Проїжджай, але плати...
Індійська компанія планує побудувати платну автостраду, яка з’єднає схід та захід України
Нові автошляхи, реконструкція старих, транспортні розв’язки в проблемних місцях та будівництво першого платного автобану європейського зразка... Все це українські автомобілісти побачать вже в 2011 році, обіцяє голова «Укравтодору» Володимир Демішкан.
В минулому році, нагадує очільник головного автомагістрального відомства, його підопічні загалом побудували та залатали дірки на українських дорогах протяжністю тисяча кілометрів. Зокрема, здано в експлуатацію об’їздну дорогу навколо м. Чернівці.
Тисяча оновлених кілометрів у 2010 році — це вдесятеро більше, ніж у 2009-му. Але вважати це великим досягненням навряд чи можна, бо реконструкції, за даними Укравтодору, потребують близько 80% українських шляхів.
Ремонтники виправдовуються — не винні. «Ми б із задоволенням виконали їх реконструкцію, але, на жаль, не дозволяє фінансування», — невтішно констатує Демішкан і додає, що галузь була профінансована тільки на 14% від потрібного об’єму. І це при тому, що вартість прокладання одного кілометру дороги в Україні найнижча в Європі — 38 мільйонів гривень, тоді як у Казахстані — 43, Словенії — 55, Польщі — 93, а Німеччині — 97 мільйонів гривень.
Проте в 2011 році «Укравтодор» розраховує на поліпшення ситуації, бо лишається рік на ретельну підготовку до чемпіонату футбольної першості Європи. «В нас насичена програма підготовки до Євро-2012, за якою ми повинні здати (в 2011 році. — Авт.) не менше 1200 км доріг. Це значні обсяги робіт, і вони потребують значних обсягів фінансування», — повідомив Демішкан.
За словами голови «Укравтодору», значні фінанси на будівництво нових та реконструкцію старих доріг надходитимуть з двох основних джерел: із загального держбюджету та шляхом залучення кредитів під державні гарантії. Протягом року від держави ремонтники автошляхів розраховують отримати 5,6 мільярда гривень та ще 10 мільярдів гривень — під державні гарантії. Кредити без держгарантій залучатися структурою не будуть. Позичати на дороги вже почали. Нагадаємо, що наприкінці 2010 року Європейський банк реконструкції і розвитку (ЄБРР) надав державний кредит «Укравтодору» на суму 450 мільйонів євро для фінансування капітального ремонту та реконструкції доріг на під’їздах до Києва, які є частиною європейських і національних транспортних коридорів на території України.
Цього року «Укравтодор» розраховує втілити в життя ще один цікавий проект. Індійська компанія зацікавлена в будівництві дороги Львів-Луганськ (1430 км) на умовах концесії, заявив Демішкан, відповідаючи на запитання «Дня». Тобто мова йде про будівництво платного автобану на зразок європейських. «Ми пропонували на концесію дорогу Львів-Луганськ, яка проходить майже через половину областей України. Була в нас індійська компанія ITNL, яка погодилась взяти її. Зараз відпрацьовуються всі моменти, щоб сконцентрувати кошти. Дорога ця дуже дорога. Вона коштує 21 мільярд доларів», — уточнив «Дню» Демішкан. За його словами, вже в лютому компанія ITNL готова виділити перші кошти на техніко-економічне обгрунтування проекту.
Індійська компанія також цікавиться будівництвом на умовах концесії мосту через Керченську протоку. «Також концесіонери пропонували велику кільцеву (довкола Києва. — Авт.) збудувати концесійну», — додав Демішкан.
Загалом же, за словами голови «Укравтодору», розглядається можливість передачі в концесію 14 об’єктів, за якими зараз ведуться переговори з різними інвесторами.
Втім, наміри збудувати платну дорогу в Україні озвучуються не вперше. Раніше англійська компанія планувала побудувати такий автобан до Одеси. Однак ці плани так і лишилися на папері.
Не стала концесійною й збудована дорога Львів-Краковець. «Сьогодні її рішенням Кабінету Міністрів України передали в державу. Вона була на умовах концесії, але концесію ніхто не профінансував, потім відмінили концесію і передали в державну власність. Вона буде в нас на балансі», — розповідає Демішкан.