Довіра населення до дрібного підприємництва міцнішає
16,8% українців, опитаних експертами Світового банку, сьогодні цілком довіряють малому та середньому бізнесу, тоді як минулого року таких було лише 0,8%Населення стало більше довіряти підприємцям. Про це свідчать результати дослідження, презентованого вчора під час круглого столу в Світовому банку. Якщо в 2010 році зовсім не довіряли приватним підприємцям 17,4% опитаних, то зараз — тільки 6,4%. Цілком довіряють, за результатами дослідження, 16,8% проти минулорічних 0,8% опитаних. Майже третина респондентів — 27,4% — ще не визначилася зі своїм ставленням, а в 2010 році частка «невизначеності» сягала 42,7%.
Попри зростання довіри населення до підприємців, українці все ж полюбляють не всіх, говорить учасник круглого столу, народний депутат України Ксенія Ляпіна. «99% громадян ідентифікують підприємця з дуже маленьким бізнесменом. Великий бізнес, який складається з заводів, фабрик, у цю категорію не потрапляє», — говорить вона. В уявленні людей великі підприємці — це олігархи, продовжує народний депутат. І що важливо, відзначає Ляпіна, за останні 20 років ставлення до олігархів, які приватизували колишнє державне майно, в суспільстві різко погіршилося. «Маленького ж підприємця українці прийняли. У людей щодо них немає негативного настрою, бо в когось сестра, двоюрідні чи троюрідні родичі ті ж дрібні підприємці, які роблять маленький бізнес своїми руками, а не приватизують задарма», — розповідає Ляпіна.
За її словами, головна причина неоднакового ставлення українців до підприємців — відсутність соціальних «ліфтів» між малим, середнім та великим бізнесом. Простіше кажучи, звичайний торговець із ринку має дуже мало реальних можливостей заснувати з нуля середнє чи велике підприємство. І йому заважають складні дозвільні процедури, хабарництво чиновницької бюрократії, недосконале податкове законодавство тощо.
В результаті, розповідає голова Федерації профспілок малого і середнього бізнесу Наталія Кожевіна, за останні кілька років із легального ринку в «тінь» пішло працювати 30% малого та середнього бізнесу. За підрахунками фахівців, сьогодні в Україні нараховується майже три мільйони суб’єктів малого та середнього бізнесу, який формує менше 10% ВВП країни. З цих трьох мільйонів половина — одноосібники, або, як їх іще називають, мікробізнес.
«Усі роки незалежності влада створювалася монополістами і створювала монополістів. Спочатку комуністи та комсомольці розділили народне майно, в тому числі за допомогою криміналу, в 1990-ті роки, а потім забезпечили створення монопольної системи управління Україною. Ні першим, ні другим малий бізнес не був потрібний і не потрібний зараз», — констатує голова Всеукраїнського об’єднання підприємців малого та середнього бізнесу «Фортеця» Оксана Продан. Між тим дрібний бізнес, на який сьогодні українці дивляться з довірою та оптимізмом, вчиться поступово відстоювати свої інтереси й інтереси кожного з нас мати право на самовираження. Серед його останніх ініціатив — зниження єдиного соціального внеску з 34,7% до 18,1%. «Це важливо, бо всі розмови про легалізацію заробітних плат без такого кроку так і лишаться розмовами», — підсумовує Оксана Продан.