Smart-десятка
Кому з ІТ-стартапів вдалося вибороти право попрацювати з даними Укрзалізниці впродовж наступних трьох місяців?29 жовтня в 1991 Civic Tech Center 20 команд-півфіналістів змагалися за участь у інкубаційній програмі. За результатами дня роботи з менторами та фінальними презентаціями команд, члени журі — представники організацій-ініціаторів, відібрали 10 найкращих проектів.
На безоплатну тримісячну навчальну програму для роботи над своїм пілотним проектом потрапили:
UZ Air Guard — це стартап, який запропонував Укрзалізниці інспектувати рухомий склад та інфраструктуру за допомогою армії дронів. Щось подібне вже пробує робити ДТЕК — обстежує за допомогою коптеров високовольтні мережі.
Ідея стартапу — інспектування слабо задіяних або законсервованих гілок, а також діагностика мостів, контроль стану вагонів після вивантаження. Й найголовніше — профілактика крадіжки вантажів. Стартапери вважають, що з допомогою дронів можна зменшити збитки від крадіжки на 40%. А лише за 2017 рік, за даними команди, таких крадіжок було здійснено на 84 млн грн. 150 вагонів зловмисники можуть розкомплектовувати щодня.
Засновники стартапу пропонують або створити флот безпілотних літальних апаратів на базі УЗ, або взяти флот на аутсорсинг.
«З потяга додому» — чат-бот пошуку попутників у режимі реального часу за маршрутом вокзал-домівка. Аналог сервісу для пошуку попутників blablacar.
Prome Train — використання блокчейн та IoT технологій у постачанні продукції. В основі проекту лежить рішення на базі інтернету речей і блокчейна, яке гарантує ланцюжок поставки товару. Весь шлях доставки вантажу й усього, що з ним відбувається, зашивається в систему, а на самі вантажі наносяться RFID-датчики. Така система дає змогу відстежувати місцезнаходження вантажу, позбавляє від посередників, а також замінює собою весь паперовий документообіг. А до самого контейнера, порту, контейнеровозу, завантажувача можна застосовувати визначення «розумний», так як вони взаємодіють один із одним без зайвих начальників і папірців.
Стартап запропонував розробити своєрідні індивідуальні маркери для поїздів. Знаючи їх, система буде створювати «історію» для кожного з них. Вона зможе точно знати, де зараз міститься кожен склад, що з ним має статися, з чим і з ким він повинен взаємодіяли.
Spinfuel — контроль обігу паливно-мастильних матеріалів у режимі реального часу
Digital Pass Dep — система підтримки прийняття рішень у сфері організації пасажирських перевезень. Функцію запропонував впровадити співробітник «Приватбанку». Команда задумала зробити приблизно те саме, що вже реалізовано, наприклад, у Booking.com, коли мандрівник, бронюючи готель, може вибрати функцію гарантованого повернення платежу в разі, якщо він раптом передумає їхати. Зазвичай бронювання з такою опцією коштує трохи дорожче, ніж безповоротне бронювання.
Банк готовий взяти на себе всю підтримку продукту і ризики щодо повернення пасажиру на карту повної вартості квитка в будь-який час і з будь-якої причини. Власне, «Приват» уже реалізував таку функцію самостійно і з лютого оформив 150 000 договорів.
Від УЗ команда банку хоче інтеграції сервісу з мобільним додатком і з сайтом booking.uz.gov.ua.
Dots — платформа замовлення і доставки страв. Розробники вирішили автоматизувати процес замовлення їжі просто з вагона — через спеціальний додаток. Доставка здійснюватиметься зі спеціальних хабів, які будуть розташовані в найбільш завантажених місцях ЖД. Укрзалізниця зможе отримувати свій відсоток від замовлення, а також здавати частину приміщень на вокзалах під потреби сервісу.
На базі системи Dots уже працює сервіс Mister.Am. У 13 містах він доставляє їжу з понад 300 ресторанів. Їм уже скористалися понад 90 000 клієнтів.
Обсяг ринку доставки їжі для пасажирів команда оцінює в мільярд гривень щорічно. Середній чек — 250 грн. Якщо УЗ і Dots зійдуться, то стартаперам потрібен буде доступ до даних пасажиропотоку через API, щоб оптимізувати мережу доставки.
«Наудит» — управління обстеженням та визначенням технічного стану об’єктів
Business Logic — система для оптимізації та планування роботи логістики. Стартап, який займається створенням «цифрових близнюків» для бізнесу. Це своєрідна копія всіх фізичних бізнес-процесів, лише в цифровому вигляді. Ясна річ, що експерименти на живому бізнесі краще не ставити. Але коли є цифровий близнюк, змінюючи вступні, можна спрогнозувати, як поведе себе реальний бізнес, реагуючи на зміну ситуації.
UZ Migration — оцінка міграційних процесів на основі даних Укрзалізниці. Тепловоз і рівень палива в його «баках», а також у резервуарі заправної станції планується оснастити спеціальними позначками і датчиками виміру рівня рідини. Крім того, планується впровадити в систему розрахунків за паливо спеціальну смарт-карту, за допомогою якої потрібно буде розплачуватися на заправці. Без неї ніяк.
Всі дані будуть акумулюватися в системі. Вона зможе проконтролювати, щоб тепловози були вчасно заправлені, щоб машиніст не зливали пальне, щоб виділені кошти пішли саме на закупівлю палива.
Стартап планує таким чином знизити споживання палива на 10—20% і заощадити до $60 млн за перший рік.
Trainy — єдине рішення для замовлення квитків, підтримки користувачів, постпродажу та маркетингу
Протягом наступних трьох місяців команди разом із менторами вдосконалять свої рішення на основі даних Укрзалізниці, розроблять бізнес та маркетинг стратегії та підготують проект до виходу на ринок.
У вересні ПАТ Укрзалізниця та 1991 Open Data Incubator за підтримки Міністерства економічного розвитку і торгівлі, а також Офіса Національної інвестиційної ради України запустили Future of Mobility Lab. UZ edition (1991.vc/mobility) — першу в Україні інкубаційну програму, що відкриває держсектор стартапам. Загалом було отримано понад 60 заявок на участь у програмі.
Глава Укрзалізниці Євген Кравцов каже, спочатку здавалося, це буде даремна справа.
«Але, побачивши список учасників, ми вирішили, що все було не даремно», — зауважив він.
Для стартапів, за словами Кравцова, Укрзалізниця — це блакитний океан. Але його численними даними ніхто не користується. І це треба виправляти.