями.
Голова Професійної спілки таксистів України Василь Попик додає, що «цим законом Державна інспекція з безпеки на наземному транспорті отримала форму і жезл, щоб мати право на дорозі зупиняти перевізника з метою перевірки легальності його роботи». Інспекція також отримала безпрецедентне право вилучати транспортний засіб у нелегального перевізника у разі неодноразового порушення водієм закону. «Це норма прямої дії, яка, сподіваюсь, виведе наш ринок таксі з тіні», — заявив Попик. Форми і жезла у таких інспекторів поки що немає, але вони працюють спільно з даішниками, які на їхнє прохання зупиняють машини таксі.
Що ж, на перший погляд, правила начебто суворі. Та чи дієві? Адже у розпорядженні Київської інспекції лише десять інспекторів? А як показує простий аналіз закону, щоб уникнути його дії, таксистам варто лише зняти зі своїх машин «шашки». На ці тези один з ініціаторів закону, пан Попик, відповів, що, мовляв, на сьогодні організацією розробляється ще низка заходів для посилення дії закону. Зокрема, уточнив він, розглядається можливість використання механізму «контрольної закупівлі» (коли телефонують у службу таксі й у відповідь приходить повідомлення, що о такій-то годині буде такий-то автомобіль). «Ми діятимемо методом контрольних закупівель, оскільки виклик таксі — це послуга, законодавство надає таке право», — підкреслив він. Однак і тут не все так просто. У розмові з «Днем» Свіщовський підтвердив, що такий механізм у чинному законі не прописано, тож таксисти спокійно можуть звертатися до суду. Варто дочекатись першого судового прецеденту — і буде зрозуміло, на чиїй стороні правда.
Напевно, розуміючи нестійкість такого механізму, автори удосконалення законодавства для ринку таксі готують і інші запасні варіанти. Зокрема, Професійна спілка таксистів України, за словами Попика, має намір добиватися внесення змін до Правил дорожнього руху в частині наділення співробітників ДАІ додатковими повноваженнями та обов’язками щодо таксі. «Якщо водій за кермом автомобіля з ознаками таксі порушує Правила дорожнього руху, коли співробітник ДАІ перевірятиме у нього документи, ми дуже хочемо, щоб він був зобов’язаний перевірити також і дозвільні документи цього таксиста», — пояснив він. Попик упевнений, що якщо вдасться провести такі зміни до закону, тоді й контроль буде набагато ефективнішим. У цілому ж, за словами Попика, завдяки таким заходам за рік реально знизити тіньовий ринок таксі з нинішніх 80% на 20—30%.
Боротьба з тінню — це добре. Але виникає ще один важливий момент: якою буде кінцева ціна для споживача послуг таксі? Адже поява нових контролерів в умовах гальмування корупційної реформи може накрити мідним тазом будь-яку благу ідею. Крім того, мінливе податкове законодавство на тлі посилення процесів монополізації економіки (про що останнім часом неодноразово згадують українські експерти) теж не дає оптимістичних прогнозів.
«Якщо київський таксист у середньому виконує від п’яти до дев’яти замовлень на день, то за нинішнього цінового діапазону — ліцензія, податки — з кожної поїздки він повинен буде відкладати приблизно 1,5 гривні, щоб дотримати всі юридичні формальності і не бути винним державі. Це приблизна ціна для самозайнятого. Сюди не входять жодні витрати, пов’язані з технічною стороною ведення бізнесу — утримання, заправка, ремонт автомобіля тощо», — розповідає бухгалтерію для легального приватного таксиста Коломацький. За його словами, легальна і якісна робота на ринку таксі передбачає «адекватні ціни» на послуги — «інакше я просто парк не відновлю, і мені буде складно технічно обслуговувати машину». За умови, що таксист працює шість-вісім годин, мінімальна рентабельна ціна має становити 5 гривень за один кілометр, — відповідає він на запитання «Дня». «Сьогодні ж у Києві ми можемо знайти компанії, які заявляють ціну за кілометр в 1,8—2,2 гривні», — підсумував Попик.
Хоча, переконаний власник фірми таксі, ціна залежатиме від побажань клієнта. «Якщо ви готові їздити на ВАЗ-2101 1981 року випуску — ваше право, тоді ціна буде одна. Якщо ви хочете автомобіль не нижче, ніж Chevrolet Lacetti, бажано не старший двох-трьох років, то інша. А якщо ви хочете, щоб водій перед виїздом пройшов медогляд, щоб його елементарно оглянув фельдшер на предмет, чи той не з «бодуна», якщо ви хочете, щоб машина перед тим, як вас везти, була оглянута механіком — усе це додає свою частку до собівартості такої послуги», — пояснив Коломацький.
За підрахунками Попика, вартість послуг таксі зросте рівно настільки, наскільки запрацює закон, наскільки вистачить інспекторів Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті для контролю за нелегальними таксистами.