Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

На чому літатиме Україна завтра?

28 серпня, 00:00

Згідно з даними Міжнародної ради аеропортів 1996 року майже 2,5 мільярдів чоловік скористалися послугами авіакомпаній світу. Які літаки обирають жителі нашої планети?

Звичайно "Боїнги", "Аербаси", "МакДугласи", канадські АТР та російські - ІЛи. А що ж Україна? На даний момент наша держава може протиставити лише АНи, два з яких - АН-24 і АН-26 - застарілої конструкції. Новий АН-180 (на 52 пасажири) Україні доведеться чекати ще принаймні рік. Зате Україна відзначилася у сфері розробок вантажних літаків. Як відомо, одна з моделей антонівського АНТК - "Руслан" свого часу став "російським підданим".

За інформацією, яка вже просочилася в пресу, така участь може чекати і на АН-70. Планується, що він вироблятиметься не на українських підприємствах, а на російських. І саме до Росії, а не до України звертаються закордонні компанії, щоб вчасно замовити вантажний літак 21 століття.

Чий літак кращий?

Нині лише дві компанії - "Боїнг" та "Аербас Індастри" можуть виробляти сучасні машини, які за багатьма параметрами задовольняють споживачів, тобто авіафірми. За даними "Боїнга", 64% світового ринку авіаційної цивільної техніки належить їй. За підрахунками Європейського консорціуму, його частка у світовому виробництві становить 42%. На думку експертів, "Боїнг" має відчутну перевагу над конкурентами в складанні середньомагістральних літаків. Щодо далекомагістральних, то лідером тут є "Аербас", якому вдалося створити сучасні лайнери. В "Аербасах 330/340" встановлено широкі крісла. В економічному класі можна збільшити кількість місць, а також створити купе ("sleep class"). У салоні європейських машин - об'ємні багажні відсіки. Принципової різниці в технічному та вартісному відношенні між літаками, які складаються на підприємствах "Боїнга" та "Аербаса", немає, обидві ці найбільші у світі літакобудівні компанії використовують двигуни трьох постачальників - "General Eloctric", "Pzatt and withey", "Rols-Royce".

Родині аербасів А-319/320/321 відповідають B-737/757 і "МакДугласи" 80/90. А-300/310/330 з двома проходами - конкуренти B-767/777. Далекомагістральний А-340 веде боротьбу за замовників з B-747-400.

Кожного року американський журнал "Air finance" за інформацією світових виробників, авіаексплуатантів складає рейтинг найкращих літаків у світі.

Рейтинги популярності літаків серед авіакомпаній світу і серед інвесторів:

1. "Боїнг 737-300" 2 9. "Боїнг 747-400" 14
2. "Боїнг 737-400" 2 10. МД-80 12
3. "Боїнг 757-200C" 3 11. А-320-200 4
4. "Боїнг 757-200" 3 12. АТР-72 -
5. "Боїнг 737-500" 9 13. Боїнг 767-300 1
6. "Боїнг 767-300ER" 1 14. А-340-200 -
7. "Боїнг 777-200" 5 15. 330-200 -
8. "Боїнг 767-300" 1

Як бачимо з таблиці, літаки, у виробництво яких вкладаються значні інвестиції, користуються і великим споживацьким попитом у світових авіакомпаній.

Важкий вибір

Необхідно підкреслити, що після розпаду Союзу одна з найбільших вітчизняних компаній "Авіалінії України" мала у своєму розпорядженні до 200 літаків. За цим показником вона в середині 90-х років могла б розраховувати на чільне місце у світовому рейтингу, але за якісними характеристиками літаків національний перевізник поступається багатьом і багатьом компаніям планети.

На міжнародних та внутрішніх маршрутах "АУ" використовує два ІЛи-62, які були куплені в Польщі, а також АН-24, ЯК-42, ТУ-134, ТУ-154. На жаль, значна частина цих літаків уже у вересні поточного року вичерпає свій ресурс, а коштів на модернізацію і ремонт двигунів "Авіалінії України" не мають. На чому виконувати вигідні рейси на Стамбул, Пекін, Туніс та інші напрямки? Україна не має можливості придбати літаки в Росії, тому що там вони продаються лише за готівку, та й вартість ІЛів-86/96 занадто висока для цього класу машин.

