Гроші замість пільг
Пасажирів необхідно інформувати про альтернативу...Населення підтримало б зміну системи надання пільг за умови забезпечення державою зручності їхнього оформлення та гарантування отримання в майбутньому. До такого висновку дійшли соціологи консорціуму «Менеджмент Консалтинг Групп», опитавши 1 408 респондентів, що мають пільги на проїзд залізничним транспортом.
У черговий раз звернути увагу на пільговиків залізничників та дослідників змусили сотні мільйонів гривень збитків по всій Україні. Бюджетні та відомчі компенсації транспортним компаніям, які забезпечують пільговий проїзд окремим категоріям громадян на залізничному та автомобільному транспорті, є важливим елементом системи дотування населення. Але низький рівень бюджетної дисципліни та відсутність єдиного джерела надання компенсацій призводить до того, що транспортники отримують лише трохи більше ніж 30% від реальної заборгованості. І якщо в докризовий час вони мирилися з цими проблемами, то зараз зміна системи надання пільг стає питанням виживання транспортних систем. Саме тому перевізники наполягають на введенні альтернативних систем надання пільг. І якщо, скажімо, залізницями продовжують перевозити мільйони пільговиків, то автоперевізники часто вже не в змозі нести цей соціальний тягар і готові до рішучих кроків, навіть до страйку...
Для запобігання соціальним протестам будь-які зміни системи соціальної підтримки в Україні мусять враховувати громадську думку і супроводжуватися активною роз’яснювальною компанією, переконують експерти. У той же час, результати дослідження ставлення пільгових категорій громадян до системи монетизації транспортних пільг, проведеного консорціумом, свідчать, що рівень поінформованості населення не тільки про альтернативні системи забезпечення пільг, але й про діючу систему є дуже низьким. Мінімальна й соціальна відповідальність у питаннях отримання пільг.
«Людей мало цікавлять проблеми ефективності системи отримання пільг для держави та конкретних перевізників в умовах відсутності компенсаційних виплат та економічної кризи», — відзначає керівник аналітичної групи консорціуму Дмитро Підтуркін. Саме тому на сьогодні 65% пільговиків влаштовує діюча система і лише 7,4% опитаних відчувають незручності при отриманні пільг.
А серед альтернативних систем отримання пільг найбільш прийнятною є монетарна система — можливість замість безкоштовного проїзду отримати «живі» гроші. Прихильників цієї системи приваблює можливість використання цих коштів на інші цілі. Ця перевага є особливо значущою, якщо взяти до уваги той факт, що велика кількість пільговиків (особливо похилого віку) мало подорожують і, відповідно, не мають нагоди скористатися своїми пільгами, проте відчували б їхню наявність, якби отримували додаткові кошти до пенсії. І навпаки, для людей, що часто подорожують, більш прийнятною є діюча система надання пільг.
«Прихильниками існуючої системи переважно є люди, що звикли до активного способу життя, більшість з яких ще не досягли пенсійного віку. Зокрема, це ветерани праці, учасники бойових дій, дружини військовослужбовців», — зазначає керівник соціологічної групи консорціуму Дмитро Громаков.
Щодо стосується недоліків альтернативної системи, то більшість респондентів не впевнені в спроможності держави забезпечити інфляційну індексацію та регулярність виплат, а також що сума компенсаційних виплат буде достатньою, щоб покрити реальні затрати. Отже, основною умовою сприйняття населенням будь-яких нововведень стосовно системи надання пільг є забезпечення державою зручності їхнього оформлення на існуючому рівні та гарантування отримання в майбутньому, підкреслюють експерти.