Мінус 25%
Експерти: Потрійне збільшення плати за землю, за умов хронічного вимивання обігових коштів аграріїв, остаточно «доб’є» частину сільгоспвиробників![](/sites/default/files/main/articles/23012013/gr_3_ua_new.jpg)
Оподаткування землі пропонують переглянути. Нові підходи містяться в двох документах, розроблених і презентованих на розсуд громадськості Міністерством фінансів України.
У першому законопроекті «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо справляння плати за землю)» пропонується з 1 січня 2014 року втричі збільшити ставки плати за землю. Нагадаємо, що сьогодні ставка податку для ріллі, угідь та пасовищ становить 0,1% від нормативної грошової оцінки за 1 га. До ділянок сільгоспугідь із багаторічними насадженнями пропонується застосовувати ставку 0,09% замість 0,03%. За цією ж ставкою стягуватиметься і податок з користувачів лісових земель, які зараз перераховують лише плату за спеціальне використання лісових ресурсів. Крім того, запропоновано підняти ставку на всі інші категорії земель з 1% до 3% від суми нормативної оцінки ділянки несільськогосподарського призначення. Розмір орендної плати за землі не може бути менше розміру земельного податку. Всі ці зміни, за розрахунками Мінфіну, збільшать доходи місцевих бюджетів. Паралельно Мінфін пропонує позбавити пільг зі сплати земельного податку, що повинні діяти до 2015—2016 років, космічну, судно-, літакобудівну галузь, а також суб’єкти кінематографії.
«За земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних осіб, призначені для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель i споруд, індивідуального дачного будівництва, ведення садівництва, площа яких за кожним видом використання перевищує трьохкратні розміри граничних норм, визначених статтею 121 Земельного кодексу України, пропонується справляти земельний податок із застосуванням коефіцієнту 15», — говориться в другому законопроекті «Про внесення змін до Податкового кодексу щодо оподаткування багатства і предметів розкоші». Як зазначено в ньому, мова йде про стягування податку з фізосіб-власників земельних ділянок, які розташовані у межах однієї адміністративно-територіальної одиниці, під будівництво та обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд, площі яких перевищують для села 0,75 га, селищ — 0, 45 га, міст — 0,3 га; для індивідуального дачного будівництва — 0,3 га; для заняття садівництвом, у випадку розміщення хоча б на одній ділянці об’єкта оподаткування, — 0,36 га. Якщо депутати ухвалять ці зміни, то вони набудуть чинності на наступний день після публікації його в офіційній пресі.
«Середній розмір паю в руках українського селянина — 4 га. За середньою поточною нормативною оцінкою землі в 20 тисяч гривень 0,1% її вартості становить 20 гривень за 1 га. Відповідно за рік за такий пай доводиться платити 80 гривень. Якщо плату з податку підвищать утричі, то за пай доведеться віддавати 240 гривень. Сподіватися, що в такому випадку будуть великі надходження до бюджету не варто, як і на те, що таке підвищення істотно вдарить по кишені аграріїв. Швидше за все, цей платіж прямо чи опосередковано перейде до земельних орендарів», — висловлює «Дню» свою точку зору на запропоновані зміни в оподаткування землі експерт з аграрних питань Андрій Товстопят.
Загалом уряд знову «вмонтовує» в податкове законодавство плутанину, яка призведе до сповільнення економічного зростання, нагнітання соціальної напруги замість збільшення надходжень в бюджет, бо адміністрування цих податків потягне значні витрати. Так оцінює запропоновані Мінфіном зміни адвокат, старший партнер адвокатської компанії «Кравець та Партнери» Ростислав Кравець. На його думку, потрійне збільшення плати за землю за умов хронічного вимивання обігових коштів в аграріїв, остаточно доб’є частину сільгоспвиробників. А зміни в контексті закону про багатство призведуть до розподілу «понаднормових» ділянок на менші (тож платити в бюджет все одно ніхто не буде), а в деяких випадках люди просто відмовлятимуться від земельних ділянок, площі яких перевищуватимуть дозволені Земельним кодексом ліміти.
Голова Спілки сільськогосподарських кооперативів України Іван Томич наголошує, що податкова політика повинна стимулювати розвиток виробництва і створення нових робочих місць. Підняття втричі земельного податку, на його думку, не є реальним економічним стимулом. Хіба що за однієї умови, уточнює він, якби відмінили всі інші податки і збори (в тому числі й відрахувань до соціальних та пенсійного фонду). «Ми пропонували для господарств, які управляють до 500 га земель, збільшити земельний податок, але зробити його єдиним», — розповідає «Дню» Томич. Утім, пропозиція залишилася без відповіді. За умов недоступних кредитних ресурсів та подорожчання мінеральних добрив, техніки, запчастини, насіння, потрійне підвищення земельного податку може призвести до зникнення на кінець року, як мінімум 20—25% дрібних сільськогосподарських підприємств, підсумував голова Спілки сільськогосподарських кооперативів України.