Перейти до основного вмісту

Практичний посібник з підприємництва для Леоніда Кучми

28 жовтня, 00:00
«Кращим другом» усіх підприємців України постав нещодавно Леонід Кучма на Першому всеукраїнському з'їзді представників малого та середнього бізнесу. Він спробував переконати присутніх у тому, що, з одного боку, в країні є добрий Президент, який по-батьківськи піклується про розвиток всілякого бізнесу (за допомогою указів, рахунок яким йде на десятки), а з іншого — невирішені в цій сфері проблеми, що існують ніби самі по собі, незалежно від президентської волі. Але ж так не буває! Перша особа держави тому й перша, що вона відповідає за все від початку й до кінця. І ніякими передвиборними лозунгами на захист малого та середнього бізнесу Президенту не приховати той непорушний факт, що саме він і його помічники створили абсолютно нестерпні умови для будь-якої підприємницької діяльності. Якщо бізнес в Україні ще існує, то лише всупереч діям виконавчої влади. Про те, як із вини Л. Кучми бізнес гине в самому зародку, розповідь у вміщеній нижче статті. Редакція зберегла стиль викладу автора. Матеріал надійшов на конкурс «Леоніду Даниловичу — «на коня!», оголошений «Днем» 9 жовтня 1999 р.

Хочу запропонувати шановному Леонідові Даниловичу стати підприємцем. Тоді б він безпосередньо зіткнувся з Держстандартом, податковою службою, санепідемстанцією, пожежниками, іншими органами, створеними для контролю, — з атестацією, сертифікацією, митною службою, охороною праці, акцизами тощо.

Думаю, що після того, як шановному Леонідові Даниловичу на «розкрутку» буде видано початковий капітал у розмірі 50000 у.о., він протягом трьох місяців іще раз стане банкрутом, зареєструвавши юридичну особу, що займається або виробництвом, або імпортом, або перепродажем, тобто будь-яким видом діяльності.

Чиновники, особливо з Держстандарту, з їх ліцензуванням, сертифікацією, атестацією, заберуть левову частку грошей, а доконають Вас податок на прибуток, ПДВ та всілякі відрахування на зарплату, амортизацію, до інноваційних фондів і щоразу вигадувані Вами відрахування для поповнення скарбниці. Підсумок: за будь-яких обставин податкова з'ясує, що Ви десь помилилися, а якщо таких фактів не виявиться, то виб'є в арештантському приміщенні податкової поліції зізнання на суму понад 1700 грн., тобто з'ясує, що Ви не сплатили податків, а за це можна порушити кримінальну справу, і Ви потрапите до в'язниці на 2 роки, залежно від суддів, які також чекають, коли їм заплатять. От такі в нас Закони!!! Ось така доля може чекати на Вас, шановний Леоніде Даниловичу, за нинішніх економічних умов, створених Вами у Вашій окремо взятій країні, тобто я маю на увазі купку людей, очолюваних Вами, які перетворили Україну на «Закрите акціонерне товариство».

Якщо Ви мені не вірите, то я в цифрах і на конкретних прикладах можу показати, як розтануть на очах Ваші гроші і перейдуть до чиновників. Ось перший приклад. Ви хочете пустити в обіг отримані Ваші 50000 у.о. у гривневому еквіваленті. Гроші можуть бути отримані з продажу, припустімо, Вашого будинку або квартири. Це чисті гроші. Прибутковий податок і держмито з Вас уже зняла держава.

Для цього необхідно створити юридичну фірму з офісом, комп'ютерами, ксероксом, факсом тощо. Усе це обладнання необхідне, оскільки звіт до податкової тепер слід здавати тільки на дискетах!!! У «тіні» працювати Ви не зможете, бо цього не дозволить попередня посада, яку Ви займали.

Отже, спробуйте відкрити фірму (юридичну особу), найнявши на роботу головного бухгалтера, секретаря та ще хоч би двох менеджерів. Ви, не починаючи діяльності, повинні вже платити збір на обов'язкове державне пенсійне страхування у розмірі 32% суми, визначеної як добуток мінімального розміру заробітної плати та кількості працівників. Три місяці, щонайменше, Ви не зможете платити зарплати, а державі віддай 74 грн. м 5 = 370 грн. м 3 = 1110 грн. 32% — 355 грн. = 80 у.о.

