Складнощі «спрощенки»
До Податкового кодексу у бізнесу залишаються зауваженняСловесні баталії навколо нового Податкового кодексу тривають. Спілка підприємців малих, середніх і приватизованих підприємств України вирішила проаналізувати проект з точки зору своїх членів, багато з яких користуються так званою спрощеною системою оподаткування.
І тут проявилися два підходи. За словами заступника голови Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва Ольги Сахненко, основні концептуальні норми існуючої спрощеної системи оподаткування в кодексі збережено. Одна з них стосується «граничних розмірів», які визначають можливих користувачів даної системи. Для юридичних осіб з середньою кількістю 50 найманих працівників встановлено річний бар’єр в один мільйон гривень. Для підприємців фізичних осіб, які мають до десяти найманих осіб — 500 тисяч гривень. «Єдина відмінність, — говорить Сахненко, — що сьогодні мільйон і п’ятсот тисяч беруться від суми виручки, а у Податковому кодексі запроваджується новий критерій — від суми доходу». Таке рішення — компромісний варіант між наполяганнями Мінфіну про зменшення бар’єру для «спрощенки» до 300 тисяч і ліберальними побажаннями Держкомпідприємництва — півтора мільйона. Перемогою на користь малого та середнього бізнесу Сахненко вважає збереження за підприємцями права вибору щодо сплати ПДВ. Прийняття такого рішення, вказує заступник голови комітету, також наслідок «тривалої дискурсивної історії з різними представниками». В іншому разі, на її думку, «спрощенці» отримали б додаткову звітність і контроль та проблеми у взаєминах з працівниками податкової.
У ставки оподаткування також внесено певні корективи. За словами Сахненко, для юридичних осіб вони зменшуються вдвічі, при цьому вони отримують право вибору ставок. «Або 3% від суми сплаченого доходу зі сплатою ПДВ, або 5% без сплати ПДВ . Це на заміну тих 6 і 10%, які існують сьогодні», — уточнює вона. Для фізичних осіб розмір ставок той самий: від 20 до 200 гривень. Сахненко відкидає критику опонентів щодо збереження податкового навантаження для фізичних осіб. Як вона вважає, відчутним компенсатором у новому документі є спрощення для них норми про сплату за кожного найманого працівника податку у розмірі 20% від встановленої ставки. Тоді як сьогодні цей розмір становить 50%.
Своєрідним ноу-хау для представників малого і середнього бізнесу у разі прийняття Кодексу може стати і норма, за якою, у разі перевищення річного доходу фізособи, який не може бути більшим за 300 тисяч гривень, потрібно сплатити ще 1% від суми перевищення. Це означає, що від кожних понаднормових ста тисяч потрібно сплатити додатково одну тисячу. За словами Сахненко, така новація стосуватиметься незначної кількості суб’єктів оподаткування: близько 8% від загальної кількості.
Стимулювати чесність платників податків також планують з допомогою ще однієї новинки. При перевищенні річного доходу фізичною особою до 500 тисяч гривень, а юридичною — одного мільйона гривень, перша повинна сплатити 15% від суми перевищення, а друга — суму подвійного розміру ставки, яку сплачує за спрощеною системою. Крім того, такі порушники надалі, вже з наступного кварталу, переводяться, як і за старим законом, на загальну систему оподаткування.
Чому ж влада іде на такі кроки? За словами Сахненко, сьогодні єдиним покаранням до виявлених навмисних порушників в цій сфері є переведення на загальну систему оподаткування з наступного кварталу. Але ніхто не гарантує, що до його початку такий підприємець не згорне свою діяльність...
Однак це викликає занепокоєння серед підприємців. На думку члена ради спілки Тетяни Шевцової, визначення доходу у Податковому кодексі значно завищує його планку. «Нам значно погіршують умови застосування такої системи», — говорить Шевцова.
Свою точку зору з приводу «спрощенки» має і президент Спілки перукарів України Олексій Антонюк. Він називає її «залицянням до підприємців».
Тож заступник голови Київської міської державної адміністрації Людмила Денисюк пропонує розглядати ситуацію у ширшому контексті. На її думку, лише цілісне «реформуванням трьох китів економічного розвитку держави» — законодавчої бази, судової та податкової систем — може вирішити проблеми середнього та малого бізнесу в Україні.
Втім громадське обговорення нового Податкового кодексу триває, і експерти радять усім, хто мають до нього зауваження готувати ще й докладні обґрунтування до своїх пропозицій, щоб не подавати їх лише на емоційному рівні. Час для цього є. За словами першого віце-прем’єра і міністрів фінансів України Миколи Азарова, згаданий документ можуть прийняти не раніше, ніж у липні 2008 року.