Одеса — Броди: це вигідно
![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20051027/4197-5-2.jpg)
Казахстан виступає за те, щоб нафтопровід працював у прямому напрямі.
Після 15 листопада Рада національної безпеки й оборони за участю Президента країни збирається обговорити питання енергетичної безпеки. Серед них важливе місце посідає й тема диверсифікації поставок енергоносіїв в Україну, яка, на жаль, вже багато років що не виходить iз стадії обговорень.
Але цього разу, можливо, вдасться її зрушити з місця. Як відомо, Україна має в своєму розпорядженні нафтопровід Одеса — Броди, що працює, щоправда, в реверсному напрямі й тому не сприяє поставкам у країну альтернативних російським енергоносіїв. Тепер ситуація може змінитися, оскільки відкрилася можливість постачати цим нафтопроводом в Європу каспійську нафту, що видобувається в Казахстані. Ця країна готова конкурувати з російськими нафтовими компаніями за український нафтопровід Одеса — Броди, що є ланкою Євроазійського нафтотранспортного коридору.
Директор національної нафто газової компанії «КазМунайГаз» Каїргельді Кабилдін сказав в інтерв’ю казахському тижневику «Панорама»: «Це новий ринок, давайте конкурувати, чия нафта туди піде — російська чи каспійська. Це нормальна конкуренція: хто вище дасть ціну та якість, той і виграє». Рік роботи нафтопроводу в реверсному напрямі показав неефективність цього маршруту, оскільки з моменту початку його експлуатації було пуття. Йдеться не про витіснення з Одеса — Броди російської нафти, а про додаткові обсяги вуглеводнів, які здатний постачати Казахстан та які, на його думку, «безперечно, потрібні європейському ринку». Кабилдін також зазначив, що в Північному морі наразі скорочується нафтовидобуток, і дефіцит необхідно чимось покривати. За його словами, нафтопровід Одеса — Броди допоможе уникнути транспортування певних обсягів нафти через і без того завантажену турецьку протоку Босфор, а з урахуванням певних транспортних витрат може конкурувати з морськими перевезеннями, здійснюваними з Чорного моря в Північне і Балтійське. За даний проект, за словами Кабилдіна, говорить можливість збереження якості каспійської нафти при транспортуванні, тоді як у російської компанії «Транснефть» відсутній банк якості нафти. Важливим фактором, на думку фахівця, є також підтримка українського проекту з боку Європейського союзу. Щоправда, з другого боку Кабилдін вважає його «надто політизованим».
Кабилдін констатував, що сьогодні Казахстан виступає в ролі спостерігача за розвитком даного проекту, як складової частини ЕАНТК. Однак він прогнозує: «Після цього ми підемо й скажемо компаніям, що це вигідно».