Тепер потрібно зняти офіс, і тут Вас обдеруть як липку, бо якщо раніше орендна плата становила 5% від вартості орендованого майна, то тепер — 10%. Отже, замість колишньої окупності орендованого майна протягом 20 років, тепер — 10 років!!! Жодна держава такого не запровадила. Експертну оцінку майна покладено на «Орендодавця», а йому тепер дуже вигідно, щоб вартість будівлі була завищена. Та найцікавіше те, що грошей на експертизу в «Орендодавця» немає, і він готовий Вам зробити експертизу за... Ваш рахунок, а це «недорого» — від 500 до 1000 грн.

Отже, оренда офісу площею 60 кв. м (природно, в центрі Києва, бо негоже Вам перебиратися на околицю) обійдеться щонайменше в 10 у.о. за 1 кв. м. Разом: 600 м 3 = 1800 у.о. Обладнання офісу з усією оргтехнікою — ще, як мінімум, 7000 у.о. А скільки тяганини при цьому!!! Адже для купівлі будь-якої дрібниці, наприклад, олівців та ручок, необхідно оформити п'ять «папірців»: рахунок, дві податкові накладні, товарна накладна і довіреність. Запастися бланками заздалегідь не можна, оскільки вони постійно змінюються. Бланк податкових накладних містить стільки даних про організацію і товар, який купують, що люди, заповнюючи його, згадують щодня про Ваше існування... А чого варта нова товарна накладна? Це ж навмисне не придумаєш. А в нас придумали.

У пачці 75 накладних, на кожну покупку виписуються 3 примірники. Якщо в одному магазині купив олівці — пішло 3 штуки, в іншому купив папір — ще 3, у третьому — телефон — знову 3 і т.д. Вартість 75 накладних дорівнює 25 грн.!!! Не шкода тієї гривні, що витрачена на 3 примірники накладних, проте за цю суму можна було б випити 150 грамів горілки за Ваше здоров'я. Трохи не забула: щоразу через чергові новації необхідно викликати програміста, щоб він вносив відповідні зміни до бухгалтерської програми.

Тепер перейдемо до оформлення документів. Створено безліч юридичних фірм, які на цьому заробляють гроші. Оформлення коштує 300—400 у.о. Припустімо, Ви стали власником затвердженого Статуту, та це ще не все: Вам потрібно отримати свідоцтво про державну реєстрацію, а у статуправлінні — довідку про включення до державного реєстру, потім треба стати на облік у податковій інспекції, у податковій міліції, у Фонді сприяння зайнятості населення та в Пенсійному фонді. І лише після цього банк приймає рішення про відкриття рахунку, у зв'язку з чим необхідно виготовити печатку (спочатку робиться ескіз печатки) і зареєструватися в міліції.

В усі ці інстанції необхідно подати копії документів про заснування, завірені нотаріально, а до банку — картки з підписом і печаткою, також завірені нотаріально. Як Ви гадаєте, скільки на це піде часу та коштів? Адже у кожної з цих організацій свої години прийому, не більше 2 разів на тиждень, і без черг не обійтися ніде. Як не крутись, а знадобиться щонайменше місяць і сума в межах 300 у.о.

Ура!!! Ви стали підприємцем. Як же можна офіційно розпорядитися грошима, пустивши їх в обіг? Спочатку слід закупити за кордоном товар, привезти його в Україну і, як гадають усі, в тому числі й Ви, заробити на цьому величезні гроші. Та тут є один нюанс: спочатку гроші треба покласти на рахунок. Скажімо, Ви їх поклали наприкінці кварталу у гривневому еквіваленті (зауважте, безвідплатно) на рахунок новоствореної Вашої фірми. При цьому Ваші гроші схуднуть на 30%, оскільки потрібно заплатити податок на прибуток. Підсумок: Ваш бюджет уже скоротився на 25000 у.о., хоч Ви навіть і не бралися до роботи.

На початку 1999 р. було введено нові бланки. Тепер місце для печатки пересунули праворуч, а місце для підписів — ліворуч. Уся країна кинулася купувати бланки податкових накладних. А коли всі ними запасуться, печатка знову «переїде» ліворуч, а місце для підпису — праворуч. Ось і заробляють на цьому нероби, яких Ви наплодили.

Така ж плутанина з гербовими марками: то їх вводять, то ліквідовують. Аналогічна ситуація з акцизними марками, зі знаками дорожнього руху тощо. Вам потрібно бути дуже обережним, щоб не попасти під штрафи. Адже, окрім усього іншого, нас ще й штрафують, причому ніхто не цікавиться, помилилися Ви чи ні. Зауважте, треба бути дуже уважним, читати щодня все про законодавство, а якщо пропустили, то неодмінно «затягнуть». Отже, доведеться передплачувати юридичну літературу, хоч би на півроку, а це, як мінімум, 1000 грн.

