«Це — братська могила для залізниці»
Так екс-міністр транспорту оцінив постанову про перетворення Укрзалізниці на акціонерне товариствоУ середу, 25 червня, Кабінет Міністрів України затвердив постанову про перетворення Укрзалізниці на акціонерне товариство. Про це повідомив координатор реформування транспортної галузі Координаційного центру з впровадження економічних реформ Олександр Кава.
Як відомо, Закон «Про особливості створення державного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування» було підписано главою держави ще в березні 2012 року. Він створив необхідну законодавчу основу для реформування залізниці. Проте початок процесу затримував Кабінет Міністрів, який не приймав відповідної постанови.
Згідно з документом від 2012 року, підприємство буде створене як публічне акціонерне товариство, 100% якого закріплюються у власності держави без права відчуження. Автори закону пропонують об’єднати в один господарюючий суб’єкт шість залізниць, а також підприємства, установи й організації залізничного транспорту загального користування. Крім того, в статутний капітал будуть внесені акції, частки і паї, що належать державі в компаніях, створених за участю підприємств залізничного транспорту.
Про необхідність прискорити перетворення адміністрації на акціонерне товариство говорять і аудитори. Зокрема про це йдеться в листі аудиторської компанії Ernst&Young, направленому до Кабінету Міністрів на початку цього тижня.
В Ernst&Young пропонують три етапи реформування української залізниці. Перший — створення єдиного акціонерного товариства ПАТ «Укрзалізниця». Зокрема шість залізниць і низка окремих підприємств об’єднають у структуру, зрозумілу для учасників ринку та інвесторів. За рахунок цього, вважають експерти компанії, скоротиться дублювання функцій управління, скорочення управлінського персоналу, відбудеться реформа ціноутворення для виключення перехресного субсидування.
Другий етап — виділення окремих видів діяльності за напрямами: пасажирський, логістично-вантажний, інфраструктурний. У цей час відбудеться виділення в окремі підрозділи дальніх пасажирських перевезень, сервісних компаній.
На третьому етапі передбачається перехід до цільової моделі ринку. Вона передбачає окреме функціонування вантажних перевезень і логістики, спеціальних сервісних послуг та пасажирських перевезень.
Йосип ВІНСЬКИЙ, екс-міністр транспорту і зв’язку:
— Створення єдиного підприємства на базі всіх підконтрольних Укрзалізниці — це монополізація ринку. Я категорично проти такого типу реформування. Таким чином створюється одна «братська могила» для підприємств, адже вони і надалі працюватимуть так, як і раніше, — без зовнішнього та внутрішнього контролю.
Я вважаю, що необхідно розділити полотно і руховий склад. Для інфраструктури має бути створене єдине підприємство. Не шість. А вагонні, пасажирські та тепловозні компанії повинні працювати як окремі підприємства і не належати до цього акціонерного товариства.
Також вважаю, що потрібно розділити такі функції Укрзалізниці, як державне управління і функція господарської діяльності. Тому що інакше виходить абсурд. Господарюючий суб’єкт не може бути наділений державними функціями.
Василь ШЕВЧЕНКО, екс-заступник міністра транспорту і зв’язку:
— На мою думку, прийнята постанова — це чергова спроба швидко отримати фінансування міжнародних організацій, зокрема й для підвищених виплат Укрзалізницею податків до бюджету, розбудови інфраструктури, побудови вагонів. Подібні схеми реформування використовуються часто. Але, як ми знаємо, для змін — безрезультатно.