Попит на тепличну продукцію зростає
Завадити успішному розвиткові галузі може низька енергоефективність більшості вітчизняних господарствЗагальна площа під теплицями в поточному році може зрости на 10%, до понад 3,400 тисячі гектарів, прогнозують експерти та учасники ринку. За їхніми словами, в країні все ще триває тенденція розвитку нових тепличних господарств, завдяки чому аграрії за п’ять років «накрили склом» понад 600 гектарів. Це при тому, що капіталовкладення в один гектар сучасної теплиці, за словами фахівців, коливаються від 1,5 до 4 мільйонів доларів.
«Попит на тепличну продукцію зростає. Даний ринок є ще абсолютно не заповнений. Споживач стає все більш вибагливим. Зростає рівень його споживчої культури, його вимог до продукції. Ми вже звикли, що томати та огірки споживаємо впродовж усього року. Відповідно попит буде зростати й надалі. А за попитом не відставатиме й пропозиція. Тобто я в цій галузі вбачаю величезний потенціал для розвитку, для розширення площ під теплицями», — говорить виконавчий директор Українського клубу аграрного бізнесу Олександр Вержиховський.
Утім, на заваді такому успішному розвитку галузі може стати низька енергоефективність більшості вітчизняних тепличних господарств. Як констатують у профільній асоціації, понад 80% діючих теплиць в Україні використовують для опалення в рази більше природного газу, ніж їхні сучасні аналоги. На один кілограм продукції в них витрачається понад 5,5 кубометра газу. Базова модернізація цих теплиць дозволяє знизити споживання «блакитного палива» до 1,2 кубометра. Тоді як у новозбудованих цей показник знизили аж до 0,4 кубометра!
«Якщо не буде різкого зменшення ціни на газ, багато теплиць, особливо старих, антрацитових, які були збудовані в 1970—1985 роках, не виживе. Тому що вони витрачають стільки газу!» — бідкається почесний президент Асоціації «Теплиці України» Володимир Чернишенко.
Разом із тим, у Мінагропроді до 2020 року планують побудувати в Україні понад 450 гектарів нових промислових тепличних комплексів. Зазначимо, у минулому році в експлуатацію ввели 26 гектарів нових теплиць.
Тим часом, як зазначають в Міністерстві, поступово зростає продаж продукції вітчизняних тепличників у супермаркетах. На сьогодні в них продається понад 17% продукції. Утім, лідерство все одно ще за ринками — понад 60% продукції.