Щомісяця з'являються закони, Ваші Укази, постанови Верховної Ради, постанови Кабінету Міністрів, нормативні акти міністерств та відомств (особливо Держстандарту) — усього близько 400. І треба все це читати. Часу не залишиться ні на ТБ, ні на художню літературу, ні, тим більше, на відпочинок з гітарою. Подумайте, чи варто займатися бізнесом? Незважаючи навіть на те, що ви сьогодні вболіваєте за розвиток малого та середнього бізнесу. Ось так ми розвиваємося!!!

Та досить лірики — пора гроші заробляти. Передусім потрібно скласти бізнес-план. Доброзичливці порадили закупити парфумерно-косметичні товари в Туреччині. Таких шампунів Україна не випускає і не має наміру випускати.

Ваші гроші необхідно перевести на валютний рахунок, тобто купити валюту. А це не так просто. Потрібен контракт із постачальником та довідки з податкової — про відсутність заборгованості перед бюджетом та відсутність грошей за кордоном. Курс, за яким купується валюта, — біржовий. А комерційний завжди вищий. Уся Україна працює за комерційним курсом нелегально. За 10 днів може відбутися інфляція, і Ваша валюта відразу схудне. Схудне вона ще й тому, що один відсоток підлягає вилученню і перерахуванню до Пенсійного фонду!!! Залишилося на рахунку 24000 у.о. А чи знаєте Ви, як вигадали у.о.? Напевно, це Вам така думка сяйнула. Вся Україна працює з у.о., а ось за долари можуть і посадити. Усе робиться вибірково. Ти мені невгодний, дав долар — іди посидь, відпочинь. Геніально!!! Та це все дрібниці порівняно з роботою, яка у Вас попереду.

Хочу ознайомити Вас із переліком документів, які необхідно подати до Держкоммедбіопрому та Мінекобезпеки для того, щоб отримати «згоду» на видачу ліцензії:

1. Контракт та специфікації (для чого вони їм? Це ж суто медична установа). 2. Сертифікат походження. 3. Сертифікати якості виробника (як вони можуть бути видані заздалегідь, якщо партію товару ще не відвантажено і знаходиться вона у Туреччині, адже ніхто не буде відвантажувати продукцію без ліцензії і згоди Держкоммедбіопрому). 4. Акт експертизи з установленням коду товару за ТНЗЕД, виданого Торгово-промисловою палатою (навіщо це Держкоммедбіопрому? Це радше парафія митних органів). 5. Експертний висновок про можливість використання цих товарів в Україні (!!!). (Видає Головне санітарно-епідеміологічне управління МОЗ України. Зверніть увагу, що це управління вимагає всі ті ж документи: контракт, сертифікат походження, сертифікат якості виробника). 6. Документи, що підтверджують спроможність організації нести у належному обсязі цивільно-правову відповідальність. (Що за документи? Ніхто не знає, але потрібно надати!!!).

Відразу в 10 відомствах слід отримати довідки для ввезення в Україну косметичної та парфумерної продукції: Держкоммедбіопром, Мінекобезпеки, Торгово-промислова палата, Головне санітарно-епідеміологічне управління МОЗ України, страхова компанія, митниця, Інститут харчової хімії, Інститут загальної і комунальної гігієни, МЗЕСторг, УкрСЕПРО.

Вартість «узгоджень» у Держкоммедбіопромі (за одне найменування) — 10,92 грн., а в Мінекобезпеки — 170 грн. Асортимент парфумерії великий, тепер уявляєте, скільки треба заплатити тільки за папірець, у якому буде близько 50 найменувань? За що вони беруть такі гроші?!

Повернімося до гігієнічного або експортного висновку. Врахуйте, що він затверджується тільки головним санітарним лікарем України!!! І також за гроші. Ось кому в Україні жити добре, а ніяк не тим, хто дійсно хоче працювати і заробляти.

Оскільки товар знаходиться у Туреччині, то без його тестування ми ніяких висновків не отримаємо. Треба їхати до Туреччини! І привезти в Україну кожне найменування товару в трьох примірниках, а асортимент — у кількості 50 штук (уявляєте, як його можна доставити в Україну, якщо вага цього товару десь 150 кг, та й митниця не пропустить). Припустімо, що все-таки якось провезли. Тепер треба їхати тільки до Києва і здавати в Інститут харчової хімії і технологій, який, не перевіряючи, протягом 10 днів дає свій висновок: «Продукція відповідає вимогам безпеки для здоров'я людини». Офіційна вартість цього висновку десь 500 грн. Наступний — Інститут загальної і комунальної гігієни, а там та ж картина — термін видачі 10 днів, вартість — близько 300 грн.

Тільки після цього у Головному санітарно-епідеміологічному управлінні МОЗ отримаємо «Гігієнічний висновок» (термін видачі 10 днів). І потім уже й Держкоммедбіопром дасть згоду (термін видачі 10 днів). Ця згода потрібна для подальшого оформлення ліцензії на імпорт МЗЕСторгом України, якщо контракт перевищує $100000.

У свою чергу, МЗЕСТоргу знову треба подати всі зазначені документи для отримання ліцензії (термін видачі — ті ж 10 днів).

Та й це ще не все!

Необхідно мати сертифікат відповідності, який на ці вироби видають тільки у Києві в УкрСЕПРО (з відбором проб), що обійдеться у 220 грн. за кожну позицію, а позицій 50 (запитуєте, кому в Україні жити добре?). Усе перевіряється повторно. Згідно з чинним порядком, гігієнічний висновок видається один раз на всю дію контракту, а сертифікувати доводиться кожну партію товару. Та, по суті, документи дублюють один одного, вказуючи тільки на те, що продукція безпечна!!! Зате Держстандарт задоволений, його чиновники зайняті ділом.

Прошу звернути увагу на те, що всі документи про дозвіл видаються на основі сертифікатів якості, протоколів тестувань, сертифікатів походження, сертифікатів безпеки, наданих турецькою стороною.

У зв'язку з тим, що ввезти законно практично нічого неможливо, фірми йдуть у «тінь». Держстандарт примушує займатися підробкою товарів, які дешевші за імпортні. Ось Вам і боротьба за «вітчизняного виробника», за платника податків. Я офіційно заявляю, що шкоди державі завдає політика Держстандарту, яка здійснюється під Вашим прикриттям. Усі ці організації беруть участь у грабунку підприємців з легкої руки Держстандарту.

Враховуючи те, що на кожний документ, який треба отримати, відведено по 10 днів, виходить, що Ви три місяці тільки тим і займаєтеся, що ходите по інстанціях для отримання документів про дозвіл на ввезення в Україну товару.

А якщо підрахувати вартість усіх лабораторних тестувань та просто довідок, у яких за кожну позицію доводиться платити, то стане ясно, що таке корупція, хто її створює і з кого вона починається.

То наскільки ж схуднули Ваші долари? Ще 8000 у.о. мов і не було, враховуючи транспорт для перевезення парфумерії, гроші на відрядження (до Туреччини двічі, до Києва тричі), тестування, сертифікацію, всі довідки тощо. Ось яка вона, дивовижна країна, створена Вами: нічого не виробляємо і нічого не даємо ввезти. Товару ще немає, а грошей уже майже немає.

Отже, митниця. Вантаж треба перевірити на радіологію — Екобезпека окремо має дати довідку. А платежі такі: ввізний митний збір — 20%; митні збори, ПДВ — 20% — не від ціни вантажу, а від ціни вантажу + доставка + митний збір. Леоніде Даниловичу! Зверніть увагу на слова «додана вартість» — адже в усіх країнах це вартість додаткового вкладання у кінцевий продукт праці та матеріалів, а в нас що таке? Нехай би хоч хтось із Вашого оточення пояснив, що ж це за податок?

А долари ще більше худнуть, та й це ще не все. Для продажу товару оптом і вроздріб слід отримати ліцензію і заплатити 404 грн., а також купити патент вартістю 120 екю.

Після продажу всіх шампунів наша держава повторно відбирає ПДВ, тепер на цілком логічних підставах, а крім того — півтора відсотка на фонди не зовсім зрозумілих інновацій (де вони?) і на ремонт доріг (усі дороги у вибоїнах). Якщо у Вас ще щось залишилося, то мусите заплатити 30% податку на прибуток.

Так що ж у Вас залишилося, шановний Леоніде Даниловичу? Ви більше нічого не купите. У Вас немає обігових коштів. Ваша колишня держава усе забрала. Ви — банкрут! Або ж Вам треба йти «у тінь» — оце чудово!!!

Тепер зрозуміло, чому не хочеться йти з посади Президента, адже залишилися ще якісь там залишки грошей, напевно, доведеться видати кілька Указів, щоб і їх не стало.

Не можу зрозуміти, як народ усе це терпить. Невже і на цих виборах він проголосує за те саме? Ви обов'язково повинні стати підприємцем, шановний Леоніде Даниловичу! Ну то що, «на коня»?!

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати