На виході з депресії
Найбільша страхова компанія країни навчилася працювати прибутково.
Трохи більш як рік тому пряма спадкоємиця радянського Держстраху компанія «Оранта» відчула, що називається, друге дихання внаслідок планової емісії акцій.
Нагадаємо, що, починаючи з 1991 року, компанія послідовно втрачала свої позиції на ринку страхових послуг. Причина банальна: не було коштів на розвиток бізнесу. Без збільшення статутного капіталу не можна було збільшити обсяги страхування, від чого прямо залежать прибутки. Виходило замкнене коло. Прибутку немає — немає коштів, аби збільшити статутний капітал. Немає статутного капіталу — немає й прибутку. Ситуацію могли б врятувати інвестиції, однак Фонд держмайна, який тоді володів контрольним пакетом акцій підприємства, був не в тому становищі, щоб вкладати гроші в державні підприємства. Навпаки, на «Оранту» «повісили» ще й заборгованість різних міністерств і відомств із обов’язкового державного страхування.
Звичайна доля неприбуткових державних підприємств — продаж за символічну ціну інвестору, який бере на себе зобов’язання «підняти» компанію. Наприкінці 90-х розглядалися різні варіанти приватизації «Оранти». Однак з подачі Олександра Морозова, який був тоді радником прем’єр-міністра Віктора Ющенка, пішли іншим шляхом. 2000 року уряд постановив провести додаткову емісію акцій підприємства без продажу державної частини. У результаті «Оранта» отримала б 13 мільйонів гривень інвестицій. Причому передбачалося, що через деякий час, можливо, знадобиться нова емісія для збільшення статутного капіталу компанії вдвічі.
У лютому 2004 року така емісія була проведена. Вона стала вирішальною в долі «Оранти». Новий інвестор вклав у компанію 22 мільйони гривень, а також залучив 40-мільйонний кредит на пільгових умовах. Такий «старт» дозволив «розвернутися» на ринку. Були погашені борги, у представництвi куплена нова техніка, компанія відновила свою колись втрачену присутність у південно- східних областях України. За рік в «Оранти» відкрилося 3,5 тисячі нових робочих місць. І за цей короткий час «Оранта» перетворювалася з депресивного на прибуткове підприємство. Можна говорити, що найбільший український страхувальник, що працює з пересічними громадянами, встояв. Причому це має значення не тільки для самої компанії. Адже в іншому разі український страховий ринок міг повністю перейти під контроль іноземних компаній.
Тим часом питання, кому належатиме страховий бізнес в Україні, аж ніяк не вирішене. Усі страхові компанії працюють за однією схемою: страхові внески вкладаються в банк, і вже з них компанія виплачує свої страхові зобов’язання. У цій схемі між вітчизняною та іноземною компанією є принципова різниця. Остання ніколи не вкладатиме гроші в український банк. Тільки в іноземний. Національний капітал, таким чином, вивозиться за кордон.
Загальний обсяг страхового ринку України становить 15 — 18 мільярдів гривень. Причому ця сума найближчим часом значно збільшиться. З 1 січня 2005 року набрав чинності закон про обов’язкове страхування автотранспорту, так звана «автогражданка». Де будуть «крутитися» страхові внески — залежить від власників страхових компаній. У цьому сенсі вітчизняний інвестор привабливіший за іноземного, оскільки успіх національного «виробника» страхових послуг автоматично зміцнює українську банківську систему. Оздоровлення «Оранти» стало одним з кроків у цьому напрямку.