Терористичні офшори
Експерти: Особливий статус Донбасу закриває нам дорогу до Зони вільної торгівлі з ЄС і позбавляє світ можливості запровадження антикремлівських санкційЩо означає для економіки країни особливий статус Донбасу? Як це позначиться на зближенні в питанні торгівлі з ЄС та на головних макроекономічних показниках — в коментарі «Дню» провідних експертів галузі.
КОМЕНТАРI
Андрій НОВАК, голова «Комітету економістів України»:
— Закон про особливий статус Донбасу ні в якому разі не можна приймати і тим більше підписувати. Це — політична та економічна легалізація терористів. Якщо це, не дай Боже, трапиться, то терористи зможуть перейти в ранг офіційної влади (допоможуть в цьому запропоновані в законопроекті місцеві вибори 9 листопада) і претендувати на всі притаманній їй економічні важелі, наприклад, розподіл бюджету. Такі як Стрєлков та Гиркін зможуть стати офіційно мером Донецька, Луганська чи керівником місцевих, районних рад.
По-друге, законопроект передбачає формування місцевими органами влади (куди точно потраплять терористи) правоохоронних органів, народних дружин, суддів, прокурорів. А це — консервація корупції.
При цьому що найважливіше фінансуватиметься відновлення зруйнованих територій Донбасу з центрального бюджету України, тобто нашим з вами коштом оплачуватимуть комфортне життя російських терористів. В бюджеті і так ні на що не вистачає грошей. А запропонований формат функціонування особливого регіону означає ще більше обтяження державної казни без гарантії збереження контролю України над цією територією.
При цьому «особлива територія» отримає право укладати двосторонні угоди з прикордонними територіями Російської Федерації (про прикордонні відносини). А це вже окрім додаткових законодавчих підстав для Росії пояснювати свою присутність в Донбасі означає ще одне — на повну не зможе запрацювати угода про ЗВТ з ЄС, а розмова про членство України в єврозоні повисне у повітрі.
Все це середньострокові наслідки прийняття цього законопроекту. Але є ще один дуже важливий результат поступливості Києва в питанні Донбасу: якщо депутати схвалять, а президент підтримає особливий статус підконтрольних терористам територій, то ми заберемо в ЄС та США аргумент для застосування подальших економічних санкцій проти Кремля. І цим розв’яжемо РФ руки.
Україні не можна ні в якому разі приймати цей документ, бо він фактично означає повну капітуляцію і надання Донбасу руками парламенту статусу Придністров’я, Абхазії чи Нагорного Карабаху. Таким чином відкрита агресія Росії на території України переводиться з рангу глобального конфлікту в територіальний, який може тягнутися десятиліттями.
Це і є план Путіна. Чому на нього погодився Порошенко? Це велике питання, бо нічого окрім погодження ескалації конфлікту він не викличе. І такий розвиток події дає чіткий сигнал Росії, що вона може діяти агресивно на інших територіях України.
На мій погляд, в цій ситуації треба діяти інакше: продовжувати АТО, а як ні, то впроваджувати військовий стан на Донбасі і продовжувати домагатися більш радикальніших санкцій з боку ЄС по відношенню до Росії.
Олександр СЕРГІЄНКО, директор Аналітично-дослідницького центру «Інститут міста»:
— Питання в тому, яка влада буде на цих територіях. Якщо це будуть терористи, яких підтримують і прикривають російські інтервенти, то Україні по суті все одно, яка там буде місцева самоорганізація. Адже де-факто там не буде української влади. Можна будувати різні моделі. Однак якщо Донбас не контролюватиметься Україною, то все це не має сенсу.
Вибори під дулом автоматів не проводяться. А без української влади під час виборів терористи намалюють все, що їм завгодно, як це було в Криму.
Поданий Порошенком законопроект — це спроба залагодити ситуацію, відійти від стану війни до стану напівмиру. Добре це чи погано? Україна знаходиться в поганому економічному стані. Тож для нас хоч якийсь мир — краще, аніж хороша війна. Тому при всіх недосконалостях цього законопроекту, на мою думку, в даних умовах він позитивний. Наразі Україна не може протиставити Росії нічого, але ситуація може змінитися за півроку. До того часу треба втриматися.