Перейти до основного вмісту

Дати кредити й провести реформи

Так уряд обіцяє підготуватися до 150-річчя залізничного транспорту України
17 грудня, 00:00
НАДІЙНИМ І МАСШТАБНИМ ДЖЕРЕЛОМ ФІНАНСУВАННЯ РЕФОРМ «УКРЗАЛІЗНИЦІ» ПРЕМ’ЄР-МІНІСТР УКРАЇНИ ЮЛІЯ ТИМОШЕНКО ОБІЦЯЄ ЗРОБИТИ ДЕРЖАВНІ БАНКИ... / ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Днями — 14 грудня — вітчизняні залізничники відсвяткували 18-ліття «Укрзалізниці». А вчора в столиці пройшов Всеукраїнський форум залізничників. Більше того, через присутню на форумі прем’єр-міністра України Юлію Тимошенко формат підкорегували навіть під розширене засідання Кабінету Міністрів.

Виступаючи перед залізничниками, Тимошенко висловила готовність повністю реформувати галузь уже до 2011 року. «Ми з вами добре знаємо, що 2011 року ми святкуватимемо ще одне славетне свято — 150-річчя залізничного транспорту в Україні. І я вважаю, що ми з вами просто зобов’язані до 2011 року провести всі назрілі, необхідні, масштабні та істотні реформи», — зауважила вона.

При цьому, за словами прем’єра, такі реформи не повинні ослабити або знекровити «Укрзалізницю». А навпаки — потрібні «реформи, що зберуть увесь потужний потенціал в один кулак, і дадуть «Укрзалізниці» нове, наповнене новим сенсом життя».

Прем’єр-міністр підтримує створення держконцерну на базі «Укрзалізниці». «Моя позиція абсолютно чітка: жодної приватизації! Лише державний концерн «Укрзалізниця», що дає можливість надалі розвивати потужну державну корпорацію», — зауважила вона.

Для таких цілей Тимошенко обіцяє не жаліти коштів. Кредитних... Так, прем’єр-міністр вважає, що провести масштабну реконструкцію «Укрзалізниці» дозволить зміна керівництва Національного банку. П’ятирічний термін повноважень нинішнього голови НБУ Володимира Стельмаха, нагадаємо, закінчився вчора.

«Коли мине ця політична напруга, коли закінчиться ця політична непрогнозованість та політичний хаос, ми за кілька місяців зможемо змінити керівництво Національного банку й абсолютно чітко вибудувати масштабну систему фінансування, переоснащення й реконструкції «Укрзалізниці» із залученням внутрішніх фінансових ресурсів через державні банки України», — заявила Тимошенко.

«У нас були два державні банки. Ми націоналізували ще три, — нагадала Юлія Тимошенко. — І тепер у нас є потужна банківська система, що в поєднанні з ефективною роботою Нацбанку може дати не ситуативний ресурс, який не вирішує глобальні проблеми, а може надати надійне масштабне джерело фінансування для проведення модернізації та реконструкції «Укрзалізниці».

Але зараз, за її словами, ефективне співробітництво між урядом, НБУ та іншими гілками влади неможливе через політичну боротьбу в країні.

Крім того, ще одним серйозним джерелом фінансування, на думку Тимошенко, може стати право уряду надавати державні гарантії під зовнішні запозичення.

2009 року Україна виплатила свої кредитні зобов’язання в сфері залізничної галузі на суму близько п’яти мільярдів гривень. За словами прем’єра, повернути таку суму в умовах фінансово-економічної кризи «при цьому не взявши в борг нічого нового, свідчить про оздоровлення... фінансової системи «Укрзалізниці».

Проте самі залізничники констатують чималі збитки. Цього року їхній розмір може досягти 14 мільярдів гривень, повідомив голова «Укрзалізниці» Михайло Костюк, виступаючи на Форумі. І, за його словами, з них два мільярди гривень — це «курсова різниця з повернення кредитів, узятих за попередній період».

Чи приведе залізничників до успішних реформ нова кредитна кабала, сумнівається керівник групи аналітики прогнозування Центру стратегічних ініціатив Володимир Стус. «Не час зараз, в умовах скорочення пасажиропотоку й вантажопотоку, для масштабних реконструкцій, нових реформ і політики кредитування. Я боюся проводити аналогії, але щось ця ситуація мені до болю нагадує історію з «Нафтогазом». Адже зараз уже ніхто не пригадає, куди були витрачені гроші, взяті ним у кредит під держгарантії...», — розповідає він «Дню».

Проте провідний радник Європейського банку реконструкції та розвитку в Україні Антон Усов констатує «Дню», що іншого вибору, ніж залучення кредитів, у галузі просто немає. У держбюджеті коштів не вистачає. А інвестиції від приватних інвесторів неможливі, оскільки структура державна.

Сам же ЄБРР, як підкреслив Усов, працює з «Укрзалізницею» як із надійним партнером упродовж довгого часу. Отже для останніх кредитних операцій держгарантії йому були вже не потрібні, вистачило корпоративних. Єдине, що вимагає банк у рамках майбутнього співробітництва, — це корпоратизацію підприємства.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати