Перейти до основного вмісту

На виході з депресії

19 березня, 00:00

Найбільша страхова компанія країни навчилася працювати прибутково.

Трохи більш як рік тому пряма спадкоємиця радянського Держстраху компанія «Оранта» відчула, що називається, друге дихання внаслідок планової емісії акцій.

Нагадаємо, що, починаючи з 1991 року, компанія послідовно втрачала свої позиції на ринку страхових послуг. Причина банальна: не було коштів на розвиток бізнесу. Без збільшення статутного капіталу не можна було збільшити обсяги страхування, від чого прямо залежать прибутки. Виходило замкнене коло. Прибутку немає — немає коштів, аби збільшити статутний капітал. Немає статутного капіталу — немає й прибутку. Ситуацію могли б врятувати інвестиції, однак Фонд держмайна, який тоді володів контрольним пакетом акцій підприємства, був не в тому становищі, щоб вкладати гроші в державні підприємства. Навпаки, на «Оранту» «повісили» ще й заборгованість різних міністерств і відомств із обов’язкового державного страхування.

Звичайна доля неприбуткових державних підприємств — продаж за символічну ціну інвестору, який бере на себе зобов’язання «підняти» компанію. Наприкінці 90-х розглядалися різні варіанти приватизації «Оранти». Однак з подачі Олександра Морозова, який був тоді радником прем’єр-міністра Віктора Ющенка, пішли іншим шляхом. 2000 року уряд постановив провести додаткову емісію акцій підприємства без продажу державної частини. У результаті «Оранта» отримала б 13 мільйонів гривень інвестицій. Причому передбачалося, що через деякий час, можливо, знадобиться нова емісія для збільшення статутного капіталу компанії вдвічі.

У лютому 2004 року така емісія була проведена. Вона стала вирішальною в долі «Оранти». Новий інвестор вклав у компанію 22 мільйони гривень, а також залучив 40-мільйонний кредит на пільгових умовах. Такий «старт» дозволив «розвернутися» на ринку. Були погашені борги, у представництвi куплена нова техніка, компанія відновила свою колись втрачену присутність у південно- східних областях України. За рік в «Оранти» відкрилося 3,5 тисячі нових робочих місць. І за цей короткий час «Оранта» перетворювалася з депресивного на прибуткове підприємство. Можна говорити, що найбільший український страхувальник, що працює з пересічними громадянами, встояв. Причому це має значення не тільки для самої компанії. Адже в іншому разі український страховий ринок міг повністю перейти під контроль іноземних компаній.

Тим часом питання, кому належатиме страховий бізнес в Україні, аж ніяк не вирішене. Усі страхові компанії працюють за однією схемою: страхові внески вкладаються в банк, і вже з них компанія виплачує свої страхові зобов’язання. У цій схемі між вітчизняною та іноземною компанією є принципова різниця. Остання ніколи не вкладатиме гроші в український банк. Тільки в іноземний. Національний капітал, таким чином, вивозиться за кордон.

Загальний обсяг страхового ринку України становить 15 — 18 мільярдів гривень. Причому ця сума найближчим часом значно збільшиться. З 1 січня 2005 року набрав чинності закон про обов’язкове страхування автотранспорту, так звана «автогражданка». Де будуть «крутитися» страхові внески — залежить від власників страхових компаній. У цьому сенсі вітчизняний інвестор привабливіший за іноземного, оскільки успіх національного «виробника» страхових послуг автоматично зміцнює українську банківську систему. Оздоровлення «Оранти» стало одним з кроків у цьому напрямку.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати