Iмпровізація аграрної політики?
або Чому українському селу нема чого радіти створенню Державного земельного банку
Жартівливий заклик Марка Твена «Купуйте землю, бо її більше не виробляють!» став для багатьох грошовитих людей девізом активної діяльності. Підхід завжди однаковий: а) спочатку кидають ідею; б) пізніше її обдумують і нібито обговорюють; в) зацікавлені особи й «трубадури» малюють картини «щасливого майбутнього» та небачених успіхів; г) ухвалюють рішення. Далі — за зачиненими замками: як то кажуть, гроші люблять тишу.
Про згубність попередньої спроби створити аграрний банк під схожими гаслами ми вже писали у «Дні». І ось нова хвиля, щоправда, під іншим «соусом». У новій обгортці земельного банку — надходження інвестицій, дешеві кредити, цивілізований ринок землі, наведення порядку в земельних відносинах, «право» селян-спадкоємців продати «свою» землю й навіть «так у всьому цивілізованому світі».
НЕЕФЕКТИВНІ Й НЕФУНКЦІОНАЛЬНІ — ПЕРЕВІРЕНО ІСТОРІЄЮ
Для справедливості зазначмо, що земельні банки — справа не нова. Але, як кажуть, випробування економікою виявили їхню повну непридатність саме до того, для чого їх створювали. Бо ж подумайте самі: ніби банк, а не банк, немовби земельна інституція, але ні, немов посередник-гарант — теж ні. Суміщення в одній установі декількох різнопланових завдань у сфері, де є економічний інтерес і регулювання доступу до ресурсів, неодмінно призведе до суттєвих дисбалансів, викривлення ринків і гарантовано до корупції.
Але ж досвід інших має чогось навчити. Як зазначають експерти Світового банку, державні земельні банки, які створювали в 60 — 70-х роках минулого століття, виявилися неефективними й нефункціональними. Зрештою, їх спіткала доля динозаврів. У часи створення вони, немов потужні пилососи, витягували бюджетні гроші й не досягали прибутків. Але найболючіше — вони суттєво викривлювали ринок фінансових послуг і створювали чудовий фон для зловживань. Для нас повчальним міг би бути досвід близької Угорщини. 1999 року в цій країні створили земельний банк, однак уже через два роки під тиском вимог господарюючих суб’єктів його реорганізували й фактично ліквідували.
Нині практично в жодній країні Європейського Союзу немає земельно-банківської установи, схожої до тієї, яку пропонують створити в Україні. То ж яка в європейців альтернатива розв’язання двох задекларований у нашому випадку завдань — регулювання земельного обігу та здешевлення фінансових ресурсів для сільського господарства?
Наприклад, у Польщі, Чехії чи Словаччині, зрештою, чи не в усіх європейських країнах, земельні питання майже повністю віддано в царину цивільно-правових відносин. Земельні ділянки перебувають ніби в такому ж обігу, як черевики, залізна руда чи комп’ютери. Відмінність одна, але дуже суттєва — державне регулювання. Держава вклала земельний обіг у тісні й чіткі правила й неухильно контролює дотримання їх. Як це зробити в умовах неефективної й вибіркової правової системи в нас, не знає ніхто. Але постає майже риторичне запитання: пристосовуватися до цієї ненормальної ситуації чи пробувати навести в ній лад? Останні призначення прокурорів, суддів та інших «контролерів» наштовхують на сумніви щодо раціональної поведінки держави.
Земельний ринок Польщі, за винятком купівлі землі іноземцями або в держави, — доволі простий. Зовні всі угоди — питання покупця та продавця за посередництвом нотаріуса. Є чимало фірм, що допомагають у цьому. Куплять землю лише фізичні особи, які відповідають вимогам. Для фізичних осіб діє кваліфікаційна норма: а) сільськогосподарська освіта; б) особиста праця або ведення господарства впродовж щонайменше п’яти років. Чітко обмежено нагромадження земельних наділів в одних руках (концентрацію) або ж надмірне дроблення ділянок (парцеляцію). Правила так визначають питання успадкування, дарування або вилучення та купівлі в державну власність, що там абсолютно немає місця «творчості чи фантазіям». Прокуратура реагує на будь-яку з таких спроб жорстко й безапеляційно. Скажімо, прибережні зони річок і морів підконтрольні воєводі — і там немає будівництва. Воєвода відповідає за це, і не лише посадою, а й особистою свободою.