Тому Україні залишається зробити ставку на західних виробників. Прикро, що наша держава надто довго вирішувала, на якому лайнері зупинитися: на "Боїнгу" чи "Аербасі". І втратила принаймні рік. Якби 1996 р. рішення з цього питання було ухвалено, то літаки можна було б отримати вже наприкінці 1997 року. Міжнародний тендерний комітет, якому уряд доручив вирішити питання щодо придбання літаків, прийняв Соломоново рішення у травні цього року: купити два далекомагістральні - "Боїнг 767-200Е" і три А-320 для здійснення польотів до Європи та Азії.

У серпні вже підписано угоду про отримання Україною 1998-1999 роками двох "Боїнгів 767-300Е", а не 767-200Е, як це планувалось раніше. Таким чином американці пішли назустріч українській стороні й поставлять лайнери, розроблені в середині 80-х років. Вони користуються підвищеним попитом серед авіакомпаній світу і займають високе місце у світовому рейтингу (до речі, Б-767-200ER, за даними американського журналу "Air finance", не входить навіть до чільної п'ятірки і "Боїнг" отримує 3-4 замовлення на складання цієї машини щорічно. Б-767-300 ER - це двохдвигуний літак. Середня швидкість польоту 865 км/год. Піднімається на висоту 13130 метрів, протяжність польоту 11300 кілометрів. Може взяти на борт 218 пасажирів. У випадку використання літака на інтенсивних маршрутах його можна перекомпонувати і збільшити пасажировмісність до 300 місць.

Б-767-300 ER має на 40% більшу вантажопідйомність, ніж 767-200. Фахівці відзначають, що запропонований Україні літак має одну ваду - він не такий комфортабельний для трансатлантичних польотів, як Б-777, який має шалений попит із боку авіакомпаній. У черзі на його отримання необхідно стояти кілька років. Зараз на заводі в Сіетлі складається самий довгий літак у світі - Б-777-300, який наступного року поповнить парк компанії "Катей Пасіфік Еруейз" з Гонконга. Україна поки що може тільки мріяти про літак 21 століття.

Рішення тендерного комітету про доцільність використання на далекомагістральних маршрутах Б-767 можна визнати правильним, оскільки Україні невигідно брати в операційний лізинг запропонований європейцями А-310. Це пов'язано з тим, що він при пасажировмісності 200 чоловік може взяти на борт усього 80-100 чоловік, оскільки для здійснення польоту на Нью-Йорк (без зупинки в Шенноні) треба брати додаткову кількість палива.

Щодо придбання Україною літаків А-320, то думки фахівців різняться. Для України краще було б купити Б-737-400/500 для використання на середньомагістральних маршрутах, а на трансатлантичні польоти - А-330-200 - сучасну модель із родини А-330-340. Прийняте тендерним комітетом рішення було не лише суто технічним, але й політичним: задовольнити інтереси двох зарубіжних авіагігантів, а також зберегти добрі відносини як із США, так і з Європою.

Схема фінансування контракту між "АУ" та "Боїнгом" і "Аербас Індастрі" не буде кардинально переглянута. Як і планувалося раніше, 85% суми буде внесено західними партнерами, а 15% - отримані від західних комерційних банків. Отже протягом певного часу левова частка заробленого спільними підприємствами прибутку перераховуватиметься до США та Європи, зате Україна в такий спосіб може зберегти за собою вигідні трансатлантичні рейси (зараз "АУ" контролює лише 8% польотів на США).

Невдовзі Україну чекає ще один міжнародний тендер. Необхідно вибрати двигуни для літаків. Найкращі шанси має "Pratt and Witney" - компанія, яка вже працює не один рік на українському ринку.

Якщо "АУ" лише планує отримати нові літаки 1998 року, то дві інші провідні компанії України "Міжнародні авіалінії України" (МАУ) та "Аеросвіт" вже використовують "Боїнги" на маршрутах до Європи, Ізраїлю, Кіпру, Греції та інших держав. "МАУ" експлуатує по лізингу три Б-737-200 і має намір придбати ще один. Компанія "Аеросвіт" - єдина в Україні, яка в травні 1997 року придбала за власні кошти "Боїнг-737". Це дозволить "Аеросвіту" відкрити нові маршрути (у липні започатковано новий вечірній рейс на Москву) і підвищити прибутковість компанії.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати