Державні тендери – під прицілом АМКУ
Експерт: Сьогодні Антимонопольний комітет має стати головним фільтром економікиАнтимонопольний комітет України (АМКУ) взявся за державні тендери. Про це вчора повідомив в.о. голови АМКУ Микола Бараш.
За його словами, як і раніше у структурі виявлених Комітетом порушень домінують цінові змови — 60% всіх справ. «Серед усіх виявлених антиконкурентних дій 88% — це закупівлі. Звичайно, є й інші випадки, але тендери, тендери і ще раз тендери — головне. Всього 229 звернень надійшло до центрального апарату АМКУ від правоохоронних органів. Абсолютна більшість із них стосується змов та проблем, пов’язаних із проведенням тендерів», — визнає він. Комітет бореться із цим, однак від слідкувати чи була змова перед тендером важко. Ще важче, якщо вона була усною.
Конкретної кількості відкритих тендерних справ і загальних сум по них він не назвав, хоча «День» і просив поділитися цією статистико. Натомість Бараш навів загальну кількість рішень, прийнятих комітетом за підсумками року — 3177 справ на загальну суму штрафів та стягнень 722,2 мільйона гривень.
Факти ж тендерної змови при держзакупівлях він проілюстрував на двох прикладах. Так, випадки тендерної змови АМКУ знайшов по двох тендерах, які стосувалися закупівлі комп’ютерів для державної компанії «Укртрансгаз». «Ціни були завищені в результаті цієї змови в 2-3 рази. Загальні суми накладених штрафів невеликі: двічі по 1,2 мільйона гривень, але завищення цін «Укртрансгазом» було на близько 90 мільйонів гривень», — розповідає Бараш. Виявлені факти порушення АМКУ надіслав в компанію та в правоохоронні органи. Але реакції поки немає.
Сьогодні є два ключові органи для протидії корупції у державних закупівлях — Держфінінспекція та АМКУ, розповідає «Дню» голова правління «Центру протидії корупції» Віталій Шабунін. Прокуратура, СБУ та міліція підключаються до цього питання пізніше. У експерта є питання — чи ефективний сьогодні АМКУ? «Ні. Критично неефективний. Хоча АМКУ має більше, аніж досить повноважень, аби бути ефективним у протидії корупції в держзакупівлях. А з новим законом він має ще більше повноважень для висвітлення: у нього з’явилося право внесення компаній в «чорний список» за умови виявлення в змозі, що автоматично викидає компанію з участі в тендерах на 3 роки», — говорить він.
Гарний приклад неефективності АМКУ, на думку Шабуніна, — це безлад у закупівлях ліків для смертельно хворих українців. Переплата за ліки для онкології — 100%, розповідає голова правління «Центру протидії корупції», або 50% в аналогії з еферентними цінами інших країн, та в рази переплати у порівняні з минулим роком. «Абсолютно монополізований ринко державних закупівель всіх ліків, в тому числі для противірусної терапії та туберкульозу... Ми минулого року показали в своєму звіті назви компаній, як вони між собою пов’язані, як вони абсолютно між собою ділять антиконкурентно ринок. Реакція АМКУ — нуль. Ми повторили цю інформацію для нового АМКУ — реакція нуль. Нинішня переплата за ці ліки державою — це відповідальність Антимонопольного комітету. Це наслідки його бездіяльності», — розповідає Шабунін.
Цілком зрозуміло, що система антимонопольної протидії в країні має посилювати. Адже за 23 роки тендери перетворилися в фейкову конкуренцію. Пов’язані між собою компанії, фірми, які не мають нормальних уставних фондів, — це все складові одного ланцюжка, які руйнують українську економіку з середини. В нормальних країнах держзакупівлі мають ще одну функцію — підвищення конкурентності і можливість підтримки нормальних компаній. І завдання антимонопольного органу — дивитися, говорить Шабунін, аби не було випадків, коли в рамках одного тендера дві компанії виступають основними претендентами, які зареєстровані на одному і тому ж офшорі і мають одного власника. «Як правило, тендери на мільйони гривень, а цінова різниця у таких пов’язаних компаній відрізняється аж 1% чи 1,5%. Очевидна змова учасників тендеру», — розповідає про класику українського тендерного жанру Шабунін. На його думку, саме зараз АМКУ має виконувати роль економічного фільтра і не допускати в кровоносну систему токсинів, аби не утворювалися тромби. На думку Шабуніна, повноважень для цього у Антимонопольного комітету для цього достатньо. «Питання виключно компетенції і бажання займатися... Без ефективного Антимонопольного комітету навести лад в державних закупівлях та абсолютно монополізованій економіці не вдасть. В кращому випадку буде монополізовану економіку, а в гіршому — олігархічну. Допоки АМКУ не запрацює нормально, корупція не зникне», — підсумовує він.
Натомість в самому АМКУ кажуть, що і так працюють сьогодні з останніх сил: справ тільки додається, а чисельність працюючих скорочується. Бараш розповів, що із 9-ти членів центрального офісу АМКУ сьогодні реально працює тільки п’ять. Призначити нових не можуть, бо парламент, звільнивши попереднього голову АМКУ Василя Сушка, так і не дочекався від уряду нової компромісної фігури. Крім того, нікуди не поділася ідея скоротити кількість державних службовців і під це потрапляє й Антимонопольний комітет.
«Якщо говорити про держзакупівлі, то їм (працівникам АМКУ.-Авт) взагалі не треба думати, бо такі організації як наш Центр, або «Наші гроші» роблять основу роботу — показують ланцюжок взаємозв’язків компаній у тендерах. Їм треба лише відкрити матеріали журналістів і досліджувати», — вважає Шабунін. А загалом в системі АМКУ, на його думку, якщо і скорочувати кадри, то паралельно певну частину вивільнених грошей віддавати на підвищення зарплат, аби мотивація робітників зростала.