Менше будівництва — більше «латання»
«Укравтодор» планує зосередитися на поточному ремонті автошляхів
«Укравтодор» планує зосередитися на поточному ремонті автошляхів, зачекавши з будівництвом нових об’єктів. Як констатують у відомстві, лише такий підхід дозволить врятувати більшість українських доріг, котрі не знали ремонту по 30—40 років.
«Ми вимушені будемо піти на, можливо, й непопулярні рішення: відмовитися від масштабного будівництва, від величезних нових об’єктів, — говорить голова «Укравтодору» Євген Прусенко. — Треба терміново вжити заходів по збереженню доріг. Якщо ми цього не зробимо, є небезпека втратити взагалі всю мережу... Навантаження на дороги суттєво змінилися — вони виросли вдвічі. А якщо навантаження збільшується вдвічі, то інтенсивність руйнувань — у 16 разів. Тому невипадково, що дороги інтенсивно руйнуються».
Позасипати ями на дорогах загальнодержавного значення фахівці «Укравтодору» обіцяють до кінця травня. Місяцем пізніше ямковий ремонт мають закінчити на дорогах місцевого значення. Над цим щодня працюють більше 500 бригад.
Разом з тим уже заплановані до будівництва автошляхи таки побудують, заспокоює Прусенко. Зокрема магістраль через Дніпро в Запоріжжі. Ще кілька автодоріг, у тому числі ділянку траси Київ-Одеса від Києва до Білої Церкви відремонтують за кошти міжнародних фінансових організацій. А от для будівництва великої кільцевої дороги навколо Києва та низки інших об’єктів шукатимуть приватних інвесторів.
Для ремонту ж державних доріг гроші, скоріше за все, шукатимуть з традиційних джерел. Як вважають в «Укравтодорі», Україні не завадило б підняти акциз на пальне. І як мінімум удвічі — з 48 до 96 євро за тонну дизельного пального і зі 198 до 400 євро за тонну бензину. Натомість літр пального при цьому, за словами Прусенка, мав би подорожчати лише на 10—15 копійок. Інакше, як виправдовуються у відомстві, грошей на ремонт доріг не назбирати.
«Витрати на дороги на 1 км у нас довгий час — більше 10 років — у 2—2,5 разу менші, ніж, наприклад, у Білорусі. І до трьох разів менші, ніж у Росії, — каже Прусенко. — Це призводить до того, що стан доріг незадовільний».
Щоб привести дороги у задовільний стан, Україні протягом 10 років необхідно вкладати в них по 40—50 мільярдів гривень щорічно, підрахували укравтодорівці. Тоді як у бюджеті на поточний рік передбачено лише 16,900 мільярда гривень.
КОМЕНТАР
Євген ЧЕРВОНЕНКО, екс-міністр транспорту та зв’язку України:
— Те, що «Укравтодор» планує вдвічі підвищити акциз — це безглузда ідея. У нас і так одне з найдорожчих палив. Водночас, тимчасова відмова від будівництва доріг на користь ремонту — це безперечно потрібний крок, бо нинішній стан доріг катастрофічний. Там великі гроші і, безперечно, потрібно, щоб був жорстокий контроль щодо витрат, щоб це дійсно був ремонт, а не чергове освоювання грошей.
Потрібно чітко визначити норму витрати коштів: скільки вкрадуть, а скільки реально пустять на будівництво. Рішення щодо контролю за освоєнням коштів потрібно прийняти на рівні Ради національної безпеки, чи Кабміну, усвідомивши, що дороги — це кровоносна система країни. Світова практика і я, маючи відношення до логістики (є президентом однієї з найбільших в Україні групи компаній з вантажних автоперевезень «Орлан Транс». — Авт.), розуміємо, що все більше вантажні перевезення переходять із залізничного транспорту на автомобільний. Бо це і краще збереження вантажу, і забезпечення доставки від дверей до дверей, і швидкість.
Я вважаю, що нові дороги потрібно будувати за стратегічні кредити під держгарантії. І бажано, щоб Світовий банк, чи Європейський банк реконструкції та розвитку прискіпливо контролювали усі витрати. Також, я думаю, потрібно брати пов’язані кредити. Нехай це будують іноземні компанії, навіть, у збиток вітчизняній робочій силі, але вони не вкрадуть, і з них можна буде потім спитати за якість. Дорога від Чопа до Львова, яку будували іноземці, простояла принаймні п’ять років.
Кращі дороги повністю змінять логіку країни. Це і економія на людях, і на рішеннях. Легкові машини зможуть швидше пересуватися країною, отже українці стануть мобільнішими. Ми станемо частиною Європи, бо зараз до нас не хочуть їхати, через якість доріг і хабарі. Нові дороги можуть стати поштовхом до національної ідеї зі зміни країни.
Віталій СЕЛИК, «День»