Сироварне диво
Двадцять шість років знадобилося «Шосткинському міськмолкомбінату», щоб стати не тільки одним з законодавців сирної моди в Україні, а й отримати визнання за рубежем. Саме це сприяло тому, що сьогодні на підприємстві новий власник — французька група Bel. Нині їй належить 95% акцій українського підприємсва. Але що отримає від такого тандему звичайний українець? Ці та багато інших питань з’ясовував «День» у Шостці.
«Наш завод першим в Україні, у 2000 році, завіз автоматизовані лінії. Колеги були впевнені у повному фіаско цього задуму: новітня техніка, твердили вони, не придатна для роботи з сировиною такого гатунку»,— говорить почесний президент групи Bel в Україні Лариса Рудакова. Та завдяки невпинній праці та професіоналізму вдалося здійснити майже неможливе: лінії запрацювали успішно і вже через якийсь рік- два до Шостки приїхали переймати досвід.
Французи називають завод «справжньою знахідкою» і твердять: саме високий професіоналізм команди, гарна технічна оснащеність і стратегічна близькість обох компаній сприяли їхньому приходу в Україну. Метою придбання «Шостки» директор підрозділу групи Bel Центральної та Східної Європи Філіп Шамплон називає «гарний потенціал зростання українського ринку твердих сирів». Рудакова ж пояснює цей крок «баченням перспективи розвитку додаткових кредитів, появою нових європейських технологій на підприємстві та набуттям їхніми спеціалістами передового досвіду». Крім того, таке приєднання збільшує шанси компанії при невідворотному вступі до ЄС і входженні на європейські ринки. Основним завданням у ході співпраці французька сторона називає не запровадження якихось глобальних змін (у тому числі й цінових), а внесення окремих коректив у процес саморозвитку заводу. Одними з них стане більш жорстке виконання поставлених виробничих завдань і посилення уваги до якості сировини. Щоправда, вирішувати останню проблему керівництво заводу почало ще до приходу нового інвестора. За словами Рудакової, вже функціонує чотири доїльні зали, які забезпечують десяту частину добової потреби в молоці, надаються дотації, пільги фермерам, з якими підприємство співпрацює, встановлюються холодильні установки на пунктах прийому сировини.
На заводі виробляється більше 25 видів твердого сиру, вісім — плавленого, три види масла та цільномолочна продукція. В майбутньому, щоб задовольнити смакові вимоги покупця, асортимент розширюватиметься і вдосконалюватиметься. Чим збираються «брати» українського покупця сировари, перевірив на власний смак і «День». Окремо слід відзначити сири з пропіоновокислими бактеріями, які підчас дозрівання виробляють вітамін В12 — незамінний імунозміцнювач.
У найближчі два місяці на заводі встановлять третю автоматизовану лінію з виготовлення сирів. Вона дозволить випускати новий продукт вагою 5 кг (сьогодні від 3 до 8 кг) у оновленій упаковці. Передбачається також розвиток такого напрямку, як дрібна розфасовка.
Ключевими напрямками в інвестуванні передбачено вдосконалення дистрибутивної системи та збільшення виробничих потужностей. Остаточної суми інвестованих коштів поки що не називають. Разом із тим директор з виробництва в УкраЇні Жан- Крістоф Готьє говорить про суму, яка коливатиметься в межах 10 мільйонів євро. Французи сподіваються, що протягом 2-3 років обсяг виробництва зросте вдвічі (близько 20 тисяч тонн на рік). Третину відтепер становитимуть сири Bel. Нарощування потужностей пов’язане із значним потенціалом зростання українського ринку. Тільки 3,5 кілограма сиру припадає на одного українця на рік, тоді як у інших країнах цей показник значно вищий.
Французи зацікавлені й у експорті, який нині у «Шостки» становить 10% виробленого продукту. Озвучуючи офіційну позицію Bel про подальшу долю компанії, Шамплон наголосив на збереженні даної національної марки, але й не відкинув можливості створення нових спільних брендів.