Хто підштовхнув ціни?
АМКУ постфактум розслідує роль у подорожчанні продуктів найбільших торговельних мереж
Тринадцять найбільших торговельних мереж країни отримали обов’язкові для розгляду рекомендації Антимонопольного комітету знизити роздрібні ціни на продовольство до рівня, що існував до початку паніки серед покупців. Перевіривши супермаркети в найбільших містах України, АМК дійшов висновку, що мережі в окремих випадках допускали завищення цін на деякі групи товарів. Це, повідомляють у прес-службі відомства, зрештою підштовхнуло до подальшого зростання цін у всій країні.
«Попередній аналіз отриманої від торговельних мереж інформації показав, — зазначають в АМК, — що окремі торговельні мережі в питанні ціноутворення на деякі продовольчі товари допустили зростання роздрібних цін випереджаючими темпами». Так, при підвищенні закупівельної ціни на гречану крупу на 16% роздрібні ціни виросли на 39%. Зміна закупівельної ціни на борошно пшеничне на 58% викликало стрибок в роздрібній торгівлі на 70%. Навіть при закупівельній ціні на сіль, яка зберігалася протягом лютого, роздрібні ціни на неї зросли на 13%. «Тобто, середня маржа між закупівельною та роздрібною цінами на окремі продовольчі товари в період підвищеного попиту зросла більш ніж на 50%», — пояснюють в АМКУ. З врахуванням істотного впливу торговельних мереж на ціноутворення це дозволило зробити висновок, що саме їх поведінка й підштовхнула зростання цін в усій Україні.
У той же час, у комітеті вважають, що сьогодні є підстави для зниження роздрібних цін на основні продовольчі товари. Зокрема, це можна прогнозувати через тенденцію до стабілізації офіційного курсу гривні до іноземних валют, і виходячи зі зниження гуртово-відпускних цін на продовольство і на паливно-мастильні матеріали. На підтвердження своєї позиції АМКУ наводить дані консалтингової агенції «УкрАгроКонсалт», згідно з якою гуртово-відпускні ціни на цукор за станом на 18 березня знизилися на 30%, на соняшникову олію — на 23,4%, на борошно пшеничне вищого ґатунку — на 10%.
Свої обов’язкові рекомендації АМКУ видав мережам «ПАККО-холдинг», «Фоззі-Фуд», «Фуршет Центр», «Фудмаркет», «Білла Україна», «ЕКО», «АТБ-маркет», «Метро Кеш енд Керрі-Україна», «Ашан Україна Гіпермаркет», «Омега», «Таврія Плюс», «Таврія-В», «ТМ «Барвінок». Про результати розгляду цих розпоряджень комітету торговельні мережі мають відзвітувати в десятиденний термін.
Нещодавно АМКУ обіцяв перевірити 30 аптечних мереж. «Щодо ліків зараз готується технологічна карта, отримуємо відповіді з 30 аптечних мереж і подивимося. Я гадаю, що за якоюсь кількістю аптечних мереж, які в цей період завищували ціни, точно буде відкрито справи», — сказав виконувач обов’язків глави АМКУ Микола Бараш. Він стверджував також, що аналогічні перевірки буде проведено на ринках нафтопродуктів і продовольства. Ранше АМК, вивчивши ринки соціально важливих товарів, зокрема хліба і хлібобулочних виробів, підтвердив зростання цін на цьому ринку в середньому на 3,5% і рекомендував суб’єктам господарювання утриматися від необґрунтованого підвищення цін. Стурбувала АМК також ситуація на ринку водопостачання і контролю за споживанням води. Національній комісії, яка здійснює регулювання в сфері електроенергетики та комунальних послуг, рекомендовано провести додаткову перевірку лічильників води.