«Порто-франко» в Одесі – «трюк»
Експерти пояснили, чому проти того «економічного дива», яке пропонує владаРік тому, в березні 2015 року, прем’єр-міністр Арсеній Яценюк заявив, що не вважає за доцільне створення вільних економічних зон. «Ключовий принцип — для всіх вільні, чесні й прозорі умови», — сказав прем’єр. Чи отримав сьогодні наш бізнес такі умови, це велике питання, але, за словами Яценюка, історія із ВЕЗ «вже у нас була, і всі ці вільні економічні зони перетворилися на анклав корупції... Це не надало поштовху для розвитку економіки». А що ж тоді штовхало економіку? Скажімо, у 2003 і 2004 роках зростання реального ВВП України становило відповідно 9,6% і 12,3%, тоді як після ліквідації ВЕЗ (це було зроблено під прапором боротьби з корупцією) 2005 року зростання ВВП сповільнилося до 2,7%. Чи можна припустити, що саме ВЕЗ стали точками зростання економіки, а їх ліквідація — гальмом?
Пошук точок зростання триває й сьогодні. Два тижні тому Верховна Рада ухвалила в першому читанні законопроект, що передбачає спрощення реєстрації технологічних парків та інноваційних проектів, які вони розробляють. «Я хочу нагадати, що на початку двотисячних років, — сказав заступник міністра освіти і науки Максим Стріха, — українські технопарки (вони створювалися практично в одному законодавчому пакеті з ВЕЗ і навіть входили до їх списку. — Авт.) реалізували більш як 120 інноваційних проектів. У результаті було створено 3,5 тисяч робочих місць, виготовлено на 13 мільярдів гривень інноваційної продукції і до бюджету надійшло більш ніж один мільярд гривень у тодішніх цінах». Водночас, за останніх 5 років, за словами заступника міністра, не було зареєстровано жодного нового інноваційного проекту, оскільки було внесено зміни до законодавства.
Стріха також зазначив, що документ не встановлює жодних додаткових пільг. А голова комітету з питань промислової політики і підприємництва Віктор Галасюк під час обговорення заявив, що законопроект полегшить взаємодію наукової сфери з промисловістю і додав: «На жаль, він не встановлює жодних податкових чи інших пільг для таких технологічних парків». Голова комітету також повідомив, що законопроект вилучає технопарки зі списку вільних економічних зон.
Тим часом, попри різко негативний щодо ВЕЗ меседж прем’єра, в Україні не перевелися люди, які вважають, що такі утворення все ж мають право на життя, ба більше, були б надзвичайно корисними для української економіки в нинішній кризовий період. Як повідомляв «Перший діловий» телеканал, українські регіони прагнуть до більшої економічної свободи. За кілька останніх місяців, за словами провідної програми «Акцент», відповідні ініціативи озвучували одесити, харків’яни, мешканці Закарпаття, Дніпропетровської та Запорізької областей, а деякі з відповідних законопроектів вже у Верховній Раді.
Андрiй НОВАК: Все залежатиме від того, як буде побудовано політику ВЕЗ і чи відповідатиме вона певній стратегії. Наприклад, щодо ВЕЗ порто-франко в Одесі, то я «за», але лише в тому разі, якщо це стратегія. Особливо в контексті того, щоб Україна повноцінно повернулася на так званий Новий шовковий шлях. А якщо це просто спроба уникнути оподаткування, то я проти
Голова Комітету економістів України Андрій Новак вважає, що вільні економічні зони, які працювали в Україні раніше, насправді були вільними економічними дірами, а пільгові податкові режими диктувалися, як правило, інтересами лобістів конкретних підприємств чи бізнесменів. На його думку, це не був повноцінний механізм вільних економічних зон. «Надалі, — каже Новак, — все залежатиме від того, як буде побудовано політику ВЕЗ і чи відповідатиме вона певній стратегії. Наприклад, щодо ВЕЗ порто-франко в Одесі, то я «за», але лише в тому разі, якщо це стратегія. Особливо в контексті того, щоб Україна повноцінно повернулася на так званий Новий шовковий шлях. А якщо це просто спроба уникнути оподаткування, то я проти».
«Порто-франко — це бренд вільної економічної зони в Одесі, на якому наше місто й піднялося свого часу, — пояснював журналістам наприкінці минулого тижня громадський діяч, адвокат Олексій Цвєтков. — Ми не домагаємося того, щоб вся Одеса чи вся наша область дістала статус ВЕЗ. Ідеться про проект створення кластера вільних економічних зон, кожна з яких відображатиме ті чи ті особливості регіону. Передусім, ми бачимо такими кластерами транспортні, промислові й туристичні зони чи технопарки».
За словами активіста, Одеса вдало поєднує всі три напрями. Його ідея полягає в тому, аби створити в місті пілотну ВЕЗ навколо Одеського торговельного морського порту шляхом використання навколишніх невикористовуваних територій, зокрема полів фільтрації. Якщо ми вдало випробуємо таку ВЕЗ як точку входу для одного з міжнародних транспортних коридорів, зокрема МНТК №9, який має сполучати північ і південь Європи (його кінцева точка в Клайпеді, що є успішною європейською ВЕЗ), то можна буде оцінити її продуктивність і привабливість для іноземних інвесторів. Інвестиції, переконаний Цвєтков, можна залучити зниженням податкового тягаря.
«Якщо це не робиться в масштабах всієї держави, то може бути реалізоване в рамках певних невеличких територій, — пропонує він і наголошує: — В Україні є закон про порядок створення і функціонування ВЕЗ від 1992 року. Ініціативу створення таких зон можуть виявляти районні та міські ради, підготувавши відповідні проекти і обґрунтування і переконавши в їх ефективності Президента України чи голову уряду. Закон передбачає, що керівники держави можуть звертатися з цього приводу до Верховної Ради для ухвалення відповідного закону». Але всі спроби створити в Одесі ВЕЗ і ліквідувати таким чином економічний колапс, в якому перебуває наш регіон, поки що в буквальному сенсі тонуть у бюрократичному морі, журиться активіст. Він розповідає, що румунський порт Констанца, здобувши статус ВЕЗ, докорінно змінив регіон і зволікає на себе вантажопотоки, які раніше прямували через Одесу.
А як ставиться до ідеї реанімації порто-франко «в місті біля моря» губернатор Одеської області Міхеїл Саакашвілі, поцікавився «День». «Губернатор негативно оцінює цю ідею, хоча, як я розумію, він тут трошки лукавить, — відповідає Цвєтков. — У порту Батумі, який наш нинішній губернатор любить рекламувати, існують причали з елементами вільних економічних зон. Там використовуються знижені митні збори, триває прискорена перевалка вантажів. Саакашвілі застосував у Батумі ті ж самі інструменти, які ми пропонуємо взяти на озброєння в Одесі. І в Батумі економічне диво сталося завдяки великим турецьким інвестиціям. Їх вдалося залучити, а ми, без ВЕЗ, нікого залучити не можемо».