Спрощення обернулося ускладненням
Нотаріуси не готові до запровадження нової системи реєстрації нерухомості![](/sites/default/files/main/articles/19122012/232_7-1a.jpg)
Із нового року більшість громадян України зіткнуться з несподіваною проблемою, яка може боляче вдарити не тільки по гаманцях, а й по нервовій системі. Одна з проблем, які виникають перед мільйонами українців, полягає в тому, що з 1 січня всі реєстри (угод, іпотек, заборон відчуження об’єктів нерухомості, обтяжень рухомого майна) втрачають силу. Замість них буде створено Державний реєстр прав на нерухоме майно. Щоправда, і права, які є в старих реєстрах, залишаться чинними. Це могло б істотно знизити загострення пристрастей. Імовірно, перереєструвати нерухомість необхідно лише в тому разі, якщо потрібно вашу нерухомість (квартиру, будинок, земельну ділянку) продати, залишити у спадок або подарувати.
Уряд нібито зробив громадянам важливу поступку, не лише створивши, замість бюро технічної інвентаризації (БТІ), Укрдержрєєстр, а й надавши право реєструвати нерухомість як державним, так і приватним нотаріусам. «Повноваження нотаріусів істотно розширилися, — зазначає старший юрист міжнародної юридичної фірми «Саланс» Анжеліка Штукатурова, — на вторинному ринку вони тепер відіграватимуть дуже велику роль». Експерт не впевнена, що нотаріуси володіють у повному обсязі необхідним устаткуванням і готові працювати з новою електронною базою, тому радить дуже уважно підходити до вибору нотаріусів, оскільки якщо нотаріус припуститься помилки, наприклад під час процедури обов’язкового страхування майна, то її ціна буде несумісна навіть із вартістю однокімнатної квартири в Києві.
Голова Спілки фахівців з нерухомості України Олександр Рубанов вважає, що перехід до нових правил реєстрації нерухомості підтверджує відому приказку, але трохи її переінакшує: «Вийшло, як завжди, хоча хотілося, як краще». Він нагадує, що рік тому спробу запровадити цю норму відклали на рік через неготовність уповноважених структур. «Є причини вважати, — прогнозує експерт, — що на нас чекає ще один такий мораторій і знову через неготовність і непоінформованість багатьох нотаріусів. Я говорив із багатьма з тих, хто працює на цьому ринку, але чіткого розуміння, як це відбуватиметься, вони, на жаль, не мають».
«У майбутньому, коли все добре функціонуватиме, така система, звичайно, прискорить усі трансакції й дещо здешевить усі послуги, — зазначає Штукатурова, — хоча вартість послуг нотаріуса, безумовно, зросте, і ми маємо бути до цього готовими». Експерт розповідає про проблеми, які виникають у зв’язку з новим порядком. Перша з них — наповнення реєстру. Вона вважає, що реєстр наповниться ще не скоро. До того ж у процесі цього не виключені помилки, оскільки за відведений короткий термін технічно наповнення реєстру дуже важко здійснити. «Чи спрацює система в повному обсязі?» — Штукатурова має сумніви щодо цього і додає, що ще не зрозуміло, як виправляти помилки і, найголовніше, хто нестиме за них матеріальну відповідальність.
Рубанов зазначає, що рік тому, напередодні переходу до нової системи реєстрації нерухомості, ринок майже зайшов у безвихідь і перебував на межі колапсу. Якщо запровадити ці норми з 1 січня, то, на думку експерта, ми зіткнемося з непростою ситуацією. «І без того ринок (нерухомості. — Авт.) слабкий, — засмучується він, — а ці, на мою думку, необмірковані кроки нічого доброго не принесуть».
«Уявіть, — долучається до розмови Штукатурова, — що обов’язки нотаріусів розширилися в енну кількість разів. Але ні правову базу, ні технічну до кінця не опрацьовано». Немає навіть повноцінної інструкції для нотаріусів, а те, що є, часто суперечить ухваленому закону і постановам уряду. Експерт розповідає, що нотаріуси «дуже голосно» говорять про нерозуміння своїх прав і обов’язків. Вона наводить як приклад своїх знайомих, які витратили два роки на те, щоб опанувати роботу з державним реєстром.
Особливо гострий період у справі реєстрації власності — саме тепер, коли стара система вже згортається, а нова ще не почала працювати. Чи видають людям необхідні документи БТІ, які ліквідуються? Відповідаючи на це запитання, Рубанов уточнює, що БТІ ще працюватиме в режимі прийому і видання документів до кінця цього тижня. Проте експерт описує ситуацію біля Київського БТІ як «сумну картину». Черга там, за його словами, як «у голодні роки — за хлібом».
«До того ж розмір неформальних платежів збільшився у багато разів, — констатує Рубанов. — Якщо ви хочете саме тепер отримати «виписку», необхідну для того, щоб зробити операцію (із купівлі-продажу квартири. — Авт.), то це можна зробити за тиждень (чотири-п’ять днів), але вартість цього папірця, окрім справді невеликого офіційного платежу (приблизно 200 — 300 гривень) становитиме близько 2,5 тисячі доларів». (Проте сьогодні ще не відомо, яку плату братимуть нотаріуси, багато хто з яких був вимушений терміново оновлювати технічну базу — купувати нові програми і потужні комп’ютери.) Жоден експерт не зміг спрогнозувати, якою мірою збільшиться ціна послуг нотаріусів. «Це залежатиме тільки від них», — зазначали фахівці... «А просто так потрапити туди й дістатися віконця, — продовжує голова Спілки фахівців з нерухомості, — неможливо». Київське управління земельних ресурсів уже з 1 грудня припинило прийом заяв, доповнює колегу юрист.
Але що робити власникам квартир, яким необхідно терміново провести з ними якісь операції? «Я б рекомендував власникам прав на якусь нерухомість, якщо цю норму буде введено в дію, провести реєстрацію в якісь короткі терміни, — говорить Рубанов, — тому що на стадії формування реєстру можуть припуститися досить серйозних помилок». «Як кажуть, хто перший встав, того і тапочки», — натякає Рубанов на можливі рейдерські захоплення майна.