Складніше із чужоземцями. Європейська свобода й лібералізм — одне, а захист свого, польського, — це святе. Цікаво, що іноземець у Польщі до 2016 року не купить землі сільськогосподарського призначення без дозволу Міністерства внутрішніх справ. І все ж таки за останнє десятиліття іноземці купили за дозволами понад 50 тисяч гектарів польської землі. Із цієї мізерності наші новоявлені «аграрні» магнати лише б посміялися.
Особливе регулювання в Польщі для державних земель та іншої сільськогосподарської нерухомості. Для її використання, приватизації та збереження є спеціальний Фонд сільськогосподарської нерухомості. Такий фонд є в Чехії та Словаччині і називається Поземковим фондом. Вони, перебуваючи під парламентським і публічним контролем, забезпечують управління державною власністю на селі.
ДЕШЕВІ КРЕДИТИ ДЛЯ СЕЛА — НЕ ФАНТАЗІЯ
Дещо складніше, але ще більш уніфіковано в європейських країнах вирішено питання здешевлення фінансових ресурсів для агарної сфери. Для цього у країнах ЄС діють гарантійні та підтримуючі інституції (фонди, агенції, служби), що мають на меті на ринкових принципах, без розбалансування господарських відносин зробити доступнішими фінанси для селян. У Польщі це Агенція модернізації та реструктуризації сільського господарства, а в Чехії — уніфікованіше для Європи — Гарантійний та підтримувальний сільськогосподарський та лісовий фонд. І уявіть собі — жодних управлінь сільського господарства чи агропромислового розвитку. Незважаючи на різні назви, ці інституції надають загалом такі типи підтримки: а) забезпечують гарантії за кредитами; б) знижують кредитну ставку; в) вносять плату за кредити; г) надають безповоротну допомогу (гранти). Усе це в рамках наперед проголошених програм і пріоритетів. І що важливо — виключно на основі конкурсів проектів. Наприклад, є спеціальні програми для молодих господарів, приватних фермерів, переробників чи оптовиків. А пріоритетами є бажані цілі, проголошені у стратегії розвитку сільського господарства. Зрозуміло й передбачувано. Може, побічно, але все ж таки треба сказати, що такі інституції працюють у тісній координації з іншими аграрними інституціями, особливо тими, які здійснюють регулювання аграрного ринку.
Такі інституції підлягають подвійному підпорядкуванню (міністерству сільського господарства та фінансів), парламентському контролю, мусять діяти виключно публічно й підзвітно, у наглядовій раді мають бути представники сільських професійних об’єднань та опозиції. Ще одним відкриттям є їхня доволі ефективна робота — фонди або агенції фактично заробляють на себе самі, а бюджетні кошти в них використовують лише на програмні цілі. Свідченням того, які насправді ефективні ці інституції, є їхня популярність та поінформованість про них в аграрному середовищі: майже кожен господар, що розвиває справу, знає про їхню діяльність та активно користується послугами. І господар не боїться, що, отримавши дотацію, він потрапить під прес перевірок або фіскального спостереження. Весь тягар бюрократії ділять між собою працівники цих інституцій і дорадчо-консультаційні служби. Цікаво, що жодних управлінь сільського господарства чи агропромислового розвитку на адміністративних рівнях немає.
НЕ ТАКА ВЖЕ Й НЕВИННА ІДЕЯ, ЯК ЗДАЄТЬСЯ
Тож ми можемо констатувати, що в нашій країні знову відбувається імпровізація аграрної політики, та ще й у формах та інституціях, які не відповідають європейським уявленням і практиці. Але ж ця імпровізація не є такою невинною, як здається. Адже вона фактично не лише віддаляє від інтеграційних сподівань, а й формує неефективну господарську політику. Утрата часу на експерименти не минає безслідно. Бо ж час є безцінним ресурсом, який впливатиме на нашу конкурентоспроможність. Поки придумуватимемо «аграрні розписки», «продовольчу безпеку» чи «земельний банк» або мріятимемо про міфічну «житницю Європи», інші розвиватимуть ринкові інституції й сучасне виробництво.