Кордон чекає реформ
Змінити підходи до митних правил депутати можуть до кінця весняної сесії
Глава держави Віктор Янукович доручив уряду впродовж місяця розробити програму реформування митної служби. Таким завданням гарант, можна сказати, влучив у десятку, адже останнім часом тема роботи кордону викликає багато нарікань з боку бізнесу. Варто лише пригадати заяви одеських митних брокерів з приводу збільшення тиску на них з боку робітників кордону при розмитненні вантажів у портах. Була низка справ з боку Генпрокуратури, яка виявила на Львівській митниці порушення. При цьому реакція головного відомства на всі ці факти — звільнення порушників. Напевне, саме ці дії не задовольнили главу держави і суспільство, яке жадає на позитивні зміни. І тепер на порядку денному постало не менш важливе питання: як правильно реформувати митницю.
За словами віце-прем’єр-міністра України Сергія Тігіпка, найбільш чутливим ударом для економіки сьогодні є «сірий імпорт» і відсутність чіткої регламентації митних процедур. «Нинішня непрозора система ставить підприємця в абсолютно непевні умови. Коли він везе контейнер і не знає, за якою ціною він буде розмитнений. Це не бізнес», — вважає Тігіпко. Аби цього уникнути, на думку Тігіпка, необхідно максимально спростити митні процедури, визначити чітку процедуру митної вартості й запровадити відповідальність за порушення з боку митників.
Непокоїть підприємницьку громадськість і питання щодо завищення інвойсних цін на кордоні, які є відправною точкою для визначення суми відрахування податків до бюджету.
Всі ці проблеми, на думку експертів, багато в чому допоможе вирішити Митний кодекс. Якщо, звісно, його випишуть, як слід, а не так, як Податковий кодекс.
Передбачається, що кодекс сприятиме подачі документів у електронному вигляді, створенню можливостей для обміну інформацією між митними органами різних країн, впровадженню системи уповноважених митних операторів і створенню «єдиного вікна» задля проведення всіх процедур, пов’язаних з митним оформленням. Все це, впевнені розробники документа, допомагатиме усуненню корупції на митниці та зменшенню кількості «сірого імпорту».
А впровадження системи уповноважених митних операторів дозволить компаніям, які тривалий час працюють в системі зовнішньоекономічних відносин, здійснювати митне оформлення з мінімальною участю митниці.
Забезпечення ж безперебійної роботи «єдиного вікна» дозволить скоротити до мінімуму контакт з чиновником і, отже, мінімізувати корупційну складову.
За словами голови парламентського комітету з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики Віталія Хомутинніка, комітет приступив до активної роботи над проектом нової редакції Митного кодексу з тим, аби до кінця весняної сесії парламенту за нього проголосували депутати.
«Нова редакція Митного кодексу вже погоджена на 70%, і по спірних питаннях, що залишилися, ми вже найближчим часом вийдемо на загальну позицію з підприємцями», — вважає директор Департаменту митних інформаційних технологій і митної статистики Державної митної служби України Павло Пашко. На його думку, пріоритетом в реформуванні має стати спрощення митного оформлення, що неможливо зробити без впровадження повноцінної електронної митниці. «Ми зацікавлені в швидкому переході на безпаперове оформлення імпортно-експортних вантажів. Це дозволить зменшити корупцію і прискорити оформлення товарів», — деталізував він.
В Україні поки що не вдалося запровадити цю систему, говорить екс-голова Держкомпідприємництва Олександра Кужель, оскільки від цього сторонилася держава і виникали різні корупційні схеми, коли різні органи вводили у себе різні електронні ключі для подачі таких документів. Поява ж електронної митниці, вважає вона, позитивно відіб’ється на роботі бізнесу, і про це свідчить досвід інших країн, наприклад, Португалії. «Без введення електронної митниці неможливий й інший елемент новацій — обмін інформацією», — підсумовує вона.
Також електронний кордон, на думку економіста Віктора Лисицького, допоможе впровадити ще один механізм для прозорої роботи вартових кордону з бізнесом — індикативні ціни. Ці ціни, розповідає «Дню» Лисицький, знімуть питання щодо заниження або завищення вартості продукції, що ввозиться або вивозиться з країни. Відповідно відпадуть і спори між митниками і підприємцями щодо правильності суми, нарахованої до сплати в держказну, податків і зборів при перетині кордону.
Всі кроки, спрямовані на реформування митниці, бізнес схвалює, але зі свого боку просить, аби нові правила писалися з врахуванням їхньої позиції. Так, генеральний директор Rokada Group, представник робочої групи при Кабінеті Міністрів України з розробки Митного кодексу Андрій Богомолов вважає, що реформу треба писати спільно, оскільки митні органи нездатні реформувати самі себе.
Підтримав його і директор контейнерного терміналу ТІС (порт Південний) Андрій Кузьменко. За його словами, чиновники далеко не завжди мають уявлення про те, як функціонують порти, і тому частина їхніх пропозицій, наприклад, про використання технологічного транспорту для перевезення контейнерів усередині порту або про складування в різних частинах порту оформлених і неоформлених контейнерів, неможливо реалізувати через технологічні складнощі. «Якщо ці норми будуть прийняті, то вартість завантаження і розвантаження контейнера в порту зросте на 200—300 доларів, а це не потрібно ні імпортерам, ні портовикам», — деталізував він.
Готовність допомогти модернізувати кордон українським властям вже висловив заступник директора Митного центру інформаційних систем Литовської митниці Вітяніс Алішаускас. Він запропонував використовувати європейський досвід впровадження електронної митниці й запевнив, що ЄС готовий надати Україні необхідну технічну допомогу.