Перейти до основного вмісту

Реформи — з «коліс»

Таксі зустрічатимуть єврофанів відсутністю лічильників, корпоративної кольорової гами, з різними тарифами й такою ж різною якістю
04 квітня, 00:00

Змінити ринок таксі до Євро-2012 вже не вийде, впевнені самі ж водії автівок з «шашками». Адже ініційовані Мінінфраструктури реформи запустили запізно, а боротьбу за легалізацію до сьогодні вели лише поверхово. Тому українські таксі іноземні вболівальники побачать такими, якими вони були: без лічильників, корпоративної кольорової гами, з різними тарифами й такою ж різною якістю. «Будувати ринок таксі потрібно не до якоїсь запланованої дії, а системно, — зазначає директор служби таксі «1554» Антон Боголюбов. — Для справжніх реформ потрібен часовий період — рік, перехідний період — півроку. І, відповідно, слід підготувати інфраструктуру міста».

Нагорі — в Міністерстві інфраструктури — обов’язковою умовою для ринку таксі ставлять саме наявність лічильника. Решту ж питань там пропонують перекласти на плечі місцевої влади.

Окремі учасники ринку таксі зазначають, що запровадження обов’язкового встановлення лічильників не призведе до підвищення вартості послуги. Адже, мовляв, його застосування дозволить автоматизувати розрахунки вартості поїздки з урахуванням її особливостей, а купити сертифікований таксометр за 600 — 700 гривень для таксиста — не проблема. «Введення таксометрів не збільшить тарифів на таксі. Ціни не будуть, як на залізничному вокзалі, будуть, звісно, нижчими, а тариф буде написано на борту автомобіля», — вважає співголова ВГО «Українське таксі» Саулюс Савіцкас.

Утім, рядові таксисти в розмові з «Днем» спростували цю тезу. За їхніми словами, будь-які подібні витрати так чи інакше виллються в подорожчання. Тому що чинні тарифи — і так на межі рентабельності. А деякі фірми взагалі демпінгують, набираючи в «штат» приїжджих водіїв на пошарпаних авто, обурюються таксисти зі столичною «пропискою».

Тож на місцеву владу ляже чимало організаційних питань. Причому передати їх на місця хочуть не лише урядовці, а й самі таксисти. Так, за задумом Української таксомоторної асоціації, місцеві органи управління ринком таксі мали б контролювати тарифну сітку, ліцензування та інші важливі питання для галузі. Поки ж ними, як констатують фахівці, ніхто не опікується.

«Хтось виголошує відверто демпінгові розцінки, за якими й на бензин неможливо назбирати. А інший може, абсолютно не боячись якогось покарання, встановлювати казкову ціну на послуги. Хоч 100 гривень за кілометр. І якщо він легалізований перевізник, то якимось чином обмежити його в таких ненормальних розцінках сучасне законодавство жодної можливості не дає», — пояснює голова правління Української таксомоторної асоціації Анатолій Галазюк.

Ще більші проблеми з нелегалами. Фахівці стверджують, що їх на ринку — понад 90%. А шляхом їхньої легалізації до державного бюджету можна було б залучити до 1,5 мільярда гривень. А весь ринок нелегальних таксі оцінюють у 20 мільярдів гривень на рік.

І уряд, і столична влада вже оголошували нелегалам війну. Зокрема, в Києві створили спеціальну робочу групу з легалізації. А урядовці заснували Державну службу таксі, що отримала статус офіційного перевізника футбольного чемпіонату з базуванням у «Борисполі». Утім, поки що спроби навести лад у галузі дають сумнівний результат.

«Віце-прем’єр Колесніков зробив великі кроки — виставлені таксі. А ви знаєте, в чому трагедія? Що вони стоять. Це наче стоять локомотиви, а рейси не проклали», — каже екс-міністр транспорту та зв’язку України Євген Червоненко.

Утім, з тотальною тінізацією галузі погоджуються не всі. Як констатують учасники ринку, насправді тіньові схеми використовують в основному приватні перевізники чи неплатники податків. Боротися з ними має Податкова.

«Є певні побоювання, що під цю боротьбу з нелегалами потраплять і легальні фірми, які працюють на ринку таксі. Будь-які обмеження призводять до перекосів на ринку. Ті служби, що легально надавали послуги, куди зникнуть? Вони йдуть у тінь. І це, знову ж таки, недобір податків», — переконаний Боголюбов.

На його думку, реформувати галузь слід виключно ринковими методами. А для підвищення якості послуги було б непогано створити сприятливі умови для надання таксистам автомобілів у лізинг. Тоді б і авто були новенькі та єдиного стандарту, й за споживача боролися б якістю.

Насправді боротися на ринку є за що. За експертними оцінками, тільки в Києві авто з «шашками» щодня заробляють близько 5 мільйонів гривень. А з початком Євро-2012, коли тарифи та пасажиропотік, за прогнозами, зростуть в два-три рази, столичні таксисти щодня зможуть заробляти щонайменше 20 мільйонів гривень. Через зволікання з реформами, цілком імовірно, заробити на іноземцях зможуть як і спеціально створені офіційні перевізники футбольного чемпіонату, так і решта служб таксі й навіть рядові приватні перевізники.

Найбільший же «шматок таксо-пирога» — аеропорт «Бориспіль», — здається, вже поділили. У переговорах з Мінінфраструктури та аеропортом «Бориспіль» Професійна спілка таксистів домоглася скасування монополізації Sky Taxi перевезень в аеропорту. Але у відповідь решта таксистів зобов’язалися підвищити вимоги до авто, що під’їжджатимуть до аеропортів і вокзалів. Усіх, хто цим вимогам не відповідатиме, до транспортних вузлів не підпускатимуть.

Delimiter 468x90 ad place

Новини партнерів:

slide 7 to 10 of 8

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати